النهار تحلیل می کند:

تحولات منطقه در گرو مذاکرات هسته ای

۱۴ آبان ۱۳۹۳ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۴۰۴۰۷ اخبار اصلی خاورمیانه
احوال این سوال مطرح است که آیا توافق هسته ای در 24 نوامبر باعث ایجاد تحول تاریخی در روابط امریکا و ایران و به دنبال آن عربستان و ایران خواهد شد؟
تحولات منطقه در گرو مذاکرات هسته ای

دیپلماسی ایرانی: این روزها همه چیز به پرونده هسته ای ایران مرتبط شده است. از تحولات منطقه گرفته تا حتی انتخاب رئیس جمهوری لبنان. سوال بسیار مهمی که اکنون مطرح است و پاسخی قاطعی برای آن وجود ندارد، این است که: آیا توافق نهایی میان ایالات متحده امریکا با ایران در 24 نوامبر حاصل خواهد شد یا خیر؟ چه پیچیدگی هایی وجود دارد که سبب می شود توافق هسته ای نیاز به وقت بیشتری داشته باشد و هم زمان وضعیت منطقه نیز در اتاق انتظار باقی بماند؟

بسیاری می گویند که اگر توافق بر سر برنامه هسته ای ایران در 24 ماه جاری میلادی حاصل نشود، احتمال این که اوضاع در لبنان همچنان در هاله ای از ابهام باقی بماند، وجود دارد. همچنین مسائل منطقه ای نیز به طور کامل به سرنوشت برنامه هسته ای ایران مرتبط است. به خصوص که در موضوعات مختلف منطقه ای کشورهای دیگر از جمله عربستان و امریکا و فرانسه نیز دخالت دارند. آنها اصرار دارند که رئیس جمهوری لبنان بدون توجه به مسائل دیگر منطقه ای انتخاب شود. همچنین انتخاب رئیس جمهوری لبنان به مسائل دیگری مثل اختلاف بر سر تهیه سلاح از خارج برای ارتش لبنان یا موضوع دخالت حزب الله در سوریه ربط داده نشود، به ویژه در مورد مساله دوم که تنها مربوط به حزب الله نیست بلکه تصمیم ایران در این زمینه نیز بسیار مهم است.

برای همین همه منتظرند ببینند که روز بیست و چهارم ماه جاری میلادی چه اتفاقی می افتد، آیا تماس های امریکا و ایران به امضا توافق نامه نهایی هسته ای منجر خواهد شد تا به دنبال آن اوضاع منطقه نیز تغییر کند و معادلات جدیدی رقم بخورد تا به کمک آن امنیت و ثبات به خاورمیانه به ویژه کشورهای بحران زده نظیر سوریه باز گردد؟ توافق هسته ای حتی می تواند بر حل قضیه فلسطین و اسرائیل بر اساس طرح ایجاد دو کشور مستقل کمک کند. همچنین سرنوشت لبنان را نیز مشخص خواهد کرد.

البته اگر توافق نهایی میان ایران و امریکا بر سر پرونده هسته ای در 24 نوامبر حاصل نشود، احتمال این که انتخاب رئیس جمهوری لبنان راه دیگری را پیش بگیرد، وجود دارد. آن گاه احتمالا بدون دخالت دادن موضوع سرنوشت سلاح حزب الله یا حضور نیروهای آن در خارج از کشور بر سر انتخاب رئیس جمهوری توافقاتی حاصل خواهد شد. آن گاه این که لبنان از معادلات خارج شود و به سیاست بی طرفی خود پایبند بماند و به ویژه در سایه ادامه منازعات اعراب و اسرائیل که هنوز به هیچ جا نرسیده است، از دایره اختلافات سیاسی قدرت ها خارج شود، وجود دارد.

اما با همه این احوال این سوال مطرح است که آیا توافق هسته ای در 24 نوامبر باعث ایجاد تحول تاریخی در روابط امریکا و ایران و به دنبال آن عربستان و ایران خواهد شد؟ امضای توافق نامه یک وجه دارد و عدم امضای آن وجهی دیگر. در آن موقع باید دید که سرنوشت مذاکرات به کجا ختم خواهد شد و پرونده هسته ای ایران چه راهی را خواهد پیمود؟ آیا واقعا می توان سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری لبنان را از پرونده هسته ای ایران و دیگر بحران های کشورهای منطقه از جمله بحران سوریه جدا کرد؟ میشل عون یکی از مدعیان ریاست جمهوری لبنان می گوید که در وضعیت فعلی این تنها ایران است که تعیین کننده سرنوشت لبنان و کل منطقه است نه احزاب لبنانی و عربی. لبنانی ها هم مانند ایرانی ها منتظرند ببینند که سرنوشت مذاکرات هسته ای ایران به کجا خواهد انجامید. دیگر کشورهای عربی نیز همانند آنها چشم به این مذاکرات دوخته اند. برای این که خوب می دانند که همه تحولات منطقه بستگی به نتیجه این مذاکرات دارد.

 

منبع: النهار / تحریریه دیپلماسی ایرانی /11

کلید واژه ها: مذاکرات ایران با 1+5 ایران هسته ای رسیدن به توافق نهایی خاورمیانه


نظر شما :