ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی:

از تقاضاهای پشت پرده غرب از ایران تا رونمایی چین از رقیب اف 35 امریکا

۲۲ آبان ۱۳۹۳ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۴۰۷۴۲ اخبار اصلی خاورمیانه
تقاضاهای پشت پرده غرب از ایران در مذاکرات هسته‌ای، رونمایی چین از رقیب جدی جنگنده اف 35 امریکا، هشدار جو بایدن به مسکو، هشدار سازمان ملل نسبت به وضعیت پناهندگان در عراق و سوریه و تعیین وزیر یوگا در کابینه هند از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از تقاضاهای پشت پرده غرب از ایران تا رونمایی چین از رقیب اف 35 امریکا

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه تازه ای است که هر آخرهفته منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

 

هشدار سازمان ملل درباره فاجعه انسانی در عراق و سوریه

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد هشدار داد که با رسیدن فصل سرما بیش از این یک میلیون آواره در عراق و سوریه در معرض فاجعه ای انسانی هستند.

به گزارش شبکه خبری الفرات، ملیسا فلمینگ، سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، روز سه شنبه در کنفرانسی مطبوعاتی تأکید کرد که این سازمان برای اجرای برنامه های خود درباره آوارگان این منطقه با کمبود 548میلیون دلاری بودجه مواجه است.

او افزود که تاکنون 154میلیون دلار بودجه تأمین شده اما افزایش شدید شمار آوارگان با حجم اموال تأمین شده متناسب نیست و علاوه بر این کمیساریا نمی تواند اولویت های همکاری با این حجم بزرگ آوارگان و پناهندگان را مشخص کند.

 

ورود محصولات کشاورزی داعش به کردستان

یک مقام آگاه در وزارت کشاورزی دولت ایالتی کردستان از ورود محصولات کشاورزی از مناطق تحت کنترل داعش به کردستان خبر داد و خرید این محصولات را خیانتی بزرگ دانست.

به گزارش پایگاه خبری السفیر نیوز، حسین کریم، از مقامات بلندپایه وزارت کشاورزی دولت ایالتی کردستان، گفت که روزانه چندین محموله محصولات کشاورزی از مناطق تحت کنترل داعش وارد اربیل می شود.

او گفت که چنین تجارتی خیانت است و باید با همه بازرگانانی که دست به چنین معامله هایی با داعش می زنند برخورد قاطع شود.

پیش از این نیز دولت ایالتی کردستان پرونده ای برای تحقیق و تفحص درباره دست داشتن برخی مقامات نظامی پیشمرگ در تسهیل عبور و مرور نفتکش های داعش باز کرده بود.

 

تقاضاهای پشت پرده امریکا و اروپا از ایران

روزنامه الاخبار، چاپ لبنان گزارش داد که ایالات متحده امریکا و اروپا تلاش دارند در کانال های ارتباطی خود با ایران به غیر از موضوع هسته ای درباره موضوعات منطقه ای نیز صحبت شده است و طرف غربی خواسته ها را از ایران مطرح کرده است.

در این گزارش که توسط دیپلماسی ایرانی نیز منتشر شده آمده است که غربی ها در چارچوب توافق جامع انتظاراتی را از ایران دارند که بیشتر مرتبط به مسائل سیاسی و امنیتی منطقه تا مسائل مربوط پرونده هسته ای است.

این در حالی است که ایران به شدت هر گونه ربط دادن پرونده هسته ای به مسائل غیر هسته ای را رد می کند و تاکید دارد که مذاکرات هسته ای صرفا بر سر مساله هسته ای انجام می شود.

 

ولیعهد قطر تعیین شد

شیخ تمیم بن حمد روز سه شنبه طی حکمی برادر خود، شیخ عبدالله بن حمد را به عنوان جانشین خود تعیین کرد.

به گزارش روزنامه الحیات، وی پیش از این رئیس دیوان امیر قطر بوده است.

این نخستین بار است که بعد از انتخاب امیر تمیم به عنوان امیر قطر شخصی به عنوان جانشین او انتخاب می شود.

تردید بر سر برگزاری نشست شورای همکاری در قطر

روزنامه العرب، چاپ لندن گزارش داد که احتمال دارد نشست آتی شورای همکاری خلیج فارس در قطر برگزار نشود.

بنا به این گزارش علت این اقدام اعتراض عربستان و کشورهای هم سو با آن در شورای همکاری از حمایت های قطر از جریان های اسلام گرای تندرو است. عربستانی ها می گویند در حالی که دنیا با تشکیل ائتلافی با داعش می جنگد، قطر از این جریان حمایت می کند و این به هیچ وجه قابل قبول نیست و تهدیدی برای امنیت شورای همکاری خلیج فارس محسوب می شود. قطر همچنین از سوی عربستان و متحدانش در شورای همکاری در مظان اتهام حمایت از جماعت اخوان المسلمین قرار دارد.

این در حالی است که دفتر شیخ تمیم بن حمد، امیر قطر روز سه شنبه با صدور بیانیه ای بر لزوم برگزاری نشست شورای همکاری خلیج فارس در دوحه تاکید کرد و ابراز داشت که امید می رود با برگزاری این نشست در دوحه روابط قطر با کشورهای دوست توسعه یابد.

 

مهاجر کانادایی – اسرائیلی در جمع مبارزان با داعش

یک منبع کردی روز سه شنبه اعلام کرد یک مهاجر اسرائیلی – کانادایی به نام گیل روزنبرگ که 31 سال سن دارد به منظور مبارزه با داعش به جمع مبارزان کرد پیوسته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یحیل بن عوفید، وکیل این زن جوان در این باره گفت: «وی پیش از این خلبان نیروی هوایی ارتش اسرائیل بوده و در بخش بررسی و نجات ارتش اسرائیل کار می کرده است. اما وی در سال 2009 به اتهام دست داشتن در یک پرونده قضایی بین المللی دستگیر می شود و به ایالات متحده فرستاده می شود و در آن جا به زندان می افتد.»

رادیو اسرائیل نیز بدون ذکر ناک روزنبرگ اعلام کرد که وی به عراق رفته تا در کنار پیشمرگ های کرد با داعش بجنگد.

 

بشار اسد 11 هزار زندانی را عفو کرد

علی حیدر، وزیر کشور در امور آشتی ملی سوریه اعلام کرد که مقام های سوری از ژوئن گذشته یعنی زمانی که بشار اسد عفو عمومی صادر کرد، 11 هزار نفر را از زندان آزاد کرده اند.

حیدر در گفت وگو با فرانس پرس گفت: «این رقم بر اساس پرونده های موجود در وزارت دادگستری در روزهای آینده افزایش خواهد یافت و شمار بیشتری از زندان آزاد خواهند شد.»

این در حالی است که مخالفان این رقم را رد می کنند و می گویند شمار کسانی که از زندان های سوریه آزاده شده اند بسیار کمتر از رقمی است که وزیر دولت در امور آشتی ملی اعلام کرده است.

 

 هشدار بایدن به روسیه

جو بایدن، معاون رئیس جمهوری امریکا به روسیه هشدار داد که اگر به قوانین بین المللی احترام نگذارد و نیروهای خود را از شرق اوکراین خارج نکند، ایالات متحده تحریم های بیشتری را متوجه روسیه خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این هشدار در جریان مکالمه تلفنی پترو پروشنکو، رئیس جمهوری اوکراین با جو بایدن که طی آن از این که ادوات نظامی روسیه به دونتسک در شرق اوکراین وارد شده اند، گلایه کرده بود، به مسکو داده شد.

بایدن در این مکالمه تلفنی همچنین تاکید کرد، روسیه باید به تعهدات خود به عقب نشینی نیروها و ادوات نظامی و نیروهای دست نشانده خود از اوکراین پایبند باشد و در صورتی که بخواهد توافق مینسک را زیر پا بگذارد، هزینه های تحمیلی علیه آن افزایش خواهد یافت.

 

تعیین وزیر یوگا در کابینه هند

ناریندا مودی، نخست وزیر هند برای گسترش ورزش یوگا در این کشور فردی را برای این رشته ورزشی به عنوان وزیر معرفی کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این تصمیم در چارچوب اصلاحات گسترده در کابینه هند اتخاذ شده است.

رئیس جمهوری هندوستان در ماه سپتامبر از سازمان ملل خواسته بود که روزی را به عنوان روز جهانی یوگا اعلام کند. وی این موضوع را در جریان سفرش به ایالات متحده با باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا نیز در میان گذاشته بود.

 

چین از رقیب اف 35 امریکا رونمایی کرد

چین هم زمان با سفر باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا به چین برای شرکت در نشست اپک، از جنگنده پیشرفته جدید خود رونمایی کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این جنگنده که گای – 35 نام دارد مشابه اف -35 پیشرفته ترین جنگنده ایالات متحده امریکا است که رادار گریز است و یکی از پیشرفته ترین جنگنده های ایالات متحده امریکا محسوب می شود که به آن لقب شبح داده اند.

چین امیدوار است با رونمایی از این جنگنده بتواند با جنگنده های پیشرفته امریکایی در صنایع هوایی – تسلیحاتی رقابت کند.  

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: قطر اوکراین


نظر شما :