پوتین وارد ترکیه شد

۱۰ آذر ۱۳۹۳ | ۱۹:۲۰ کد : ۱۹۴۱۴۷۰ سرخط اخبار

رئیس جمهور روسیه روز دوشنبه برای دیدار با مقامات دولت جدید ترکیه وارد آنکارا شد.

به گزارش فارس، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه روز دوشنبه برای دیدار با مقامات دولت جدید ترکیه وارد آنکارا شد.

به گزارش خبرگزاری «نووستی»، رئیس جمهوری روسیه در آنکارا در پنجمین نشست شورای همکاری های دوجانبه در بالاترین سطح شرکت می کند که در سال 2009 آغاز به کار کرده و ابزار مهمی برای توسعه همکاری ها در روابط دو کشور محسوب می شود. این نخستین بار است که اردوغان بعنوان رئیس جمهوری ترکیه در این نشست شرکت می کند.

مبادلات بازرگانی

اصلی ترین موضوع مورد مذاکره در این نشست تقویت روابط تجاری-بازرگانی بین روسیه و ترکیه است. «یوری اوشاکوف» مشاور رئیس جمهوری روسیه در آستانه سفر پوتین به خبرنگاران گفت: «روسیه برای ترکیه دومین شریک بازرگانی بعد از آلمان است و ترکیه برای روسیه جایگاه هفتم را در میان شرکای تجاری دارد. در سال 2013 حجم مبادلات بازرگانی بین دو کشور حدود 33 میلیارد دلار بود و در سال جاری و بر اساس شاخص های بدست آمده در نه ماه نخست سال 2014، این حجم به میزان 5 درصد در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته افزایش داشته است».

پوتین هفته گذشته در مصاحبه اختصاصی خود با خبرگزاری «آناتولی» ترکیه یادآور شده بود که دو کشور در آینده توان رساندن حجم مبادلات بازرگانی به 100 میلیارد دلار را هم دارند. رئیس جمهوری روسیه در این مصاحبه همچنین مواضع ترکیه در عدم اجرای تحریم اقتصادی روسیه را بسیار مهم ارزیابی کرد.

بحران سوریه

رئیس جمهوری روسیه قصد دارد در سفر به ترکیه مسائل مهم بین المللی و در وهله نخست اوضاع پیرامون سوریه را مورد بررسی قرار دهد.

اوشاکوف در این خصوص به خبرنگاران گفت: «نمی خواهم وارد جزییات شوم، ولی مسائل مربوط به سوریه بطور مفصل مورد بررسی رهبران روسیه و ترکیه قرار خواهد گرفت، چرا که برای مقامات هر دو کشور از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است».

پوتین در مصاحبه خود با «آناتولی» گفته بود: «اوضاع در سوریه همچنان بسیار خطرناک است. ما به خوبی درک می کنیم که شرایط ترکیه در همسایگی سوریه بسیار دشوار است. ضمن اینکه اصلی ترین خطر برای ترکیه و دیگر کشورهای منطقه فعالیت گروه تروریستی داعش و دیگر گروه های تندرو است که زمانی از سوی برخی کشورهای غربی مورد حمایت قرار گرفته و بدین شکل قدرت گرفته و تجهیز شدند».

اوشاکوف همچنین بعید ندانست که موضوع وجود اردوگاه های آموزش گروه های تروریستی در خاک ترکیه که مقامات سوریه بارها از آن ابراز نگرانی جدی کرده اند هم در مذاکرات پوتین با اردوغان مطرح شود.

اسناد دوجانبه

بر اساس برنامه ریزی انجام شده، در پایان نشست شورای همکاری های دوجانبه قرار است بسته اسناد دوجانبه ای بین طرفین امضاء شود. به گفته اوشاکوف، این اسناد شامل 10 سند همکاری در عرصه های مختلف اقتصادی است. همچنین قرار است توافقنامه ای در زمینه همکاری حقوقی و قضایی هم امضاء شود که شامل استرداد مجرمین می شود. روسیه در حال حاضر چنین توافقنامه ای را با 30 کشور جهان امضاء کرده است.

برخی از اسناد هم مربوط به فعالیت وزارت توسعه اقتصادی می شود که از جمله آنها بیانیه مشترک وزرای مربوطه در خصوص تقویت همکاری های اقتصادی-بازرگانی و سرمایه گذاری است.

انرژی

مشاور رئیس جمهوری روسیه همچنین اعلام کرد که طرف روسی قصد دارد مسئله همکاری شرکت «راس اتم» روسیه برای ساخت نخستین نیروگاه اتمی ترکیه و وضعیت سرمایه گذاری راهبردی در این طرح را هم بررسی کند که پیش از این در مذاکرات بین مقامات دو کشور مطرح شده است.

به گفته اوشاکوف، حجم سرمایه گذاری در ساخت نیروگاه اتمی «آکویو» 20 میلیارد دلار است. این نیروگاه شامل 4 راکتور بوده و توان بالقوه تولید برق آن حدود 32 میلیون مگان وات خواهد بود.

مسئله انتقال گاز طبیعی روسیه به ترکیه نیز در دستور کار مذاکرات رهبران دو کشور است. ترکیه در اواسط ماه نوامبر (آبان ماه) از کاهش ارسال گاز روسیه خبر داده بود.

این مقام کرملین در این رابطه بدون جزییات بیشتری در این رابطه گفت: «انرژی، یکی از موضوعات اصلی در روابط روسیه و ترکیه است و مسلما نه تنها مسئله انرژی اتمی، بلکه ارسال گاز به ترکیه نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت».

در آستانه سفر ولادیمیر پوتین به آنکارا، «آلکسی میلر» رئیس شرکت «گازپروم» روسیه دیدار و مذاکراتی با رئیس جمهوری و وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه داشت. ترکیه بعد از آلمان دومین بازار بزرگ شرکت گازپروم است. در سال 2013 حجم گاز صادراتی روسیه به ترکیه حدود 26.7 میلیارد مترمکعب گاز بود.

کلید واژه ها: رئیس جمهوری روسیه آنکارا


نظر شما :