ناامیدی اسرائیلی ها از امریکا بیشتر شد

ناراحتی تلاویو از برکناری چاک هیگل

۱۱ آذر ۱۳۹۳ | ۲۲:۳۰ کد : ۱۹۴۱۴۹۲ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
در واقع از منظر اسرائیلی ها، رابطه نزدیک یعلون با هیگل، برخلاف تنش هایی است که آنها با رئیس جمهور باراک اوباما و وزیر خارجه جان کری داشتند.
ناراحتی تلاویو از برکناری چاک هیگل

دیپلماسی ایرانی: استعفای چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا در روز دوشنبه 24 نوامبر پس از کمتر از دو سالی که در این سمت بود، در صدر خبرهای صبح ایالات متحده قرار گرفت. اما این خبر بلافاصله تحت تاثیر تصمیم دادگاه بی گناه بودن قاتل نوجوان سیاهپوست فرگوسن، بارش برف در شمال ایالت نیویورک و تمدید مذاکرات هسته ای ایران قرار گرفت. با این حال در رژیم اسرائیل، خبر خروج هیگل باعث تاثر فراوان شد و کل روز در لیست خبرها قرار داشت.

مایکل ویلنر و هرب کینون در روزنامه جروزالم پست نوشتند «وزیر دفاع موشه یعلون به کناره گیری وزیر دفاع چاک هیگل واکنش نشان داد و وی را دوست حقیقی اسرائیل نامید. این جملات در تضاد کامل با مواضعی بود که وی دو سال پیش، قبل از تصدی وزارت دفاع اتخاذ کرده بود. یعلون می گوید کمک هیگل به امنیت اسرائیل و اتحاد میان اورشلیم و واشنگتن بزرگ و مهم بوده است.»

در واقع از منظر اسرائیلی ها، رابطه نزدیک یعلون با هیگل، برخلاف تنش هایی است که آنها با رئیس جمهور باراک اوباما و وزیر خارجه اش جان کری داشتند. یعلون در این رابطه می گوید: «در دو سال گذشته رابطه ی بین چاک هیگل و من، درست و بسیار صمیمانه بوده است و منجر به ایجاد رابطه ویژه ای در تشکیلات امنیتی اسرائیلی ها و آمریکایی ها شد. این روابط عمیق، صمیمی و در زمینه وسعت کمک به امنیت اسرائیل و تقویت آن، بی سابقه بوده است.»

در جریان سفر یعلون به واشنگتن در ماه اکتبر، هیگل تنها مقام دولت اوباما یود که با وی دیدار کرد و از وی با گارد تشریفات استقبال کرد. یعلون در بیانیه ای که قبل از ترک آمریکا داد، رابطه بین دو کشور در زمینه دفاعی را بی سابقه در وسعت، و مهم برای امنیت اسرائیل دانست و همچنین از رابطه نزدیک و تنگاتنگ با دوستش چاک هیگل تقدیر کرد. البته یعلون امیدوار بود بتواند با معاون رئیس جمهور جو بایدن، وزیر خارجه جان کری و مشاور امنیت ملی سوزان رایس دیدار کند ولی وقتی آنها تمایلی به دیدار نداشتند، وی مورد سرزنش قرار گرفت.

این در حالی است که کمتر از یک سال پیش این گونه در خبرها آمده بود – بیشتر از سوی تحلیل گران نئو محافظه کار – که هیگل ضد اسرائیلی و حتی ضد یهود است. این دو اتهام پایه و اساس مبارزه وی برای تایید صلاحیت بود. پوشش تلویزیونی جلسه تایید صلاحیت هیگل در کمیته نیروهای مسلح سنا از سوی اسرائیل همراه با اشتباه هیگل و عملکرد ضعیفش بود. هیگل هنوز نتوانسته از فرآیند تایید صلاحیتش نجات پیدا کند و تبدیل به مدلی برای وزاری دفاع ایالات متحده از سوی رژیم اسرائیل شد.

روزنامه هاآرتص در این باره می نویسد: «با توجه به بازجویی های جدی ای که از سوی جناح راست از هیگل به عمل آمد، کمی مسخره است که تشکیلات دفاعی اسرائیل با هیگل روابط عالی داشته اند و احتمالاً تاسف زیادی خوردند از این که او رفته است.» البته محبوبیت هیگل در حلقه ی اسرائیلی ها شاید به خاطر توانایی وی در ساکت نشستن در برابر صحبت های آنها است. به طور مثال در کنفرانس خبری مشترکی که وی ماه می در اسرائیل داشت، به توضیح مواضع دولت اوباما پرداخت. یعلون در این کنفرانس خبری با فصاحت کلامی از تهدید ایران فراتر از برنامه هسته ای اش برای نه تنها تمام کشورهای خاورمیانه بلکه قسمت عمده ای از قاره آمریکای جنوبی یاد کرد، هیگل که بهتر از هر کس دیگری می دانست که چیزی برای گفتن ندارد از اهمیت روابط ایالات متحده با اسرائیل گفت: «رئیس جمهور اوباما گفته است که اجازه دستیابی ایران به سلاح هسته ای را نمی دهد. از آنجا که ما در مسیر دیپلماتیک برای حل این مسئله قرار داریم، دلیل نمی شود که از دیگر اقدامات دفاعی امنیتی همچون رابطه با اسرائیل منصرف شویم.» در واقع درحالی که ما هنوز دقیقاً نمی دانیم که علت استعفای هیگل چیست، اما می توانیم مطمئن باشیم که دلیل آن ربطی به اسرائیل که از قضا بزرگترین انتقاد علیه او در جریان جلسه تایید صلاحیت بود، ندارد.     

منبع: لوب لاگ/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: هیگل یعلون چاک هیگل اسرائیل وزیر دفاع


نظر شما :