پیشنهاد سناتور جنگ‌طلب به کنگره:

اسرائیل را برای حمله به ایران مجهز کنید

۱۵ آذر ۱۳۹۳ | ۱۷:۳۰ کد : ۱۹۴۱۶۱۳ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
این تجهیزات شامل هواپیماهای بمب‌افکن پیشرفته بی-52 و بمب‌های سنگرشکن 30 هزار پوندی می‌شود که قادر به نفوذ به زمین در تاسیسات هسته‌ای تحقیقاتی ایران است که در زیر زمین قرار دارند.
اسرائیل را برای حمله به ایران مجهز کنید

دیپلماسی ایرانی: سناتور منتخب تام کاتن* (جمهوریخواه از آرکانزاس) روز چهارشنبه از کنگره درخواست کرد تا به طور جدی تجهیز رژیم اسرائیل به بمب افکن های بی-52 و بمب های سنگرشکن برای حمله احتمالی به تاسیسات هسته ای ایران، را بررسی کند. کاتن در این رابطه گفته است همزمان با تلاش دولت اوباما در زمینه دیپلماسی و تمدید مهلت مذاکرات هسته ای، کنگره باید فشارها بر تهران را افزایش دهد و «استفاده واقعی از زور» را بررسی کند. این سیاست باید شامل تجهیز اسرائیل به تکنولوژی های پیشرفته برای حمله به تاسیسات هسته ای ایران هم باشد.

کاتن به گروهی از خبرنگاران که در حاشیه اجلاس سالیانه ابتکار سیاست خارجی حضور داشتند، گفت: «به نظر من، مذاکرات از ابتدا یک اشتباه بزرگ بود و آنها به سرعت روی به فریب آوردند و در حال حاضر هم در حال مسخره بازی هستند.» کاتن می گوید کنگره باید اوایل سال آینده به احیای مجدد تحریم ها علیه ایران بپردازد، تحریم هایی که توسط دستورات اجرایی دولت اوباما متوقف شده اند. وی معتقد است «هرگونه اقدام کنگره مربوط به ایران باید به طور واضح استفاده واقعی از زور را مورد حمایت قرار دهد» و این نکته را هم اضافه می کند که کنگره باید تجهیزات سخت افزاری اسرائیل برای حمله به ایران را تامین کند.

این تجهیزات شامل هواپیماهای بمب افکن پیشرفته بی-52 و بمب های سنگرشکن 30 هزار پوندی می شود که قادر به نفوذ به زمین در تاسیسات هسته ای تحقیقاتی ایران است که در زیر زمین قرار دارند. کاتن می گوید: «این گونه حرکات موجب فرستادن پیامی روشن به متحدین ما در منطقه و نظام ایران می شود.»   

مایک پمپئو (جمهوریخواه از کانزاس) عضو کمیته امور اطلاعاتی مجلس نمایندگان هم در جمع خبرنگاران خواستار تجهیزات لازم برای حمله احتمالی به ایران شده است. وی می گوید حمله موثر به تاسیسات هسته ای ایران آن گونه که عده ای فکر می کنند، پیچیده نیست. وی می گوید: «بعضی اوقات این مسئله غیرقابل قبول به نظر می رسد که ما هیچ راهی نداریم. اگر شما مذاکرات را متوقف کنید، چه معنایی خواهد داشت؟» پمپئو فاش می کند که «در بررسی های محرمانه مشخص شده است که کمتر از 2000 پرواز برای نابودی ظرفیت هسته ای ایران نیاز است. این کار برای نیروهای ائتلاف غیرممکن نیست. برخی از آنها به راحتی می توانند این اقدام را انجام دهند و ما می خواهیم پیامی روشن به ایران بفرستیم که قصدمان چیست.»

پمپئو در ادامه می گوید: «ما باید برای آنها مشخص کنیم که چه اقدامی برای جلوگیری از چنین سرنوشتی مورد نیاز است. من متقاعد شده ام که ما می توانیم این کار را انجام دهیم.» چنین حمله ای برنامه هسته ای ایران را 24 تا 36 ماه به عقب باز می گرداند. پمپئو این نکته را هم می گوید که «مهندسین، تکنولوژی، دانش و دستورالعمل های مربوط به برنامه هسته ای همچنان وجود خواهند داشت، من به این نتیجه رسیدم که نمی توان این مشکل را حل کرد، این مشکل وقتی حل می شود که رژیم عوض شود.»

قانون گذاران کنگره همچنین از دولت اوباما به خاطر دیپلماسی محرمانه ای که با ایران دارد انتقاد کردند، احتمالاً منظور آنها، همکاری با تهران برای مبارزه با داعش در عراق است. پمپئو می گوید «ما برای آنها نامه می فرستیم.» منظور وی چند نامه ای است که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا به آیت الله علی خامنه ای رهبر معظم ایران نوشته است. پمپئو در این باره می گوید: «مطمئناً این بحث همچنان ادامه دارد.»

کاتن هشدار می دهد که در حالی که مذاکرات با ایران ادامه دارد، این کشور در حال نزدیک شدن به سلاح هسته ای است. کاتن می گوید: «نقش کنگره باید در راستای پایان دادن به مذاکرات باشد. ایران هر آنچه که می خواسته به دست آورده است. خوب ما می خواهیم چه چیزی در توافق نهایی به دست بیاوریم؟» وی در ادامه می گوید: «آنها در هفت ماه آینده حدود 5 میلیارد دلار از لغو تحریم ها به دست می آورند. اما ما باید شاهد ادامه غنی سازی اورانیوم و فعالیت سانتریفیوژها، تولید پلوتونیوم و ساخت موشک های بالستیک آنها باشیم. بنابراین من فکر می کنم بزرگان کنگره باید اوایل سال آینده تحریم های جدید را وضع کنند و قانونی را تصویب کنند که تصمیم نهایی درباره توافق با ایران را به کنگره اعطا کند.»

* پیش از این در مقاله «سناتور تازه واردی که حامی جنگ با ایران است» به معرفی سناتور تام کاتن پرداخته ایم- م

منبع: واشینگتن فری بیکن/ مترجم: حسین هوشمند       

 

کلید واژه ها: تاسیسات هسته ای تام کاتن تحریم های جدید هواپیمای بی-52 حمله به ایران


نظر شما :