نزدیکی‌ دیدگاه فرانسه و ایران بر سر لبنان

پاریس نمی‌تواند به تهران فشار بیاورد

۲۰ آذر ۱۳۹۳ | ۱۸:۳۰ کد : ۱۹۴۱۷۴۵ اخبار اصلی خاورمیانه
فرانسه می‌داند در حد و اندازه‌ای نیست که بتواند به ایران فشار بیاورد، بلکه این نقش تنها از پس روسیه بر می‌آید که از ابتدای سال جاری رهنمود‌هایی در این زمینه به نیروهای لبنانی کرده‌ است.
پاریس نمی‌تواند به تهران فشار بیاورد

دیپلماسی ایرانی: قرار است تمام سلام، نخست وزیر لبنان سفر بسیار مهمی را روز چهارشنبه به فرانسه انجام دهد. سوال: آیا در این سفر و بعد از دیدار با فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه در روز جمعه آینده و همچنین همتای فرانسوی اش نام نامزد توافقی ریاست جمهوری لبنان مشخص خواهد شد؟  

منابع آگاه به روزنامه لبنانی النهار، گفتند که فرانسه به تنهایی نمی تواند رئیس جمهوری توافقی را بیابد و او را به کاخ بعبدا برساند، کسانی که از سیر تماس های دیپلماتیک آگاهی دارند با قاطعیت می گویند که پاریس از حمایت یا مطرح کردن یا وتوی هر نامزدی ناتوان است و این دقیقا چیزی است که هیئت فرانسوی به ریاست فرانسوا جیرو بعد از دیدار با تمام سلام در بیروت به اطلاع او نیز رساند، اما پاریس همچنان می تواند در این پرونده نقش آفرینی کند.

آن چه در رسانه ها نمی آید اما بسیاری از رهبران سیاسی در دیدارهای دیروز خود به آن اشاره کردند این است که هیئت فرانسوی در دیدار اخیر خود از تهران نرمشی در مواضع ایران در موضوع انتخاب رئیس جمهور لبنان در نزدیک ترین زمان ممکن دیده اند. در حالی که در دیدارهای گذشته ایرانی ها دائما می گفتند که انتخاب رئیس جمهوری لبنان موضوع داخلی لبنانی ها است در بار آخر این موضوع را در دستورالعمل مذاکرات خود قرار دادند و بر روی نقشه راهی توافق کردند و قرار شد بعد از تکمیل دیدارها در بیروت و ریاض و بعد از آن مسکو این موضوع پیگیری شود. ایرانی ها می گویند که توانسته اند با پاریس بر سر انتخاب رئیس جمهور توافقی به دیدگاه مشترکی برسند، و رقبای فعلی واقعا مقبول بسیاری از جریان های سیاسی نیستند. فرانسه می داند در حد و اندازه ای نیست که بتواند به ایران فشار بیاورد، بلکه این نقش تنها از پس روسیه بر می آید که از ابتدای سال جاری رهنمود هایی در این زمینه به نیروهای لبنانی کرده و از آنها خواسته است که موعد انتخاب رئیس جمهور را به تعویق نیندازند و جلسه های مجلس نمایندگان مرتبا برگزار شود اگر چه رئیس جمهور بری اطمینان دارد که مجلس به حد نصاب نمی رسد و فضا دائما تشدید می شود.

سفیر اتحادیه اروپا در لبنان که این پرونده را پیگیری می کند به روزنامه النهار گفت که فرانسه در این زمینه تحرکاتی را آغاز کرده و تایید امریکا و اروپا را نیز دارد، همچنین با روسیه هماهنگ است و تا آن جا که ممکن است می خواهد نامزدی توافقی در نزدیک ترین زمان ممکن بیابد.

بسیاری به این نکته نیز اشاره می کنند که آسان گرفتن ایرانی ها برای انتخاب رئیس جمهوری لبنان فقط به پرونده هسته ای مربوط نیست بلکه به نقش منطقه ای آنها در خاورمیانه و چگونگی مشارکت دادن آنها در مذاکرات ژنو یا هر کشور دیگری بر سر بحران سوریه نیز مرتبط است و در این میان نباید جایگاه آنها در عراق و یمن را نیز فراموش کنیم. آنها همچنین به ارتباطات بین المللی جاری بر سر اوضاع عراق و ضرورت یافتن راه حلی برای آن و نقشی که می تواند تهران در آن ایفا کند و همچنین مساله یمن و جایگاه آن نیز اشاره می کنند.

اما هدف دومی که سلام در دیدارهایش در پاریس دنبال می کند، کمک گرفتن برای علاج قضیه پناهندگان سوری در لبنان با هدف کاهش هزینه هایی که بر کشور تحمیل شده است. تا کنون بعضی کشورها مثل کویت بعد از دعوت دبیر کل سازمان ملل، بان کی مون، پذیرفته اند که به لبنان کمک های مالی کنند اما مشکلاتی که بیروت با شمار بسیار پناهندگان روبه رو است بسیار بیشتر از حد و اندازه این کمک ها است. گفته می شود پاریس همانند دیگر کشورهای اروپایی به استثنای آلمان تعداد زیادی از پناهندگان سوری را میزبانی نکرده است.

در مورد مبارزه با تروریسم و مسائل امنیتی نیز قرار است هماهنگی هایی در سطح تبادل اطلاعات میان سازمان های امنیتی مختص به مبارزه با تروریسم صورت بگیرد و بیروت انتظار دارد که سلاح هایی که قرار است ظرف هفته های آینده با پول های عربستان از فرانسه دریافت کند بتواند بخشی از نیازهای ارتش را برطرف کرده و آن را تقویت کند.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: پاریس بیروت رياست جمهوري لبنان ايران و فرانسه فرانسه و لبنان


نظر شما :