نتانیاهو با شعار علیه ایران برای خود تبلیغ می‌کند

مسلح کردن کرانه باختری توسط ایران دغدغه تازه تلاویو

۱۰ دی ۱۳۹۳ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۴۲۴۹۴ اخبار اصلی خاورمیانه
نتانیاهو ضمن انتقاد از اظهارات سفیر فلسطین در تهران حرف‌های وی را با تحرکات حکومت خودگردان فلسطینی در سازمان ملل برای ایجاد کشور مستقل فلسطینی مرتبط دانست و آن را کاری تحریک کننده توصیف کرد.
مسلح کردن کرانه باختری توسط ایران دغدغه تازه تلاویو

دیپلماسی ایرانی: همانند رویه سال های اخیر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای تبلیغات انتخاباتی خود ایران را دستاویز قرار داده است و برای جلب رای افکار عمومی، آنها را از ایران می ترساند. این بار نه موضوع هسته ای، که البته آن هم در اظهارات تبلیغاتی اش نمود دارد، بلکه مسلح کردن کرانه باختری توسط ایران محور تبلیغات انتخاباتی او است. تلاویو نمی تواند به راحتی از کنار اظهارات مقام های ایرانی که اعلام کرده اند می خواهند کرانه باختری را مسلح کنند، بگذرد. اتفاقی که می تواند توانایی فلسطینی ها را در برابر دشمنی های اسرائیل بالا ببرد. به ویژه که هر گونه افزایش توان نظامی در کرانه باختری، همانند غزه، می تواند به تهدید امنیت ملی اسرائیل منجر شود. برای همین نتانیاهو در روز آغاز به کار دولتش در هفته جاری در سخنرانی خود در کابینه به این موضوع اشاره کرد در حالی که مدتی بود در میان اعضای دولتش صحبتی از ایران نکرده بود.

به گزارش روزنامه الاخبار، چاپ بیروت، وی با همین بهانه به حکومت خودگردان فلسطینی حمله کرد و از این که طرح اعلام کشور مستقل فلسطینی را برای رای گیری به شورای امنیت سازمان ملل برده است، انتقاد کرد و آن را خلاف مصالح اسرائیل دانست.

وی همچنین به روشنی گفت که جمهوری اسلامی ایران تلاش های تازه ای را برای توسعه نفوذ تسلیحاتی خود در کرانه باختری آغاز کرده است.

نتانیاهو در ادامه به اظهارات صلاح زواوی، سفیر حکومت خودگردان فلسطینی در تهران اشاره کرد و گفت: «وی به شدت توصیه های رهبر انقلاب ایران در مورد تقویت تسلیحاتی فلسطینیان در کرانه باختری را دنبال می کند.»

نخست وزیر رژیم صهیونیستی سپس به انتقاد از اظهارات سفیر فلسطین در تهران پرداخت و گفت: «سفیر فلسطین حکومت صهیونیستی را غده سرطانی توصیف کرده و گفته است که باید فورا و بی درنگ برای نابودی آن تلاش کرد. کسی که این اظهارات را بیان کرده از اعضای حماس نیست بلکه سفیر حکومت خودگردان فلسطینی در تهران است.»

نتانیاهو اظهارات زواوی را با تحرکات حکومت خودگردان فلسطینی در سازمان ملل برای ایجاد کشور مستقل فلسطینی مرتبط دانست و آن را کاری تحریک کننده توصیف کرد.

نتانیاهو همچنین تلاش های حکومت خودگردان در سازمان ملل را تلاشی برای تحمیل راه حلی بر اسرائیل دانست و گفت: «مساله این است که آنها می خواهند به این ترتیب حماسی دیگر در کرانه باختری ایجاد کنند که در این جا است امنیت ما به خطر می افتد.»

این در حالی است که ساعاتی قبل از آن وی با لیندسی گراهام، سناتور امریکایی نیز در این زمینه گفت وگو کرده و گفته بود: «ما امروز با دو تهدید بزرگ مواجهیم. یکی از جانب فلسطینی ها است که حکومت خودگردان تلاش می کند با حماس که همیشه علیه اسرائیل بوده است، همکاری کند، این همکاری موجب شده تا آنها به سازمان ملل بروند و طرحی را در آن جا به تصویب برسانند که شرایطی را بر ما تحمیل خواهد کرد که امنیت ما را مورد تهدید قرار خواهد داد. من در این جا می گویم که ما این دیکته ها را رد می کنیم، همان طور که همیشه رد کرده ایم و باز هم رد خواهیم کرد.»

وی سپس مدعی شده بود: «دیگری تهدیدی است که از سوی ایران متوجه ما است که اخیرا هواپیمای بدون خلبان انتحاری آزمایش کرده است. البته این نکته مهم را نیز در نظر داشته باشید که ایران همچنان به دنبال دستیابی به سلاح هسته ای است و این خطری بزرگ برای ما محسوب می شود.»

پس از آن وی ادعای تکراری خود را مجددا مطرح کرد و گفت: «آن چه مطلوب است این است که تحریم های گسترده تر و سخت تری را متوجه ایران کنیم.»

در همین رابطه یوفال اشطاینتس، وزیر امنیت اسرائیل اظهار نظر کرد که اسرائیل نباید به سادگی از کنار تصمیم های یک جانبه سازمان ملل در خصوص کشور مستقل فلسطینی در صورت تصویب، بگذرد.

وی تاکید کرد، اسرائیل می تواند برای مقابله با فلسطینیان اقدامات دراماتیکی انجام دهد. پیشنهاد فلسطینی ها به صراحت خشونت آمیز، خصمانه و یک جانبه است. در این صورت اسرائیل مجبور خواهد شد برای مقابله قطع ارتباط با حکومت خودگردان فلسطینی را به طور جدی بررسی کند.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: حکومت خودگردان فلسطینی اسرائيل رژيم صهيونيستي فلسطين و اسرائيل صلاح زواوي


نظر شما :