هواپیماهای ناتو حق عبور از ایران را ندارند

۱۵ دی ۱۳۹۳ | ۱۸:۳۱ کد : ۱۹۴۲۷۱۰ سرخط اخبار

امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) تاکید کرد : هواپیماهای ناتو حق عبور از ایران را ندارند.

به گزارش ایرنا از قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا (ص) ارتش، وی در سخنانی در مستند «فرود اجباری» با بیان اینکه پیشتر از طریق سازمان بین المللی ایکائو مطرح کرده بودیم که بعضی از هواپیماهای کشورها از جمله هواپیماهای ناتو حق عبور از فضای جمهوری اسلامی ایران را ندارند، گفت : پرواز ایساف هم در روز جمعه ساعت 5 بعد از ظهر از نقطه ورودی بین ما و کشور افغانستان قصد ورود به کشور را داشت، غافل از اینکه سامانه های بومی شنود ما حدود 100 تا 150 کیلومتر از بیرون مرزها را نیز کنترل می کند.

اسماعیلی افزود: این هواپیما در کشور افغانستان خودش را ایساف 04 مطرح کرده بود و ایساف یعنی هواپیمای نظامی ناتو و این هواپیما هر چند عملیات نظامی در کشور افغانستان نداشته اما حامل نفرات نظامی بوده که عملیات نظامی در آن کشور داشته اند.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) تصریح کرد: خلبان اعلام می کند که من هواپیمای مسافربری هستم و نظامی نیستم به داخل که می آید، پدافند هوایی با همکاری سازمان هواپیمایی کشور وارد عمل می شود و اعلام می کند که این هواپیما از نظر ما قطعا نظامی است.

وی با اشاره به این که به دنبال شناسایی به خلبان اعلام کردیم که باید در فرودگاه بندرعباس فرود بیایید، افزود،

'قطعا فرود هواپیما کار سخت و پیچیده ای است و برای ریگی یک ساعت و ده دقیقه این کار طول کشید. خلبان در ابتدا تمکین نمی کرد و می گفت که ارتفاع من 35 هزار پا است و طرح پروازی داریم و قصد فرود ندارم.'

اسماعیلی اضافه کرد: آن هواپیماهایی که وظیفه حفظ حراست از آن سیستم ناتو را داشته اند با متوجه شدن این صحنه حدود 100 کیلومتر هوایی از مرزهای ما دورتر می شوند چرا که پدافند هوایی تعارف ندارد.

وی با بیان اینکه با خلبان هواپیمای مسافربری از فرودگاه تماس گرفته می شود و خلبان جنگنده اف4 اعلام می کند که ظرف 5 دقیقه مثل عقاب بالای سرت هستم، تاکید کرد: یک خلبان در این وضعیت باید دیوانه باشد و کار انتحاری کند که تمکین نکند. ما قصد داشتیم که این را مثل هواپیماهایی که مثل سالیان قبل قصد ورود داشتند و ما آنها را دم مرز حدود چندساعت نگه داشته بودیم، برخورد نکنیم و می خواستیم به داخل بیاوریم که این کار را کردیم تا ثابت کنیم که اینها کذاب هستند و این کار را هم کردیم.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی گفت: از ساعت 7 بعدازظهر روز جمعه تا 3 بامداد شنبه حدود 8 ساعت این هواپیما را نگه داشتیم اما با احترام، هم سوخت دادیم و هم کارهای جانبی انجام دادیم و آنها هم یاد گرفتند که فضای جمهوری اسلامی ایران، فضای کذب و دروغ گفتن نیست.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تبصره های دیپلماتیک موجب ترس در کشیدن ماشه نمی شد، گفت: خیر به هیچ وجه ما بدهکار و پاسدار خون شهدا هستیم و کسی که بدهی دارد سعی می کند بدهی خود را ادا کند و ادا کردن بدهی در پدافند یعنی قاطعانه عمل کردن در فاصله تصمیم گیری بسیار کوتاه است.

نامبرده در پایان گفت ، برج مراقبت پس از عدم تمکین خلبان هواپیمای ایساف، دو فروند جنگنده اف 4 نهاجا را مامور نشاندن هواپیمای ایساف با 108 سرباز ناتو متشکل از سربازان آمریکایی و غیرآمریکایی می کند.

کلید واژه ها: خلبان پدافند هوایی ناتو ایساف


نظر شما :