مصائب اوباما

۱۶ دی ۱۳۹۳ | ۱۳:۱۹ کد : ۱۹۴۲۷۳۷ سرخط اخبار
هنوز از تعطیلات «هاوایی» بازنگشته، راهی ایالات «میشیگان»، «آریزونا» و «تنسی» می شود تا بلکه مانع از گسست در زنجیره سیاست های غیرمترقبه خود در ماه های اخیر شود. اما درست همزمان با ترک پایتخت از سوی «باراک اوباما» رییس جمهوری دموکرات ایالات متحده، این نمایندگان و سناتورهای جمهوریخواه هستند که امروز برای فتح کنگره و سنا روانه واشنگتن شده اند.

اوباما با نزدیک شدن به موسم سخنرانی سالانه خود در کنگره، در تلاش است با طرح لوایح ابتکاری در حوزه مسکن، اشتغال و تحصیلات، به منظور بهبود شرایط زندگی برای طبقه متوسط آمریکایی، به کنگره نشان دهد در سال جاری نیز عزمی راسخ برای پیگیری دستورکار سیاسی و اجرایی خود دارد. این در حالی است که آرایش سیاسی نیروها در ایالات متحده نشان از واقعیتی دیگر دارند.

کاخ سفید درحالی امیدوار است تا بدون نیاز به تاییدیه کنگره، طرح ها و برنامه هایی در باب تحریک بازار مشاغل تولیدی، کاهش هزینه های تحصیلی، آماده سازی دانشجویان برای ورود به بازار کار و کمک به شهروندان برای خرید خانه در سایه افت بازار مستغلات را اجرایی کند که به نظر می رسد باید بیش از آنکه به فکر برداشتن گام هایی بیشتر در زمینه ترویج سیاست های پیشرو باشد، از میراث پیشین خود دروازه بانی کند.

به گزارش دویچه وله، «بحران ویرانگر در اوکراین»، «جنگ علیه شبه نظامیان تروریست داعش در عراق و سوریه» و مناقشه هسته ای با ایران تنها سه کشمکش بزرگ عرصه سیاست خارجی هستند که باراک اوباما با آنها در سال۲۰۱۵ مواجه خواهد بود. «اریک شولتز»

سخنگوی کاخ سفید، یکشنبه در گفت وگو با خبرنگاران ضمن تاکید بر عزم رییس جمهوری برای همکاری با کنگره و سنا درباره سیاست هایی که سهم طبقه متوسط آمریکایی در احیای اقتصادی کشور را تضمین می کند، خاطرنشان کرد؛ اوباما به شدت در برابر کنگره ای که بخواهد دستاوردهای حمایتی پیشین دولت را تضییع کند، ایستادگی خواهد کرد. اوباما و رهبران جمهوریخواه کنگره در حالی ظاهرا حول مسایلی چون تجارت آزاد، دگرگونی نظام مالیاتی و تعیین بودجه زیرساختی با یکدیگر به توافق رسیده اند که سال٢٠١٥ احتمالا سال نزاع کاپیتول هیل و کاخ سفید خواهد بود اما اوباما با حق وتوی خود، برگ برنده را در دست دارد. او می گوید که تاکنون از این امکان تنها با احتیاط بسیار استفاده کرده است اما تصور می کند این بار چند مورد پیش بیاید که باید«قلم وتوی» خود را به کار گیرد.

جدال برسر خط لوله کیستون
جدال برسر تصویب لایحه خط لوله «کیستون ایکس ال» احتمالا اولین رویارویی کنگره و دولت اوباما در این هفته است؛ لایحه ای که اوباما روی خوشی به آن نشان نداده اما کمیته انرژی سنای آمریکا تلاش می کند با توسل به هر زور و ضربی رای مورد نیاز را کسب کند. این لایحه برای پشت سرگذاشتن مخالفت رییس جمهوری آمریکا به ٦٧رای نیاز دارد اما رویارویی پایاپای مخالفان و موافقان، این لایحه را شش ماه در انتظار تصویب گذاشته است. فعالان محیط زیست می گویند که استخراج از ماسه های نفتی، انتشار گازهای گلخانه ای مرتبط با تغییرات آب و هوایی را افزایش می دهد و اوباما نیز با اتکا بر همین استدلال، دست رد بر سینه این لایحه می زند. اما سرمایه داران نفتی با تایید بر سودآوری و ایجاد فرصت های شغلی این پروژه، بحران های زیست محیطی اخیر را نادیده می گیرند.

دردسرهای داعش
رویکرد دولت اوباما در مقابله با گروه «داعش» نیز یکی دیگر از تنش های احتمالی دولت آمریکا و کنگره این کشور است. سناتور «جان مک کین» که دولت اوباما هیچ گاه از گزند انتقاداتش در امان نمانده، احتمالا به زودی ریاست کمیته نیروهای مسلح سنا را به دست می گیرد و سیاست های دولت اوباما در قبال داعش بیش ازپیش به چالش کشیده خواهد شد. او همین چند روز پیش گفته بود؛ «تشدید تدریجی» مبارزه با داعش مرا یاد استراتژی شکست خورده ای می اندازد که باعث شکست ایالات متحده در جنگ با ویتنام شد. او همزمان با انتقاد از نقش حساس رییس جمهور به عنوان فرمانده کل قوا، کنگره را به دلیل عدم درخواست از دولت برای تعریف سیاستی منسجم و مولد در مقابله با آنچه او چالش بزرگ اسلامگرایان تندرو می خواند، به باد انتقاد گرفت.

رابطه کوبا و آمریکا
حدود سه هفته پس از آب شدن یخ های دیرینه رابطه میان کوبا و ایالات متحده، به نظر نمی رسد سیاست جدید اوباما چندان در میان اکثریت جمهوریخواه کنگره مورد اقبال قرار گیرد. آنطور که ناظران می گویند، بحث و جدل ها درباره مسایل حقوق بشری هاوانا و وعده آزادی زندانیان کوبایی، مسایلی است که می تواند احساسات ضدهاوانا را در «کاپیتول هیل» شعله ور کند. یکی دیگر از نگرانی های کنگره زمان آزادی٥٣زندانی سیاسی آمریکایی از سوی کوبا و حواشی پیرامون آن است. یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا همزمان با اعلام خطر احیای روابط با کوبا توسط کاخ سفید گفته بود هاوانا در مورد آزادی تعدادی از زندانیان سیاسی توافق کرده است، اما اکنون اعضای کنگره می گویند ممکن است کوبا تنها تعدادی از مجرمان معمولی را آزاد کند و از آنجایی که اسامی این افراد را هم اعلام نکرده است، احتمال می رود زندانیان عقیدتی و سیاسی را آزاد نکند. دستیاران اعضای کنگره انتظار دارند نمایندگان از لایحه یک تریلیون و١٠٠میلیارد دلاری وزارت امنیت ملی که باید تا ٢٧فوریه تصویب شود، استفاده و تصویب این لایحه را به افزایش شروط بیشتری در بهبود روابط واشنگتن - هاوانا منوط کنند.

بودجه واشنگتن
اگرچه دولت اوباما و اپوزیسیون آن با لایحه بودجه هزارو١٠٠میلیاردلاری هزینه های جاری سال۲۰۱۵ موافقت کرده اند، اما درباره بودجه مهم مربوط به وزارت امنیت داخلی هنوز تصمیمی گرفته نشده و این مساله باید تا پایان ماه فوریه حل شود. جمهوریخواهان ممکن است تلاش کنند با لایحه ای قانونی دست اندازهایی برای سیاست های مهاجرتی اوباما ایجاد کنند.

مهاجرت
اوباما پس از آنکه جمهوریخواهان موفق به کسب اکثریت در کنگره شدند، از اختیارات خود به عنوان رییس جمهور استفاده کرد و با صدور یک حکم، مانع اخراج حدود پنج میلیون مهاجر شد.

جمهوریخواهان در برابر از «مسموم کردن چشمه» سخن گفتند. حال برخی از آنان می خواهند ابتکار یادشده اوباما را باطل کنند. اما استراتژی جمهوریخواهان در این رابطه نیز ریسک هایی را دربر دارد.

آرای مهاجرانی که از کشورهای آمریکای لاتین آمده اند برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال۲۰۱۶ مهم است. اگر این مهاجران آرای خود را از جمهوریخواهان دریغ کنند، ممکن است نامزد این حزب نتواند به عنوان رییس جمهور وارد کاخ سفید شود.

محیط زیست
اوباما پس از تامل طولانی، سرانجام سال گذشته دستور انجام تحولی وسیع را در عرصه محیط زیست صادر کرد. قرار است تا سال۲۰۳۰ میزان تولید دی اکسیدکربن توسط نیروگاه های اتمی در آمریکا تا حدود ۳۰درصد کاهش یابد. جمهوریخواهان می خواهند مانع این امر شوند.

اینها تنها بخشی از جدل های کنگره و دولت است و اختلافات بیش از هر زمان دیگری است. اوباما در طول دو سال اول ریاست جمهوری خود، مجلس سنا و مجلس نمایندگان را در کنار خود داشت اما اکنون و تنها کمتر از دو سال مانده به پایان دوره ریاست جمهوری اش، دست های او خالی تر از همیشه است.
 

کلید واژه ها: کوبا دولت اوباما


نظر شما :