دو لایحه ضد ایرانی روی میز سناتورها

کنگره جمهوری خواه آماده مقابله با ایران است

تغییر قدرتی که این هفته اتفاق افتاد به معنای این است که جمهوری خواهان شانس بیشتری برای تصویب لایحه تحریم ایران خواهند داشت. دو لایحه اصلی در رابطه با ایران وجود دارد که جمهوری خواهان به دنبال تصویب آنها هستند.
کنگره جمهوری خواه آماده مقابله با ایران است

دیپلماسی ایرانی: جمهوری خواهان کنگره مدت زمان زیادی است که مخالف رویکرد رئیس جمهور باراک اوباما در زمینه مذاکرات هسته ای با ایران هستند. حالا که کنترل هر دو مجلس سنا و نمایندگان در دست جمهوری خواهان قرار گرفته است، آنها در ماه جاری سعی خواهند کرد تا مشکلات بیشتری در این زمینه به وجود بیاورند. همان طور که کنگره صد و چهاردهم اولویت های خودش را اعلام کرده، مشخص شده است که رای گیری درباره خط لوله کی استون ایکس ال و تحریم ها علیه ایران مهمترین اولویت کاری آن هستند.

پس از آن که هفته گذشته سناتور میچ مک کانل، رهبر اکثریت سنا، اعلام کرد که اولین رای گیری سنای جدید درباره خط لوله کی استون خواهد بود، سناتور مارک کرک (جمهوری خواه از ایلینوی) در مصاحبه با فاکس نیوز اعلام کرد که «سناتور مک کانل همچنین گفته است که دومین رای گیری بزرگ درباره تحریم های ایران خواهد بود. به همین دلیل من انتظار دارم که این مسئله هم مطرح شود.»

جمهوری خواهان کنگره که فکر می کنند دولت به اندازه کافی در مذاکرات با ایران قاطعانه عمل نمی کند، خواهان نقش بیشتری در این فرآیند هستند و برخی از آنها خواهان اعمال تحریم های سخت تر علیه این کشور در صورتی که مذاکره کنندگان موفق به دستیابی به توافق نشوند، هستند. سناتور باب کورکر (جمهوری خواه از تنسی) روز یکشنبه در این رابطه به فاکس نیوز گفت: «این یکی از مهمترین مسائلی است که با آن روبه رو هستیم و این که کنگره هیچ نقشی در این زمینه نداشته باشد، اصلاً شایسته نیست.»

وقتی سنا در اختیار دموکرات ها بود، اوباما با استفاده از سناتور هری رید، رهبر وقت اکثریت سنا، جلوی تلاش های مجلس نمایندگان برای ورود به این فرآیند را گرفت، اما تغییر قدرتی که این هفته اتفاق افتاد به معنای این است که جمهوری خواهان شانس بیشتری برای تصویب لایحه تحریم ایران خواهند داشت. دو لایحه اصلی در رابطه با ایران وجود دارد که جمهوری خواهان به دنبال تصویب آنها هستند. اولی، به لایحه کرک-منندز معروف است که براساس آن اگر ایران میز مذاکرات را ترک کند، تحریم ها افزایش خواهند یافت. این لایحه در دسامبر 2013 مطرح شد ولی در همان ماه در سنا مسکوت باقی ماند.

به احتمال بسیار زیاد جمهوری خواهان درباره این لایحه در ماه ژانویه رای گیری خواهند کرد. همان طور که سناتور لیندسی گراهام (جمهوری خواه از کارولاینای جنوبی) ماه گذشته در کنفرانس خبری مشترکی که با بنیامین نتانیاهو داشت گفت: «در ژانویه سال آینده لایحه دو حزبی کرک- منندز رای گیری خواهد شد. اگر ایران میز مذاکرات را ترک کند، تحریم ها مجدداً وضع خواهند شد. اگر ایرانی ها بخواهند کلک بزنند، تحریم ها را مجدداً وضع خواهیم کرد.»

لایحه دومی که احتمالاً این ماه مطرح می شود توسط سناتورها جان مک کین، گراهام و کلی آیوت در ماه نوامبر ارائه شده است. این لایحه که سنای دموکرات به آن رای نداد، به هر دو کمیته روابط خارجی مجلسین اجازه می دهد تا قبل از هرگونه رای گیری در زمینه توافق با ایران در کنگره آن را مورد بررسی قرار دهند.

به نظر می رسد جمهوری خواهان ارشد اطمینان دارند که می توانند این لوایح را در ماه جاری تصویب کنند. سناتور مارکو روبیو (جمهوری خواه از فلوریدا) هفته گذشته در این رابطه به ان پی آر گفت: «فکر می کنم ما اکثریتی را که بتواند مانع از وتوی رئیس جمهور شود در اختیار داریم و می توانیم تحریم های جدید علیه ایران و نیاز به اخذ رای موافق کنگره درباره هرگونه توافقی که اوباما با ایران انجام دهد را عملی کنیم.»

جمهوری خواهان برای رسیدن به چنین اکثریتی نیاز به رای سناتورهای دموکرات هم دارند. سناتور کرک در این رابطه به فاکس نیوز گفته است: «من رای 17 دموکرات را دارم. با این اوصاف ما رأیی بیشتر از حد نصاب مورد نیاز برای شکستن حق وتوی اوباما داریم. این آن چیزی است که ما در حال کار بر روی آن هستیم. رای دو حزبی خوبی به دست خواهیم آورد.»

اما اگر جمهوری خواهان نتوانند 67 رای را به دست بیاورند و لایحه را در مقابل وتو محفوظ نگه دارند، هرگونه لایحه ای که در ماه ژانویه تصویب شود با وتوی رئیس جمهور روبه رو خواهد شد. کاخ سفید اعلام کرده است که اوباما لایحه موافقت با احداث خط لوله کی استون ایکس ال را وتو خواهد کرد و به طور مشابه وتو کردن لایحه تحریم ایران هم موجب خواهد شد تا اوباما در دو سال پایانی ریاست جمهوری اش شروع به وتو کردن لوایح جمهوری خواهان کند.

منبع: نشنال ژورنال/ مترجم: حسین هوشمند  

کلید واژه ها: وتو سنا كنگره جمهوري خواه ايران


نظر شما :