آمریکا: روابط با کوبا رو به بهبود است

۲۷ دی ۱۳۹۳ | ۱۸:۵۴ کد : ۱۹۴۳۲۰۳ سرخط اخبار

وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد با وجود پابرجایی برخی تحریم های آمریکا علیه کوبا رئیس جمهور این کشور متعهد شده به زودی شرایط سفر به کوبا و تجارت با آن را فراهم کرده و روابط تیره موجود را بهبود بخشد.

به گزارش فارس به نقل از «تله سور»، دولت آمریکا طی انتشار مطالب جدیدی در وب سایت رسمی وزارت خزانه داری این کشور از اصلاحات زودهنگام تحریم های موجود علیه کوبا خبر داده و اعلام کرد که طبق مذاکرات رؤسای جمهور آمریکا و کوبا در 17 دسامبر، طی روزهای آتی تغییراتی در شرایط سفر به این کشور و تجارت با آن در روابط بین 2 کشور ایجاد خواهد شد.

براساس این اصلاحیه، آمریکایی ها می توانند با استفاده از کارت های اعتباری خود مقدار محدودی توتون و تنباکو (حداکثر 100 دلار) از کوبا خریداری کنند؛ اقدامی که در طول تحریم های 50 ساله این کشور علیه کوبا ممنوع شده بود.

اصلاحات جدید همچنین شرایط سفر شهروندان آمریکایی به کوبا را بدون صدور مجوز قبلی فراهم کرده تا این افراد بتوانند به دلایل گوناگون از جمله دیدارهای خانوادگی، اشتغال و تجارت، تحصیل، خبرنگاری، مسائل ورزشی، فرهنگی و مذهبی به این کشور آمریکای مرکزی سفر کنند.

این درحالی است که با وجود اعمال اصلاحات جدید همچنان برخی محدودیت ها در امر صادرات به کوبا خصوصا در رابطه با تولیدات پیشرفته باقی خواهد ماند و فقط موانع موجود بر سر صادرات تجهیزات کشاورزی و فروش محصولات تولیدی تا حد زیادی برداشته خواهد شد.

از سویی دیگر صادرات محصولات کوبایی به بازار آمریکا نیز ممنوع بوده و مسافران به این کشور تنها مجاز به آوردن اجناسی با حداکثر ارزش 400 دلار از کوبا به آمریکا می باشند.

استفاده از دلار آمریکا در روابط تجاری کوبا با سایر کشورهای جهان، معامله با شرکت های آمریکایی در کشورهای جهان سوم و واردات تجهیزات پیشرفته از سایر کشورها نیز از دیگر مواردی است که همچنان در حوزه تحریم بوده و ممنوع می باشند.

به گزارش این وزارت خانه از 21 ژانویه مذاکرات دیپلماتیکی بین کوبا و آمریکا نیز آغاز خواهد شد.

«باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا در 17 دسامبر گذشته طی مذاکراتی با «رائول کاسترو» رئیس جمهور کوبا اعلام کرد که قصد دارد روابط تیره خود با این کشور آمریکای مرکزی را پس از 50 سال از سر گرفته و شرایط را برای آغاز دوره جدیدی از روابط بین 2 کشور فراهم کند.

طی این مذاکرات زندانیان کوبایی در آمریکا آزاد شده و در مقابل جاسوس آمریکایی که او نیز در کوبا زندانی بود طبق توافق طرفین به کشور خود بازگشت.

سفر قانون گذاران آمریکایی به کوبا

«پاتریک لیهی» سناتور دموکرات آمریکایی به همراه گروهی از دیگر قانون گذاران این کشور به منظور گفت وگو و بررسی شرایط در چگونگی آغاز روابط با کوبا امروز راهی این کشور خواهد شد.

«لیهی» طی انتشار بیانیه ای از مرکز حفاظت از منافع ایالات متحده آمریکا در «هاوانا» پایتخت کوبا اعلام کرد: هدف ما از این سفر ایجاد فرصت های بزرگ برای همکاری است.

وی در ادامه ضمن اعلام حمایت قطعی خود از تصمیم جدید «اوباما» در این بخش بیان می کند که این سفر، نخستین تجربه سفر او به کوبا نبوده و این که وی به همراه دیگر قانون گذاران کشورش قصد دارد با مقامات کوبایی به مذاکره نشسته و راه کارهای مناسبی را با هدف بهبود روابط بین 2کشور به دست آورد.

«ریچارد دوربین»، «شلدون وایت هاوس»، «دبی استابنو»، «کریس ون هولن»، « پیتر ولش» از دیگر همراهان « لیهی» در این سفر به شمار می روند.

 هیئت نمایندگان آمریکایی مذکور با مقامات کوبایی و نمایندگان جامعه غیرنظامی این کشور در حضور مسئولان مرکز حفاظت از منافع ایالات متحده آمریکا در کوبا و همچنین سفرای هر 2 کشور در «هاوانا» به مذاکره خواهند پرداخت.

سفرای کشورهای دیگری چون مکزیک، اسپانیا، نروژ و کلمبیا نیز در این جلسات حضور خواهند یافت.

براساس نتایج به دست آمده از نظرسنجی مؤسسه آمار و تحقیقات آمریکایی « PEW» در این کشور 63 درصد از آمریکایی ها حامی بهبود روابط بین کوبا و کشور خود بوده و همچنین 66 درصد از آن ها نیز خواهان لغو تحریم های کاخ سفید علیه کوبا هستند.

کلید واژه ها: کوبا


نظر شما :