عبدالله: ایران از بازیگران اصلی افغانستان است

۳۰ دی ۱۳۹۳ | ۲۰:۲۷ کد : ۱۹۴۳۳۴۹ سرخط اخبار

رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان گفت: ایران از بازیگران اصلی و دوست مطمئن مردم و دولت افغانستان بوده و آرزومند استحکام و گسترش هر چه بیشتر روابط دوستانه و همکاری ها هستیم.

به گزارش فارس عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان پس از دیدار و گفت وگو با محمدجواد ظریف ضمن خوشامدگویی به ظریف در خصوص روابط تهران و کابل گفت: در زمینه های همکاری و ادامه روابط دوستانه و برادرانه بین دو کشور صحبت شد.

وی افزود: در گفت وگوهای امروز درخصوص چالش های 13 سال گذشته و همچنین پیش از آن در زمان جهاد و مقاومت و مبارزه با تروریسم و القاعده و افراط و همچنین شرایط جدید افغانستان و نقش جمهوری اسلامی به رایزنی پرداختیم.

عبدالله عبدالله ادامه داد: در سرآغاز تشکیل دولت جدید، ایران در همه عرصه ها همراه ما بود و از این روند حمایت و در بازسازی و عمران افغانستان نقش ایفا و سرمایه گذاری کرد.

رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان با اشاره به میزبانی و پذیرایی ایران از مهاجران افغانستان یادآور شد: ایران همچنین در مبارزه با قاچاق مواد مخدر نقشی فعال داشته و همکاری همه جانبه جمهوری اسلامی ایران با افغانستان ادامه دارد و این کشور تا به حال از بازیگران اصلی و دوست مطمئن مردم و دولت افغانستان بوده است که ما آرزومند استحکام و گسترش هر چه بیشتر روابط دوستانه و همکاری ها هستیم.

عبدالله با بیان اینکه با ظریف در خصوص ظرفیت های همکاری در زمینه تجارت، ترانزیت، مواصلات و عرصه های فرهنگی گفت وگو کرده، خاطرنشان کرد: سفرهای مقامات افغانستان به ایران مورد بررسی قرار گرفت.

وی عنوان کرد: درباره سفر رئیس جمهور افغانستان به ایران در آینده نزدیک و همچنین در رابطه با موافقتنامه همکاری های جامع بین ۲ کشور گفت وگو شد.

رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان در پاسخ به سؤالی درباره توسعه همکاری های اقتصادی و سیاسی دو کشور با بیان اینکه از اولویت های سیاست خارجی افغانستان روابط با ایران است، یادآور شد: جمهوری اسلامی همکاری هایی با افغانستان داشته و با تشکیل حکومت وحدت ملی زمینه های مناسب تری در این خصوص فراهم شده است.

عبدالله عبدالله خاطرنشان کرد: در بسیاری از زمینه ها به نتایج عملی رسیده ایم. گسترش تجارت، استفاده از بندر چابهار و متصل شدن به شبکه راه آهن جمهوری اسلامی که به ترکمنستان و قزاقستان رسیده و فرصت خوبی برای مناسبات اقتصادی افغانستان در منطقه را فراهم می کند از جمله زمینه های همکاری می باشد که روابط در عرصه های آموزش و پرورش، بهداشت و مبارزه با مواد مخدر نیز از جمله این زمینه هاست.

وی با بیان اینکه از ۱۳ سال قبل روابط دو کشور گسترش یافته و امروز افغانستان به مرحله تازه ای رسیده که از یک سو حضور نیروهای بین المللی در آن کمتر می شود و از سوی دیگر منطقه با چالش های بزرگی روبرو است که داعش از جمله آنهاست، عنوان کرد: این موارد ایجاد روابط جدی تر را طلب می کند.

رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان ادامه داد: موضوع مبارزه با مواد مخدر و مهاجران افغانستان مسائلی است که در بحث های ما در گسترش روابط وجود دارد و امیدواریم با تکمیل توافقنامه همکاری، گام های بیشتری در این زمینه برداریم.

عبدالله عبدالله همچنین یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران در خصوص صلح و ثبات افغانستان تأثیرگذار است.

وی در خصوص موافقنامه همکاری های جامع بین دو کشور و تاخیر در امضای آن نیز گفت: اوضاع امنیتی، نظامی و شرایطی که در مرحله انتقالی بود و همچنین خروج نیروهای خارجی و انتخابات و تشکیل دولت وحدت ملی باعث شد این موضوع تاکنون محقق نشود که مسئله خاصی نیست و با امضای موافقتنامه اساس روابط برادرانه مستحکم تر می شود.

کلید واژه ها: دولت وحدت ملی دولت وحدت ملی افغانستان


نظر شما :