محکومیت ظریف یا رحیمی؟

۰۷ بهمن ۱۳۹۳ | ۱۳:۵۰ کد : ۱۹۴۳۶۳۵ سرخط اخبار

صادق زیباکلام در روزنامه شرق نوشت: نیازی به یک مطالعه میدانی وسیع نبود؛ حتی یک نظرسنجی ساده و ابتدایی هم می توانست نشان دهد برای بسیاری از مردم، قدم زدن آقای ظریف با جان کری در جریان مذاکرات هسته ای، خیلی خیلی بیشتر حایزاهمیت بود تا خبر محکومیت معاون اول رییس دولت سابق. به همین دلیل هم برخی اصولگرایان به جای پرداختن به موضوع محکومیت آقای رحیمی، به موضوع محکومیت بسیار مهم تر حرکت دکتر ظریف پرداخته اند. درست قضیه هم همین بود.

نه به واسطه آنکه مردم اینگونه فکر می کنند بلکه به واسطه آنکه اساسا از نظر مصالح و منافع ملی هم این دوخبر دارای وزن و اهمیت بسیار متفاوتی هستند. دومی اساسا اهمیتی نداشت. یکی از مسوولان ارشد دولت گذشته مرتکب خطایی بسیار جزیی شده، دادگاه رسیدگی را صورت داده و او را مجرم شناخته است. حکم محکومیت نیز به وی ابلاغ شده و عن قریب به زندان خواهد رفت. اموالی را هم که از بیت المال برده بود ظاهرا بازگردانده شده و نگرانی از این بابت نیست.

از نظر سیاسی هم این خبر، وزن چندانی ندارد. یعنی فی الواقع به اصولگرایان، ارتباط چندانی پیدا نمی کند که آنها مجبور شوند موضوع مهم و حیاتی قدم زدن ظریف با کری را کنار بگذارند و بروند سر وقت موضوع پیش پاافتاده محکومیت آقای رحیمی. اساسا معاون اول احمدی نژاد، ارتباط چندانی با اصولگرایان پیدا نمی کند! خود احمدی نژاد و آن هشت سال هم به اصولگرایان ربطی ندارد چه رسد به معاون اول ایشان. دلایل زیادی وجود دارد که رحیمی اساسا ارتباطی با مدیریت اصولگرایان بر کشور در سال های٨٤ تا ٩٢ پیدا نمی کند. اولین و مهم ترین آن، این بود که او ٢٠سال پیش در دولت آقای هاشمی رفسنجانی استاندار کردستان بوده است.

بنابراین اگر قرار است کسی پاسخگوی محکومیت آقای رحیمی باشد، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام است که چندسال پیش، رحیمی را استاندار کرده بود. از نظر اصولگرایان، اینکه آقای رحیمی پول هایی را که غیرقانونی برداشت کرده بود به چه افرادی و در کدام نهاد داده و آن پول ها برای چه اهدافی هزینه شده اند، خیلی مهم نیست. مهم آن است که چرا آقای هاشمی رفسنجانی، بیست وچندسال پیش پای این فرد را به قوه مجریه کشور باز می کند؟ تازه همه اینها در صورتی است که روی طرح موضوع استعفای آقای رحیمی اصراری وجود داشته باشد.

 اما با توجه به اینکه اساسا این موضوع نه از نظر سیاسی، نه اقتصادی و نه بعد اجتماعی اهمیت چندانی ندارد و مردم هم به آن توجهی نکرده اند، بنابراین اصولگرایان نیز خیلی به آن نپرداختند. از دید آنان همان طور که گفتیم مساله بااهمیت روز، این بوده که چرا آقای ظریف چند دقیقه ای با همتای آمریکایی خود، مذاکرات را در حالت قدم زدن و نه در پشت یک میز، دنبال کرده است؟ موضوع بعدی حایز اهمیت، باز از دید اصولگرایان این بوده که با توجه به اینکه ناشر هفته نامه «شارلی ابدو» دولت فرانسه است، چرا ظریف در این شرایط به آن کشور رفته تا حقوق قانونی ملت ایران را بر سر مساله هسته ای به غرب دوباره گوشزد کند.

... و البته نسبت به هرگونه توهین به اعتقادات مسلمانان به صورت مستقیم هشدار دهد؟ واقعا هم انسان وقتی بدون جهت گیری های سیاسی به موضوعات مهم کشور می نگرد و فقط هم مصالح و منافع ملی را ملاک قرار می دهد، ذره ای تردید برایش باقی نمی ماند که آنقدرها هم موضوع هسته ای برای کشور اهمیتی ندارد. معلوم نیست چرا دولت آقای روحانی اینقدر روی حل پرونده هسته ای تاکید گذاشته و برای آن اولویت قایل شده است؟

موضوع هسته ای و تبعات آن نه تاثیری روی اقتصاد کشور دارد، نه مناسبات ما با ایالات متحده، اتحادیه اروپا و قدرت های دیگر دنیا را تحت تاثیر قرار می دهد، نه وضعیت رابطه با همسایگان منطقه ای را عوض می کند و نه هیچ گونه تاثیر دیگری بر وضعیت کشور دارد. به همین دلیل، مسوولان در دولت قبلی خیلی روی مذاکرات هسته ای و پیشرفت آن تاکیدی نداشتند. مهم نه بازکردن گره ١٠ساله پرونده هسته ای است و نه محکومیت معاون اول دولت سابق. اتفاقا مردم این را در رأی ای که در ٢٤خرداد٩٢ دادند کاملا شفاف به نمایش گذاشتند اما کو چشم بینا؟!

کلید واژه ها: اصولگرایان رحیمی اساسا چندانی آقای رحیمی


نظر شما :