بوی جنگ داخلی این بار در یمن

سناریوی سومالی در انتظار یمنی‌ها است؟

۱۶ بهمن ۱۳۹۳ | ۲۱:۳۰ کد : ۱۹۴۳۸۱۵ اخبار اصلی خاورمیانه
اگر جامعه جهانی تا پیش از این می گفت داعش و لیبی و سوریه و عراق و سودان ما را بس، اکنون یمن نیز به این جمع اضافه شده است.
سناریوی سومالی در انتظار یمنی‌ها است؟

دیپلماسی ایرانی: هر کس که از ماگادیشو دیدن کرده باشد، می داند که این شهر چه فجایعی را از سر می گذراند و به چه حال و روزی افتاده است، کشوری که عدم وجود دولت مرکزی، حتی دولتی فاسد، کشور را به پرتگاه سقوط تمام عیاری کشانده که امان را از زندگی مردم بریده است. به همین منوال به نظر می رسد که یمن خوشبخت سابق نیز همان مسیر را طی می کند. مسیری که به سومالی منتهی می شود. کشوری که از سال 1991 تا کنون در ثبات به سر می برد اکنون به سمت بی ثباتی ای در نبود دولت مرکزی حرکت می کند.

یمن به سمتی می رود که به جرگه «کشورهای شکست خورده» بپیوندد. بعد از استعفای منصور عبدربه هادی که بعد از محاصره کاخ ریاست جمهوری توسط الحوثی ها از سمت خود استعفا داد یمن نیز به سمت هرج و مرج رفت. در حال حاضر نزدیک به یک صد پروژه سرمایه گذاری عربستانی ها در یمن متوقف شده است و سرمایه گذاری های خارجی و عربی از کشورهای عربی خلیج فارس نیز همگی در این کشور متوقف شده اند. یمنی ها اکنون به کمک های محلی ای دل خوش کرده اند که بعد از آغاز جنگ و ناآرامی های داخلی همچنان به آنها می رسد.

در زمان علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری سابق او بر ارتش و گارد جمهوری مسلط بود تا زمانی که بر اساس طرح کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از قدرت کنار رفت. او تا قبل از آن به خود تردید راه نمی داد که به طور غیر مستقیم از حوثی ها حمایت شود و سلاح در اختیارشان قرار بگیرد، حالا که کار ارتش تمام شده است و عملا ارتشی وجود ندارد صحبت از توطئه می زند و می گوید که عده ای علیه کشورش دسیسه چیده اند. این اول بار صالح بود که از حوثی ها استفاده کرد تا منصبش را حفظ کند و وقتی که دید حوثی ها اعتقادی به او و کارهایش ندارند از آنها روی برگرداند تا گام های اولیه برای آغاز جنگ مذهبی و داخلی واقعی در کشورش برداشته شود.

شمار حوثی ها و امکانات نظامی آنها آن اندازه ای نیست که قدرت کافی برای رویارویی با ارتش و گارد جمهوری و دیگر مردم سنی یمن داشته باشند. پس سوال این است که این قدرت بی نظیر که به آنها امکان تصرف بیشتر شهرها و پایتخت را تا کنون داده از کجا آمده است. خبرگزاری رویترز اخیرا گزارش داد که هزاران یمنی در خیابان های عدن علیه تسلط الحوثی ها بر نهادهای دولتی تظاهرات کردند اما خیلی ساده دیدیم که قدرت الحوثی ها بر آنها چیره شد و مردم یمن خیلی ساده عرصه را برای آنها باز گذاشتند و خیابان ها را خالی کردند و خود به خانه هایشان رفتند. در حالی که عرصه برای رویارویی الحوثی ها با مخالفان سیاسی شان باز ماند و این مساله کشور را به لبه جنگ داخلی کشانده است.

در حالی که دنیا از بحران های کشورهای عربی کلافه شده است و توانایی دخالت برای یک سره کردن کار آنها را ندارد، یمن نیز بر مشکلات جامعه جهانی افزوده است. اگر تا پیش از این می گفتند داعش و لیبی و سوریه و عراق و سودان ما را بس، اکنون یمن نیز به این جمع اضافه شده است.

عربستان نیز همه هم و غم خود را مصروف مصر کرده در حالی که خود اکنون ضعیف شده است و یمن حیات خلوت آن محسوب می شود. تسلط الحوثی ها بر تنگه باب المندب به مثابه هشداری بزرگ برای مصر در کانال سوئز نیز به حساب می آید. همان طور که دولت های دیگر پیرامون دریای سرخ نیز از این قدرت الحوثی ها ترسیده اند.

 

منبع: الاهرام / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: الحوثی ها يمن سومالي


نظر شما :