ریاض از تحرکات مرزهای شمالی‌اش ترسیده است

تلاش عربستان برای جاسوسی از داعش

۱۷ بهمن ۱۳۹۳ | ۲۳:۲۸ کد : ۱۹۴۳۹۶۶ اخبار اصلی خاورمیانه
انتظار می‌رود عربستان بتواند با توجه به تلاش‌های جامعه جهانی در شکست داعش عملیات تازه‌ای را علیه این شبکه تروریستی رقم بزند.
تلاش عربستان برای جاسوسی از داعش

دیپلماسی ایرانی: منابع رسانه ای اعلام کردند که عربستان سعود با مشارکت در پیمان بین المللی مبارزه با داعش تلاش دارد جاسوس هایی را از سوی خود در میان داعش در عراق و سوریه مستقر کند.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، منابع آگاه می گویند که ریاض بعد از آن که داعش تلاش کرد عملیات خود را از سوریه به عراق منتقل کند و شمال و غرب این کشور را در ماه اگوست به کنترل خود در آورد، سعی می کند در صفوف این شبکه شکاف ایجاد کند.

امیر محمد بن نایف، وزیر کشور عربستان که از افراد قدرتمند امنیتی عربستان محسوب می شود و به موجب این توانایی توانست منصب جانشینی ولیعهد را آسان تر بگیرد، تلاش دارد از طریق دستگاه های امنیتی خود در کشور در میان شبکه داعش نفوذ کرده و جلوی طرح های این شبکه در آینده را بگیرد.

انتظار می رود عربستان بتواند با توجه به تلاش های جامعه جهانی در شکست داعش عملیات تازه ای را علیه این شبکه تروریستی رقم بزند.

عربستان این تحرکات را به اطلاع طرف های انگلیسی نیز رسانده که به موجب آن دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس نیز در دفاع از ریاض گفت که تبادل اطلاعات امنیتی گسترده ای میان کشورش با عربستان در جریان است که این اطلاعات توانسته جان صدها شهروند انگلیسی را از عملیات تروریستی در داخل بریتانیا نجات دهد.

کامرون این اظهارات را در پاسخ به انتقادهایی که به وی در مجلس عوام بر سر نیمه برافراشتن پرچم انگلیس بعد از مرگ ملک عبدالله وارد شد، بیان کرد و گفت: «روابط ما با عربستان در اموری مثل تحقق صلح در خاورمیانه بسیار ساده است اما ارتباطات اصلی ما در رابطه با مبارزه با تروریسم است که در این زمینه ارتباطات گسترده ای با یکدیگر داریم.»

تلاش برای نفوذ در میان داعش زمانی از سوی عربستان آغاز شد که این شبکه برنامه هایی را برای حمله به خاک این کشور تدارک دید و تهدید کرد که به زودی به عربستان حمله خواهد کرد و این کشور را به زیر پرچم خود در خواهد آورد. بعد از این تهدیدها بود که عربستان 30 هزار نیروی خود در مرزهای شمالی خود مستقر کرد. همچنین گزارش هایی نسبت به وقوع درگیری های متعدد میان داعش با ارتش عربستان و کشته شدن تعدادی سرباز و افسر عربستان در مناطق مرزی نیز گزارش شد.

منصور الترکی، سخنگوی رسمی وزارت کشور عربستان در گفت وگو با روزنامه "تایمز" لندن در این باره گفت: «ما نیاز فوری به همکاری های امنیتی برای مبارزه با این تهدید هستیم. مرزهای ما ایمن هستند اما ما باید خیلی زودتر از آن که داعش تصمیم به تحرکی به طرف خاک کشورمان بگیرد، آگاه شویم و علیه آن وارد عمل شویم.»

از زمانی که داعش بخش گسترده ای از اراضی سوریه و عراق را به اشغال خود در آورده دستگاه های امنیتی عربی و غربی نتوانسته اند بر سرزمین هایی که تحت کنترل این شبکه تروریستی است، نفوذ کنند. بسیاری می گویند که ساختار داعش به اندازه ای پیچیده است که امکان نفوذ در آن بسیار سخت و دشوار است.

ترکی در این باره گفت: «رهبران داعش بر شخصیت ها و تحرکات افراد خود استیلای کامل دارند و این کار را برای شکاف در این شبکه بسیار سخت می کند. تا کنون هیچ کس نتوانسته است اقدام های بعدی داعش را پیش بینی کند.»

این در حالی است که تا کنون بیش از 2500 شهروند عربستانی خاک کشورشان را ترک کرده تا به صف داعش بپیوندند و این مساله باعث نگرانی شدید دستگاه های امنیتی عربستان شده است. مساله ای که سبب شده است تا ارتباطات اطلاعاتی عربستان با همتایان غربی اش از ترس احتمال بازگشت دوباره آنها به کشورشان افزایش یابد.

علی المزید، نویسنده عربستانی در این باره به العرب گفت: «عربستان فقط به هماهنگی های امنیتی اکتفا نمی کند بلکه تلاش های تازه ای را برای نزدیک شدن به گروه های تروریستی از طریق تبادل اطلاعات و عقد توافقات دو جانبه گوناگون با سازمان ملل و ده ها کشور اتحادیه اروپا آغاز کرده است.»

وی در ادامه گفت: «ریاض خیلی سریع با بسیاری از کشورها در راس آنها ایالات متحده و بریتانیا برای تبادل اطلاعات و انجام عملیات مشترک وارد عمل شده و مجموعه ای از توافق نامه های مشترک را از سال 2003 که عملیات مبارزه با تروریسم در امریکا آغاز شده، امضا کرده است.»

عربستان با تغییراتی که در سطح وزرا هفته گذشته انجام داد نگرانی خود را از فعالیت گروه های تروریستی به خوبی نشان داد. دولت این کشور به دستور پادشاه اقدام به جابه جایی مهمی کرد که مهمترین آن نوسازی کمیته های سیاسی و امنیتی تحت اشراف امیر محمد بن نایف بود که در خلال یک دهه گذشته تجربه های بالایی را در مبارزه با تروریسم کسب کرده است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: داعش عربستان سعودي


نظر شما :