ایالات متحده به اردن کمک مالی می‌کند

وعده ملک عبدالله برای انتقام از داعش

۱۷ بهمن ۱۳۹۳ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۹۴۳۹۶۸ اخبار اصلی خاورمیانه
پادشاه اردن در دیدار یک ساعته‌ای که با اعضای کمیته روابط خارجی سنا داشت قول داد که انتقام سوزاندن خلبان اردنی را خواهد گرفت.
وعده  ملک عبدالله برای انتقام از داعش

دیپلماسی ایرانی: تنها چند ساعت پس از آن که داعش فیلم سوزاندن وحشیانه خلبان اردنی که در اسارت آنها بود را منتشر کرد، پادشاه اردن در کپیتول هیل حاضر شد و قول داد که پس از این تراژدی متحد خواهند شد و به این کشتار واکنش نشان خواهند داد. پادشاه اردن و ناصر جوده، وزیر خارجه بر اساس برنامه قبلی قرار بود در واشینگتن باقی بمانند و با رئیس جمهور باراک اوباما در مراسم صبحانه نیایش ملی در روز پنجشنبه دیدار کنند، اما مجبور شدند به خاطر انتشار فیلم قتل معاذ الکساسبه توسط داعش، سفرشان را نیمه تمام بگذارند.

مقامات اردنی تایید کرده اند که عبدالله ساعت 6 بعد از ظهر با اوباما در کاخ سفید ملاقات خواهد کرد و دو رهبر بیانیه ای کوتاه منتشر خواهند کرد اما خبری از پرسش و پاسخ نخواهد بود. بعد از ظهر سه شنبه، پادشاه برنامه دیدارهایش با قانونگذاران کنگره را حفظ کرد، برنامه ای که شامل دیدار با اعضای کمیته روابط خارجی سنا و کمیته های بودجه بود. قانونگذاران درباره این دیدار خصوصی صحبتی نکردند، اما دولت اردن اعلام کرد که به احتمال زیاد خلبان اردنی حدود یک ماه پیش، یعنی قبل از آغاز مذاکرات درباره آزادی ساجده الریشاوی، تروریست زندانی، کشته شده است.

تلویزیون دولتی اردن روز سه شنبه اعلام کرد که قتل خلبان اردنی در روز 3 ژانویه اتفاق افتاده است، در نتیجه داعش در این مدت به صورت دروغین تهدید به کشتن وی می کرده است. پادشاه در دیدار یک ساعته ای که با اعضای کمیته روابط خارجی سنا داشت قول داد که اردن انتقام این کشتار را خواهد گرفت. سناتور باب کورکر پس از این دیدار گفت: «آنها مصمم تر از قبل برای مقابله با داعش شده اند. من فکر می کنم که خیلی زود نتایج این تصمیم را خواهید دید. ما صحبت های زیادی درباره واکنش های اردن انجام دادیم. من تصور می کنم که وحدت بیشتری به وجود خواهد آمد، شاید آنچه که رخ داده موجب وحدت بیشتری شود.»

کورکر در این رابطه گفت که عبدالله خواستار هیچ گونه کمک خاص ایالات متحده در این زمینه نشده است، اما خواستار حمایت بیشتر ایالات متحده از اقدامات کشورهای عرب در مقابله با داعش شده است. کورکر می گوید: «او درباره ائتلاف میان کشورهای عربی و تلاش برای رهبری عربی احساس اضطراب داشت. محوریت این جلسه درباره افزایش تلاش های ما به همراه آنها نبود بلکه با محوریت مسائل داخلی منطقه بود که در حال وقوع است. اینکه درباره ایجاد این ائتلاف نوعی اضطراب وجود دارد.»

روز سه شنبه، کاخ سفید اعلام کرد که مقامات اطلاعاتی مشغول کار بر روی تایید صحت فیلم کشتار هستند. آدام شیف، عضو دموکرات و بلندمرتبه کمیته امور اطلاعاتی مجلس نمایندگان در بیانیه ای اعلام کرد که مقامات اطلاعاتی همچنین در حال کار بر روی زمان وقوع این قتل هم هستند. وی در این رابطه می گوید: «اگر این فیلم تایید شود، جدیدترین شرارت این گروه مرگبار خواهد بود که مدرکی برای ارائه به بشریت و اینکه چگونه گروهی باید متوقف شود، خواهد بود. ما همچنین در تلاشیم تا بتوانیم زمان گرفته شدن این فیلم را تعیین کنیم. این که آیا مذاکرات بر سر آزادی خلبان صرفاً یک شگرد تبلیغاتی توسط سازمان تروریستی بوده است؟»

جلسه پادشاه با کمیته تخصیص بودجه همزمان با امضای یادداشت تفاهم میان جوده و جان کری در هتلی در واشینگتن بوده است. براساس این تفاهم، اردن 3 میلیارد کمک مالی بیشتری از سوی ایالات متحده دریافت خواهد کرد، البته این کمک مالی باید به تایید کنگره هم برسد. جوده در این رابطه می گوید: «در این زمان خطرناک، تجدید تفاهم نامه به مدت سه سال دیگر که شامل سالی یک میلیارد دلار کمک مالی می شود، نشان دهنده قدرت روابط دو جانبه ما، ارزش های مشترک ما و همچنین تعهد تزلزل ناپذیر ما برای صلح و امنیت است.»     

منبع: بلومبرگ ویو/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: اردن داعش خلبان اردنی


نظر شما :