سفر بایدن، کری و کارتر به اروپا برای تقویت اوکراین

۱۶ بهمن ۱۳۹۳ | ۱۴:۲۶ کد : ۱۹۴۳۹۷۴ سرخط اخبار

469585_733.jpg

دولت آمریکا تلاش دارد تا زمینه تجهیز دولت اوکراین برای مقابله با شورشیان را فراهم کند و در همین راستای سه عضو ارشد کابینه باراک اوباما به اروپا می روند.
 
به گزارش فارس، دولت باراک اوباما در راستای تقویت ارتش اوکراین برای مقابله با شورشیان مورد حمایت روسیه قصد دارد تا معاون رئیس جمهور، وزرای خارجه و دفاع را را در راس هیئت هایی به کی یف، بروکسل و مونیخ بفرستد.
 
براساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزیر دفاع آمریکا برای حضور در نشست ناتو در بروکسل راهی این شهر می شود و براساس گزارش ها قرار است در این نشست درباره تقویت نیروهای واکنش سریع ناتو بحث شود.
 
براسا گزارش رسانه ها، وزرای دفاع 27 کشور عضو پیمان آتلانتیک شمالی برای مقابله با تهدیدات روسیه در نظر دارند نشستی در پایتخت بلژیک برگزار کنند و در این نشست راه های تقویت نیروهای واکنش سریع را مورد بررسی قرار می دهند.
 
همچنین قراراست، جان کری وزیر امور خارجه هم به کی یف سفر کند تا مقامات اوکراینی در این زمینه دیدار داشته باشد و پس از آن راهی مونیخ خواهد شد؛ جوبایدن معاون رئیس جمهور هم پنجشنبه به جان کری خواهد پیوست.
 
مناطق شرقی اوکراین از اسفند ماه سال گذشته (1392) در پی سقوط دولت مرکزی این کشور تحت فشار معترضان مورد حمایت غرب، صحنه درگیری های گسترده ای بوده که تاکنون به مرگ بیش از 5000 نفر منجر شده است.
 
اندکی پس از آغاز این درگیری ها و احساس خطر روس تبارهای ساکن مناطق شرقی از قدرت گرفتن گروه های نئونازی در کی یف، جدایی شبه جزیره «کریمه» از اوکراین طی یک همه پرسی و پیوستن آن به فدراسیون روسیه، بهانه ای شد تا کشورهای غربی به رهبری آمریکا، با ادعای حمایت مسکو از استقلال طلبان، تحریم هایی را علیه این کشور وضع کنند.
 
همین تحریم ها و پاسخ های متقابل روسیه، از جمله اعلام ممنوعیت واردات مواد غذایی از کشورهای غربی، روابط مسکو و غرب را به پائین ترین حد از زمان پایان جنگ سرد رسانده است.
 
اتحادیه اروپا در تازه ترین اقدام علیه روسیه، روز پنجشنبه (9/11) به بهانه ادامه بحران در شرق و جنوب شرق اوکراین، تحریم های ضدروسی را به مدت 6 ماه دیگر (تا سپتامبر 2015) تمدید کرد.
 
 در روزهای اخیر درگیری ها میان نیروهای دولتی و جدایی طلبان در شرق اوکراین تشدی شده و ده ها نفر در این درگیری ها کشته شده اند.

کلید واژه ها: اوکراین


نظر شما :