آهنی: حصول توافق جامع امکانپذیر است

۲۱ بهمن ۱۳۹۳ | ۱۳:۲۴ کد : ۱۹۴۴۱۴۷ سرخط اخبار

سفیر ایران در پاریس با ذکر این نکته که در صورت ارده و حسن نیت گروه ۱+۵ حصول توافق جامع امکانپذیر است، یادآور شد: اگرچه امیدواریم به توافق برسیم ولی سناریوهای مختلفی را برای حرکت های بعدی آماده کرده ایم.

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، علی آهنی سفیر ایران در پاریس در گفت وگو با رادیو بین المللی فرانسه به تشریح مذاکرات جاری هسته ای، مناسبات تهران و پاریس و ... پرداخت.

مشروح این گفت وگو را در زیر می خوانید.

سؤال: با توجه به دیدار جان کری وزیر امور خارجه آمریکا با همتای ایرانی خود در مونیخ، آیا دستیابی به یک توافق سیاسی قبل از 30 مارس و سپس انعقاد یک توافق جامع شامل تمام ابعاد فنی قبل از 30 ژوئن و با توجه به وضعیت مذاکرات هنوز ممکن به نظر می رسد؟

آهنی: بله کاملا. شما می دانید کنفرانس مونیخ فرصتی بود برای تمام اعضاء و وزرای خارجه 1+5 که با وزیر خارجه ایران ملاقات و صحبت کنند. هدف نیل به یک توافق نهایی است که بتواند به لغو تحریم ها و ادامه برنامه هسته ای غیر نظامی ایران زیر نظر آژانس منجر شود و همچنین نگرانی های احتمالی در مورد این برنامه را که باید همیشه صلح آمیز بماند مرتفع کند. این هدف مذاکرات است و ما خوشبین هستیم؛ البته اگر واقعا از سوی 1+5 اراده و حسن نیت باشد، حتما می توانیم به هدف برسیم.

سؤال: امروز مشکلات اصلی در مذاکرات چیست؟ مبحث لغو تحریم ها؟ سطح غنی سازی اورانیوم؟

آهنی: بحث اصلی عدم اعتماد است.

سؤال: عدم اعتماد دو طرفه است ؟

آهنی: بله دو طرفه است. ولی با توجه به رویکرد و عملکرد کشورهای غربی در قبال ایران، از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، نمی شود سریعتر حرکت کرد و باید محتاط بود تا بتوان به توافقی رسید که منافع دو طرف را تامین کند. ما در این چارچوب تلاش می کنیم و امیدواریم به نتیجه برسیم.اگر چه امیدواریم به توافق برسیم، ولی سناریوهای مختلف را نیز برای حرکت های بعدی آماده کرده ایم.

سؤال: آیا ایران امروز از تحریم ها رنج می برد؟

آهنی: نمی شود گفت که تحمل چنین مجازات های سنگینی علیه ملت ایران، آسان است. قطعا بر زندگی روزمره ملت ایران اثر داشته است. در نتیجه هدف این است که به نقطه لغو تحریم ها برسیم که مهم است و امکان می دهد که توسعه اقتصادی ایران را بهتر دنبال کنیم. البته ما سناریوهای مختلفی را برای حرکت های بعدی آماده کرده ایم، اگر چه امیدواریم به توافق برسیم.

سؤال: حتی سناریوی شکست مذاکرات؟

آهنی: اگر مذاکرات شکست بخورد دنیا به آخر نمی رسد. ما طبیعتا به برنامه خود ادامه خواهیم داد، ولی قطعی است که وضعیت پیچیده تر خواهد شد و این به نفع هیچ کس نیست.

سؤال: با توجه به اظهارات اخیر آیت الله خامنه ای در خصوص توافق نهایی، آیا این سخن برای آماده کردن آنهایی است که اسم شان را جناح تندرو می گذارند یعنی جناح رادیکال؟ یعنی برای آماده کردن آنها برای پذیرش یک مصالحه است؟

آهنی: نگاه کنید، توافق نهایی طبیعتا باید منافع دو طرف را در بر گیرد. آنچه به ما مربوط است، هدف ما ادامه برنامه هسته ی کاملا صلح آمیز خود و طبیعتا بهره مند شدن از تمام امتیازات NPT که برای تمام اعضاء و امضاء کنندگان آن پیش بینی شده می باشد. طبیعتا نیل به یک توافق امکان می دهد که سریعتر به جلو رفت و راحت تر اقتصاد کشور را توسعه داد و ایران بتواند در این منطقه (خاورمیانه) پر چالش و تشنج نقش مهم خود را بهتر ایفا کند.

سؤال: هفت هزار نیروی سپاه پاسداران هم اکنون در مبارزه با داعش درگیر هستند. چه چیزی قوه محرکه ایران در این مبارزه می باشد؟

آهنی: ایران کشوری است که بزرگترین قربانی تروریسم بوده است. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ما حدود 16 هزار نفر قربانی در اثر اقدامات تروریستی داشته ایم که حدود 12 هزار نفر آن به دست فرقه تروریستی منافقین بوده است که متاسفانه مقر آنها در حومه پاریس است. البته مدتی است سعی می کنند چهره واقعی خود را پنهان کرده و وانمود کنند که حامی مردم سالاری و حقوق بشر هستند، ولی ماهیت تروریستی آنها عوض نشده است. برای مبارزه با تروریسم ما کاملا جدی هستیم و آماده برای تلاش. زیرا این تهدیدی است برای همه، برای منطقه، برای اروپا و برای جهان.

برای مبارزه با تروریسم که تهدیدی برای همه است ما کاملا جدی و آماده تلاش هستیم.

سؤال: این جنگ چه ماهیتی دارد؟ آیا یک جنگ شیعه و سنی است؟

آهنی: هرگز، زیرا شیعیان و اهل سنت قرن ها با یکدیگر همزیستی داشته اند.

سؤال: ولی با یکدیگر از مدت ها قبل جنگ هم داشته اند.

آهنی: این عوامل تروریستی ارتباطی با اسلام ندارند. آنها ادعا می کنند مسلمان هستند، ولی اسلام با تروریسم هیچ ارتباطی ندارد و آنچه متاسفانه در افکار عمومی غرب منعکس شده اشتباه است. اسلام کاملا مخالف تروریسم است و باید با آن مقابله کرد و ما کاملا برای آن آماده هستیم. اسلام کاملا مخالف تروریسم است و اقدام عوامل تروریستی ارتباطی با اسلام ندارد و آنچه متاسفانه در افکار عمومی غرب منعکس شده، اشتباه است.

سؤال: آیا تعهد ایران علیه داعش راهی است برای خروج ایران از انزوا؟

آهنی: روز چهارشنبه سی و ششمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در ایران است. 35 سال است ایران و ملت ایران شاهد انواع فشارها و توطئه ها از سوی برخی قدرت های غربی بود، ولی بعد از 35 سال همین قدرت ها که مشاهده کردند که کوشش های آنان برای بی ثبات کردن و حتی براندازی جمهوری اسلامی ایران به جایی نرسیده، امروز خودشان به دنبال جلب همکاری ایران به عنوان یک بازیگر قوی، با ثبات و مستقل در منطقه هستند که می تواند برای ثبات در منطقه کمک کرده و ایفای نقش کند.

سؤال: شما گفتید که سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب است، آیا مفتخر به وضعیت کنونی کشور خود هستید؟

آهنی: بله کاملا، مشاهده کنید که ایران یک بازیگر قوی و باثبات و مستقل است. ایران هراسی نتیجه تبلیغات سوء علیه جمهوری اسلامی ایران در افکار عمومی غرب است.

سؤال: ولی خوب موجب ترس است.

آهنی: نه به هیچ وجه. این در اثر تبلیغات توسط رسانه ها در افکار عمومی غرب است. ایران یک کشور مسئول است که به همه احترام می گذارد و به دنبال روابط حسن همجواری با همسایگان خود و روابط خوب با همه است. قدرت هایی که طی 35 سال با تلاش بیهوده به دنبال بی ثبات کردن و حتی براندازی جمهوری اسلامی ایران بودند، امروز در صدد جلب همکاری ایران به عنوان یک بازیگر قوی، باثبات و مستقل در منطقه هستند.

سؤال: یک مسابقه بین المللی کاریکاتور در خصوص هولوکاست توسط دو نهاد فرهنگی ایران در عکس العمل به کاریکاتور پشت جلد شارلی ابدو برگزار می شود. آیا این یک پاسخ هوشمندانه است؟

آهنی: به نظر من باید دو نکته مهم را متذکر شد: اول دفاع از آزادی بیان و در عین حال به موازات آن دفاع از آزادی اندیشه و در عین حال باید یاد گرفت که به یکدیگر احترام گذاشت و عکس العمل نشان داد و صحبت کرد، بدون توهین به دیگران. در ایران بر طبق قانون مطالعه و تحقیق در مورد تاریخ و ابعاد تراژدی جنایتکارانه هولوکاست ممنوع نیست.

سؤال: حتی به قیمت به مسخره کشیدن آن؟

آهنی: باید واقع بین بود و نباید از بررسی و تحلیل ابعاد یک تراژدی جنایتکارانه مثل هولوکاست که در اروپا و به دست اروپایی ها انجام شده است، ترسید. 

کلید واژه ها: پیروزی انقلاب افکار عمومی غرب


نظر شما :