پروشنکو: ضمانتی وجود ندارد که آتش‌بس اجرا شود

۲۴ بهمن ۱۳۹۳ | ۲۲:۳۰ کد : ۱۹۴۴۲۴۴ سرخط اخبار

رئیس جمهور اوکراین یک روز پس از توافق بر سر آتش بس در مناطق شرقی کشورش، از مردم خواست که توهمات را کنار بگذارند و در آینده نزدیک، منتظر صلح نباشند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «پترو پروشنکو» رئیس جمهور اوکراین که دیروز دور میز مذاکره با استقلال طلبان نشست و بر سر آتش بس به توافق رسید، امروز گفت که هیچ ضمانتی برای اجرایی شدن این توافقات وجود ندارد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، کی یف با استقلال طلبان دونتسک و لوهانسک توافق کرده بود که جلوی ارائه کمک های بشردوستانه را به مردم اکثراً روس تبار این منطقه نگیرد و در آینده به آنها خودمختاری بدهد.

نمایندگان آلمان و اوکراین هم به نمایندگی از قدرت های اقتصادی و نظامی اتحادیه اروپا در مذاکرات این هفته حضور داشتند ولی تنها ساعاتی بعد از توافق دولت مرکزی و استقلال طلبان اوکراین، دیپلمات ها به خبرگزاری فرانسه گفتند که اتحادیه اروپا 24 ساعت پس از شروع آتش بس یعنی روز دوشنبه، تحریم های جدیدی علیه روسیه اعمال می کند.

غرب روسیه را به حمایت سیاسی و تسلیحاتی از استقلال طلبان متهم می کند.

رئیس جمهور اوکراین هم پس از موضع گیری های مقامات اروپایی در خصوص آتش بس، گفت که هیچ ضمانتی برای اجرای مفاد این توافق نیست.

وی همچنین در اظهارنظری دیگر که بیشتر به دلسردی وی از دورنمای صلح در کشورش پرده برمی داشت گفت: «نمی خواهم کسی توهم داشته باشد، راهی طولانی تا صلح باقی مانده است.»

مردم شرق اوکراین که اکثراً روس تبار هستند پس از روی کار آمدن دولت غرب گرا در پایتخت و قدرت گرفتن «گارد ملی» که به اقدامات نژادپرستانه و خشن مشهور است، استقلال از اوکراین را خواستار شدند.

کلید واژه ها: اوکراین استقلال طلبان


نظر شما :