البرادعی: ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست

۲۶ بهمن ۱۳۹۳ | ۲۱:۰۷ کد : ۱۹۴۴۳۰۹ سرخط اخبار

مدیرکل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرد که ایران به دنبال ساخت سلاح هسته ای نیست بنابراین تهدید فوری محسوب نمی شود.

به گزارش فارس به نقل از اسکوپ، «محمد البرادعی» مدیرکل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی طی اظهاراتی روز دوشنبه (11 فوریه) در باشگاه خبرنگاران خارجی تایلند تصریح کرد که ایران در تحقیقات تسلیحات هسته ای مشارکت ندارد و تهدید هسته ای به حساب نمی آید که بخواهیم علیه آن اقدام نظامی صورت دهیم.

وی ادامه داد: هرکس که خواستار راه حل نظامی برای موضوع (هسته ای) ایران است، احمق است زیرا با اینکار شما در وضعیت بدتری در مقایسه با آن چیزی که در آن قرار دارید، گرفتار خواهید شد.

امروز دیگر هیچ کس تأیید نمی کند که ایران در حال ساخت تسلیحات هسته ای است. من فکر می کنم حتی سازمانهای اطلاعاتی آمریکا، همانطور که احتمالاً می دانید، می گویند که ایران هرگونه تحقیق بر روی تسلحیات هسته ای را متوقف کرده است.

البرادعی سپس اینگونه افزود: این همچنان ارزیابی سازمانهای اطلاعاتی آمریکا و تمامی سازمانهای اطلاعاتی است. هیچ تهدید قریب الوقوعی وجود ندارد که نیازمند اقدام نظامی باشد.

مدیرکل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی ضمن انتقاد از رویکردهای دوگانه کشورهایی که خود دارای تسلیحات هسته ای هستند، گفت: بخری کشورها خود تسلیحات (هسته ای) در اختیار دارند و به بقیه می گویند که شما حتی نمی توانید به دانش فناوری هسته ای نزدیک شوید.

البرادعی تأکید کرد: چرا ما همچنان معتقدیم که می توانیم به تسلیحات هسته ای تکیه کنیم و از اینکه بقیه کشورها در نهایت به تسلیحات هسته ای دست پیدا می کنند، متحیر و شگفت زده می شویم. چطور می توانید یک نظام قابل تحمل داشته باشید که در این نظام برخی در مقایسه با دیگران یکسان تر باشند؟ منظورم این است که این نظام کار نمی کند.

البرادعی در خصوص رژیم صهیونیستی و کشورهای دیگری که تسلیحات هسته ای دارند، گفت: تمامی کشورهایی که دارای تسلیحات هستند، در حال مدرنیزه کردن تسلیحات هسته ای هستند و در نتیجه این به روزرسانی، در واقع کشورهای دیگر را دعوت می کنید تا به دنبال تسلیحات هسته ای بروند. این یک مسئله نگران کننده است.

وی ادامه داد که رژیم صهیونیستی علیرغم انکارورزی، به طور پنهانی زرادخانه هسته ای دارد و تأکید کرد: من فکر می کنم همه می دانند که اسرائیل یک زرادخانه تسلیحات هسته ای دارد. من نمی توانم آن را تأیید کنم زیرا در دوران مدیرکلی من، ما در این زمینه بازرسی انجام ندادیم. اسرائیل عضو معاهده منع گسترش سلاح نیست. آنها این مسئله را در هاله ای از ابهام گذاشته اند اما همه می دانند که آنها زرادخانه تسلیحات هسته ای دارند.

البرادعی همچنین تأکید کرد که بی ثباتی در شبه جزیره کره می تواند به یک جنگ هسته ای منجر شود اما خطرات مشابهی نیز برای سراسر جهان و حتی آمریکا وجود دارد.


نظر شما :