"نتانیاهو" توافق با ایران را "آسان" می‎کند!

۲۹ بهمن ۱۳۹۳ | ۲۰:۳۰ کد : ۱۹۴۴۴۲۰ سرخط اخبار

باربارا اسلاوین، عضو ارشد اندیشکده شورای آتلانتیک طی یادداشتی برای صدای آمریکا نوشت: شکاف میان آمریکا و اسرائیل اصلا غیرمعمول نیست.
به گزارش سرویس بین الملل فرارو به نقل از صدای آمریکا، اسلاوین در ادامه نوشت: رهبران آمریکا و اسرائیل در مورد مسائل مختلفی، از جنگ 1956 سوئز تا گسترش شهرک سازی ها در کرانه باختری، با یکدیگر درگیری داشته اند و این امر بازتاب برداشت های متفاوت شان از منافع ملی خود بوده است.
با این حال اختلافات فعلی در مورد ایران نگران کننده و غیرسازنده است. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل مصمم است که نگذارد باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا یک توافق بد را بپذیرد و به نظر می رسد در این مسیر به سمت نابود کردن شانس دستیابی به یک توافق منطقی که می تواند دست کم تا یک دهه دیگر مانع هسته ای شدن ایران شود و باب دیپلماسی را به روی دیگر مسائل پرفشار منطقه ای بگشاید، حرکت می کند.
این شکاف آنقدر جدی و شخصی شده که مقامات دولت اوباما جزئیات مهم مذاکرات هسته ای را به اسرائیل ارائه نکرده اند چراکه بر اساس گزارش ها، مقامات اسرائیلی این جزئیات را به رسانه ها منتقل می کنند.
با توجه به حساسیت و پیچیدگی بسته ای که از سوی ایران و گروه 1+5 (پنج عضو دایم شورای امنیت و آلمان) آماده می شود، انتشار بخشی از اطلاعات آن می تواند باعث خارج شدن توافقنامه از مسیر اصلی شود.
عدم توافق، یک توافق بد است
به نظر این هدف نتانیاهو است؛ عدم توافق. اما جایگزین آن، توافقی بهتر نیست که بتواند به طور جادویی کل ظرفیت غنی سازی اورانیوم ایران را از بین ببرد. بلکه جایگزین آن، ایرانی خواهد بود که سطوح بالاتری از غنی سازی را از سرخواهد گرفت.
احتمالا بازرسی های خارجی سرزده به تاسیسات ایران متوقف خواهد شد و در پی آن شفافیت کمتری متوجه این برنامه خواهد بود و همین مسئله گمانه زنی های نادرستی را به دنبال خواهد داشت که در سال 2003 منجر به حمله دولت جورج دبلیو بوش به عراق شد-جنگی که نتانیاهو در آن دوره به عنوان یک شهروند، با اشتیاق از آن حمایت کرد.
عدم توافق همچنین باعث تضعیف حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران و دیگر عملگرایانی که به دنبال روابط بهتر با آمریکا و همکاری در دیگر زمینه ها، از جمله افغانستان، عراق و سوریه هستند، خواهد شد. 
تاکنون نیروهای ایرانی که در عراق و سوریه علیه داعش می جنگند، به هیچ وجه نیروهای آمریکایی را هدف قرار نداده اند اما این مسئله می تواند تغییرکند. جنگ پنهان ایران و اسرائیل ممکن است تشدید شود و ترورها و حملات سایبری بیشتری را به دنبال داشته باشد. در نهایت نیز ممکن است اسرائیل به امید اینکه پای آمریکا را به یک جنگ جدید در خاورمیانه باز کند، حمله نظامی به تاسیسات هسته ای ایران را تدارک ببیند.
اینطور نیست که در صورت نهایی شدن توافقی که در حال حاضر مورد مذاکره قرار گرفته، همه چیز درخشان شود. اما انعطافی که به نظر می رسد ایران از خود نشان خواهد داد، هدف دولت اوباما برای افزایش دوره گریز هسته ای را تامین می کند.
این همان هدفی است که به طور مکرر از سوی کارشناسان مستقل هسته ای بیان می شود. این محدودیت ها همچنین باعث کاهش قابل توجه ذخایر اورانیوم با غنای پائین ایران می شود و دیگر مسیرهای دستیابی به سلاح هسته ای را مسدود می کند. این محدودیت ها احتمالا دست کم برای 10 سال و برخی ابعاد آن به طور نامحدود ادامه خواهند داشت.
بر اساس سیگنال ها، ایران انعطاف بیشتری خواهد داشت
مقامات ارشد ایران طی هفته های اخیر زمینه انعطاف بیشتر این کشور در مذاکرات را ایجاد کرده اند. این در حالی است که آیت الله خامنه ای، رهبر معظم ایران در سخنرانی مهم هشتم فوریه صحبت های اوباما مبنی بر اینکه با توافقی که بد نباشد، موافق است را نقل کردند و گفتند: «مذاکرات به معنای رسیدن به یک نقطه مشترک است... و بر همین اساس، نباید در مذاکره، یک طرف با رفتار غیر منطقی تلاش داشته باشد که هر آنچه مورد توقع او است، محقق شود.»
از سوی دیگر امامان جمعه ایران که پیش از این مذاکره کنندگان ایران را مورد انتقاد قرار می دادند، حال حمایت بیشتری از خود نشان می دهند. ضمن اینکه مقامات ایران طی هفته گذشته از انتشار یک نشریه تندرو که منتقد تیم ایرانی بود، ممانعت کردند.
از نظر نتانیاهو این نشانه ها بیانگر آن است که تا پایان ماه مارس دست کم در مورد رئوس کلی یک توافق، اجماع می شود و او باید دست به اقدامی موثر بزند تا مانع از آن شود. او هنوز هم تصمیم دارد ماه آینده به واشنگتن برود و درست دو هفته پیش از انتخابات اسرائیل، در نشست مشترک کنگره سخنرانی کند.
اوباما پیشتر اعلام کرد که دیداری با نتانیاهو نخواهد داشت و هرگونه تحریم جدید علیه ایران در طول مذاکرات را وتو خواهد کرد. تعدادی از دموکرات های ارشد آمریکایی- از جمله جو بایدن، معاون رئیس جمهور- نیز اعلام کرده اند که در سخنرانی نتانیاهو شرکت نخواهند کرد. 
تاکید نتانیاهو بر انجام این کار، علیرغم تاثیری که بر روابط آمریکا-اسرائیل داشته، باعث شده بسیاری از اعضای بدنه امنیتی اسرائیل و حامیان اسرائیل در آمریکا در این زمینه هشدار دهند.
چاک فریلیچ، مشاور سابق معاون امنیت ملی اسرائیل در یادداشت روز دوشنبه خود برای هاآرتص نوشت که نتانیاهو در تصمیم گیری خود با عبور از «یک خط»، بحران عمیقی را ایجاد کرده که ترمیمش یک دهه طول می کشد و تلاش ها برای متوقف کردن برنامه هسته ای ایران را نیز به عقب می راند. 
اگر حزب دست راستی نتانیاهو پیروز انتخابات پارلمانی 17 مارس اسرائیل شود، ادامه کار وی با اوباما که حدود دو سال دیگر رئیس جمهور آمریکا خواهد بود، خالی از مشکل نخواهد بود.
ضمن اینکه نتانیاهو روابط اسرائیل با اروپائیان، چین و روسیه که بر توافق با ایران سرمایه گذاری کرده اند را نیز به مخاطره می اندازد. نتانیاهو با اصرار بیش از حد خود بر اینکه توافق مورد پذیرش کاخ سفید و اکثر متحدان آمریکا، یک توافق بد است، شرایط برای دستیابی ایران به توافق را تسهیل می کند.
 


نظر شما :