واکنش امریکا به بررسی آمیا در مذاکرات

۲۹ بهمن ۱۳۹۳ | ۲۱:۵۴ کد : ۱۹۴۴۴۲۷ سرخط اخبار
ایالات متحده آمریکا درخواست آرژانتین برای بررسی موضوع آمیا در مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵ را رد کرد.

به گزارش فارس به نقل از «لا بُس»، ایالات متحده آمریکا درخواست آرژانتین مبنی بر در دستور کار قرار گرفتن مسئله حمله به مرکز یهودیان موسوم به آمیا در مذاکرات هسته ای با ایران را رد کرد.

«جن ساکی» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در خصوص مذاکرات بین ایران و گروه ۱+۵ (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه، چین و آلمان) خاطرنشان کرد: مذاکرات با ایران روی موضوع هسته ای متمرکز خواهد ماند و این مسئله ادامه پیدا خواهد کرد.

مذاکرات مذکور برای رسیدن به توافق نهایی در رابطه با برنامه هسته ای ایران انجام می شود.

علاوه بر این، «ساکی» در ادامه به نامه ای اشاره کرد که روز گذشته «هکتور تیمرمن» وزیر امور خارجه آرژانتین به «جان کری» همتای آمریکایی خود ارسال کرده و درخواست دولت بوینوس آیرس برای بررسی موضوع آمیا در مذاکرات هسته ای با جمهوری اسلامی ایران را مطرح کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا افزود: من از هیچ طرحی برای انجام چنین کاری اطلاع ندارم.

با این حال، «ساکی» اطمینان داد که ایالات متحده آمریکا همچنان با تحقیقاتی که دولت آرژانتین در رابطه با این حادثه صورت می دهد همکاری خواهد کرد، همانند آنچه که طی 21 سال اخیر انجام داده است.

آمریکا اذعان داشت که پس از حمله علیه مرکز آمیا در سال 1994 که 85 کشته بر جای گذاشته، به همراه دولت آرژانتین و جامعه بین الملل در جست و جوی عدالت، کار و فعالیت کرده است.

وزیر امور خارجه آرژانتین نیز پس از آگاهی یافتن از پاسخ منفی آمریکا به درخواست خود، کنفرانسی مطبوعاتی ترتیب داده و بار دیگر خواسته خود را طرح کرده است.

«تیمرمن» در این کنفرانس مطبوعاتی گفت: آرژانتین از اینکه دولت آمریکا درخواست ما را برای بررسی مسئله آمیا در مذاکره با ایران نپذیرفته، متاسف است.

آمریکا درباره احتمال محکوم شدن رئیس جمهور آرژانتین در حادثه آمیا اظهارنظری نکرد و گفت که چنین مسئله ای یک موضوع داخلی در این کشور آمریکای جنوبی می باشد.

دولت آرژانتین نیز این اتهامات را تلاش برای اجرای یک کودتای قضایی توصیف کرد که علیه قوه مجریه و دموکراسی این کشور صورت گرفته است.

به گزارش فارس، «نیسمن» کمی قبل از مرگ خود، رئیس جمهور و «هکتور تیمرمن» وزیر امور خارجه این کشور آمریکای جنوبی را به سرپوش گذاشتن روی اقدامات متهمین و مظنونین پرونده حمله به آمیا در سال 1994 میلادی محکوم کرده بود؛ این حادثه 85 کشته و بیش از 300 زخمی بر جای گذاشت.

در مقابل اتهامات وارد شده از سوی دادستان، دولت آرژانتین علاوه بر رد شکایت «نیسمن»، وی را دروغگو توصیف کرد و اقداماتش را به عملیاتی از سرویس های اطلاعاتی نسبت داد.

جسد بی جان دادستان ویژه پرونده آمیا شب 18 ژانویه (28 دی 93) به همراه یک تفنگ با کالیبر 22 در حمام محل سکونتش یافت شد.

مرگ «نیسمن» توسط مخالفین دولت و گروه های قدرتمند و برخی رسانه های ارتباط جمعی به ابزاری برای ارتباط دادن قوه مجریه با این اتفاق ناگوار تبدیل شده است.

رئیس جمهور آرژانتین در این خصوص اذعان داشت نسبت به این مسئله که مرگ «نیسمن» به عنوان عنصری در عملیات ضد دولتی این کشور مورد استفاده قرار گرفته متقاعد شده است.

دادستان ویژه پرونده آمیا نیز به داشتن ارتباطات مستقیم با سرویس های اطلاعاتی آمریکایی متهم شده بود؛ اسناد منتشر شده توسط ویکی لیکس در سال 2010، ارتباطات وی را با کارمندان سفارت ایالات متحده آمریکا در «بوینوس آیرس» افشا کردند.
 

کلید واژه ها: آرژانتین ایالات متحده آمریکا


نظر شما :