زمان گریز یک ساله هم کافی نیست

۰۴ فروردین ۱۳۹۴ | ۱۷:۰۶ کد : ۱۹۴۵۶۴۱ سرخط اخبار گام به گام تا توافق جامع

ک روزنامه آمریکایی با هدف وارد کردن کنگره برای مداخله در هرگونه توافق هسته ای ایران و ۱+۵ نوشت زمان گریز یک ساله در توافق هسته ای با ایران کافی نیست.

به گزارش فارس، روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در مقاله ای به قلم مشترک «مایکل هایدن» رئیس سابق «سیا» و آژانس امنیت ملی آمریکا «NSA»، «اولی هاینونن» معاون سابق مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی و «ری تکیه» عضو ارشد شورای روابط خارجی آمریکا با اشاره به برخی از بحث هایی که در مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) صورت گرفته است، نوشت که «زمان گریز» یکساله هم کافی نیست.

زمان گریز مفهومی ابداعی است که اولین بار از سوی صهیونیست ها مطرح شد و پس از آن به عنوان معیار توافق هسته ای در دستور کار آمریکا قرار گرفت. این زمان به مدتی گفته می شود که طول می کشد یک کشور به مواد غنی شده کافی برای ساخت یک بمب هسته ای دست پیدا کند. 

این گزارش به بخش هایی از اظهارات اخیر مقامات غربی اشاره کرد که تصریح کرده بودند، در توافق جامع احتمالی میان تهران و گروه موسوم به 1+5، زمان گریز هسته ای ایران دستکم یکسال خواهد بود.

واشنگتن پست سپس مدعی شد که برخلاف اظهارات «جان کری» وزیر خارجه آمریکا، زمان گریز یکسال احتمالاً برای تشخیص و کشف هرگونه نقض توافق هسته ای توسط ایران کافی نیست.

این روزنامه آمریکایی سپس مدعی شد که در صورتیکه آمریکا تشخیص دهد ایران توافق نهایی احتمالی با 1+5 را نقض کرده است، می بایست یک پروسه بروکراتیک را طی کند تا اطلاعاتی را که در اختیار دارد، معتبر ساخته و ثابت کند.

واشنگتن پست استدلال هایی را در این زمینه مطرح کرد و سپس گزارش کرد که زمان گریز یکساله برای به وجود آوردن یک اجماع بین المللی در خصوص اقداماتی که می بایست برای جبران خساراتی که در نتیجه نقض توافق نهایی توسط ایران پدید آمده، کافی نمی باشد.

این روزنامه نزدیک به جمهوری خواهان سپس در پایان نتیجه گیری کرد که آمریکا می بایست درباره ماهیت و مولفه های هرگونه توافق با ایران یک بحث ملی صورت دهد و مکان مناسب برای این مباحثه درباره توافق با ایران، کنگره آمریکا است، چراکه «هیچ توافقی بدون چنین تأیید قانونی، قابل دوام و پایدار نخواهد بود.»

تازه ترین دور از مذاکرات هسته ای ایران و پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان هفته گذشته در حالی به پایان رسید که طرفین از حصول «پیشرفت» در این گفت وگوها خبر دادند. دور بعدی گفت وگوها از روز پنج شنبه با حضور وزیران خارجه ایران و آمریکا در شهر لوزان سوئیس آغاز می شود.

کلید واژه ها: کافی زمان گریز


نظر شما :