ایران در یمن دخالت نظامی نخواهد کرد

۰۷ فروردین ۱۳۹۴ | ۱۸:۲۷ کد : ۱۹۴۵۷۳۲ سرخط اخبار
روزنامه آلمانی زبان سوییس تاگس آنزایگر  امروز در خصوص تجاوز عربستان به یمن با دکتر رولاند پوپ کارشناس امور خاورمیانه و امور امنیتی در مرکز تحقیقات امنیتی دردانشگاه  پلی تکنیک زوریخ مصاحبه ای به شرح زیر انجام داده  است :

س: عربستان سعودی در جنگ داخلی دریمن و به سود منصور هادی رئیس جمهور و در مخالفت با گروه حوثی دخالت کرده است. آیا وضعیت در این کشور اینک می تواند با ثبات شود؟

ج: من به این موضوع تردید دارم. گروه حوثی در روزهای اخیر موفقیت های زیادی بدست آورده است و در آستانه تصرف شهر عدن می باشد که مهمترین شهر در جنوب یمن می باشد. براساس گزارش رسانه های گروهی، منصور هادی رئیس جمهور یمن  که از سوی جامعه بین المللی به رسمیت شناخته شده در این میان از یمن گریخته و به عمان رفته است. سعودی ها تاکید می کنند که هدف آنها حمایت از دولت رسمی و مشروع یمن می باشد که حوثی ها آنرا بر کنار کرده بودند. من این حمله نظامی را یک موضوع دشوار می دانم و من فکر می کنم که این دخالت نظامی عربستان سعودی باعث اوج گیری اختلافات در یمن خواهد شد.

س: آیا یمن در آستانه یک تقسیم جدید قرار دارد؟

ج: این موضوع را در دراز مدت نمی توان رد کرد. گروه حوثی امروز مناطقی را تحت کنترل خود دارد که زمانی یمن شمالی به حساب می آمد. در جنوب این کشور نیز سالهاست که یک جنبش ائتلافی بسیار محبوبی موسوم بهHIRAK  وجود دارد که هدف نهائی آن استقلال یمن جنوبی می باشد. با این وجود بازهم  موضوع به وضعیت در آینده نزدیک ارتباط خواهد داشت و به همین خاطر پیش بینی قطعی نمی توان کرد.

س: آیا شما احتمال می دهید که عربستان سعودی و همپیمانان عرب آن مدت طولانی در این اختلاف دخالت خواهند داشت؟

ج: شواهد همه حکایت از این موضوع دارند. تنها بوجود آوردن این ائتلاف که گفته می شود ده کشور در آن شریک هستند ، نشان از مصمم بودن این حرکت نظامی را می دهد. و ضمنا  من نمی توانم تصور کنم که گروه حوثی نیز به این آسانی عقب نشینی کند و به همین خاطر احتمال یک اختلاف طولانی را می دهم.

س: آیا نیروهای زمینی عربستان سعودی نیز وارد میدان کار زار خواهند شد؟

ج: من فکر می کنم که این موضوع محتمل است زیرا از طریق هوا به تنهائی به هیچوجه نمی توان بر گروه حوثی پیروز شد. در حال حاضر نیز حملات بیشتر متوجه آن بخش از ارتش یمن می باشد که با حوثی ها همکاری می کند. این درحالیست که گروه حوثی که یک گروه چریکی کلاسیک می باشد به زودی دیگر خود را هدف برای حملات هوائی قرار نخواهد داد. عربستان سعودی نیروی قابل توجهی را در کنار مرز یمن مستقر نموده و به همین دلیل نیز وارد خاک این کشور خواهد شد. من فکر می کنم در چنین صورتی برخی از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس)  از جمله امارات متحده نیز در این حمله شرکت نماید و اردن نیز بعید نیست که نیروهای ویژه ای را به آنجا اعزام کند.

س: و مصر چطور؟

ج: من نمی توانم تصورش را بکنم که مصر نیروی زمینی در اختیار قرار دهد. ارتش مصر در دهه شصت نیز در یمن شمالی دخالت نظامی کرد ولی نتوانست موفقیتی بدست آورد و آن زمان بسیاری از یمن بعنوان ویتنام مصر صحبت می کردند. در اصل نیز یمن وجهه افغانستان را دارد که نیروهای قدرت های بیگانه تا کنون هرگز نتوانسته اند برای مدت زیادی در این کشور دوام بیاورند. من شخصا بر این عقیده ام که عربستان سعودی در صورت حمله زمینی به یمن، بهای سنگینی بابت آن خواهد پرداخت. حتی عربستان سعودی در جریان یک حمله کوچک در سال 2009 علیه گروه حوثی نیز خسارت زیادی را متحمل گردید. ولی ظاهرا از این تجربه کسی در ریاض درس نگرفته است.

س: حوثی ها شیعه هستند و از سوی رژیم شیعه ایران نیز حمایت می شوند آیا ایران نیز اینک در این اختلاف دخالت خواهد کرد؟

ج: از نظر نظامی اصلا زیرا چنین کاری آمریکا را وارد عمل خواهد کرد. ضمنا کمک تسلیحاتی از سوی تهران به حوثی ها نیز اینک دشوار می شود زیرا عربستان سعودی حریم هوائی آن کشور را حریم ممنوعه اعلام کرده و بنابراین، حوثی ها و همپیمانان آنها اینک تنها می باشند.

س: آیا جنگ فعلی در یمن یک جنگ نیابتی بین ایران و عربستان سعودی برای تسلط بیشتر بر منطقه خلیج (فارس) می باشد؟

ج: خیر و متاسفانه این موضوع در  همه بحران هایی که در خاورمیانه بوجود می آیند، مطرح می شود. ایرانی ها زمانی با حوثی ها ارتباط بر قرار تمودند که آنها یک دولت موقت در صنعا تشکیل دادند. ولی پیش از آن ارتباط تهران با حوثی ها در میزان حداقل بود هر چند که تبلیغات عربستان سعودی تلاش می کند تا خلاف آنرا جلوه دهد. حوثی ها پیرو فرقه یزیدی هستند که برداشت کاملا متفاوتی از شیعه مرسوم در ایران می باشد. بنابراین وجه تشابه ایدئولوژیکی بین آنها وجود ندارد هر چند که بسیاری تلاش می کنند تا اینگونه تداعی نمایند. اختلافات فرقه ای و مذهبی در یمن موضوع جدیدی است و از زمانی در آنجا این موضوع پیدا شده که سعودی ها تلاش کردند تا در بین سنی های این کشور به میسیونری برای جا انداختن برداشت خود از اسلام بپردازند. ضمنا گروههای افراطی سنی که از سوی ریاض تامین مالی شده بودند بانی اصلی بروز اختلاف با حوثی ها گردیدند که سابقه آن هم به ده سال پیش باز می گردد. در حقیقت می توان گفت که سعودی ها امروز با خطری در یمن مبارزه می کنند که خود آنرا در آنجا بوجود آورده اند.

س: عربستان سعودی سنی اقدام به بمباران حوثی های شیعه در یمن کرده و در عراق شیعیان اکثریت و نیروهای نظامی این کشور علیه گروه حکومت اسلامی سنی مبارزه می کنند و در سوریه نیز شیعه ها از ایران و جنوب لبنان در کنار رژیم بشار اسد قرار گرفته و با گروههای سنی در جنگ هستند. آیا در جهان عرب حقیقتا جنگ بزرگ مذهبی آغاز شده است؟

ج: خیر، ولی بدون تردید مدتهاست رقابت های موجود بین قدرت های بزرگ این منطقه تقویت شده و از دیدگاه مذهبی تفسیر می شود. بعبارت دیگر، امروز متاسفانه هر چه بیشتر از دین برای مطامع سیاسی استفاده می شود. ولی از جنگ مذهبی صحبت کردن یک موضوع افراطی است و منبع اختلاف در این منطقه در حال حاضر افراطی گری یک اقلیت سنی جهادیست که ایجاد مشکل کرده است. حرکات تروریستی در لیبی، عراق و سوریه و امروز نیز در یمن اغلب از سوی تروریست های جهادی صورت می گیرد.

س: در اصل قرار است که مذاکرات هسته ای در این آخر هفته در لوزان سوییس به یک سرانجام مطلوب برسد. عربستان سعودی نیز مانند اسرائیل نظر مساعدی با عقد قرارداد هسته ای با ایران ندارد. آیا بین حمله نظامی عربستان  به یمن و رسیدن مذاکرات هسته ای به مراحل سرنوشت ساز ارتباطی دارد؟

ج: من فکر می کنم که خیر. در صورتیکه عملیات نظامی شکست بخورد باید مذاکره بشود و در چنین صورتی نیز ایران باید در این زمینه نقش مهمی ایفا نماید و در چنین وضعیتی، قدرت آن در منطقه بازهم ارتقا خواهد یافت.

س: آمریکائی ها در کجا قرار دارند؟ اوباما از یک سو تلاش برای تفاهم و توافق با ایران در زمینه هسته ای می کند و از سوی دیگر نیز به عربستان سعودی در زمینه لجستیکی و اطلاعاتی کمک می نماید؟

ج: آمریکائی ها از دولت رسمی یمن تحت رهبری منصور هادی حمایت می کند و  بدست گرفتن قدرت از سوی حوثی ها را نیز رد می نمایند. ولی در اصل من بر این عقیده ام که مسئولین در واشنگتن نسبت به عملکرد اخیر عربستان سعودی نگران هستند

کلید واژه ها: حوثی ها گروه حوثی مصر


نظر شما :