راه همواری برای تصویب "پروتکل الحاقی" در مجلس وجود ندارد

۱۶ فروردین ۱۳۹۴ | ۱۸:۳۸ کد : ۱۹۴۶۱۰۵ سرخط اخبار گام به گام تا توافق جامع

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی نیازمند تصویب مجلس است، گفت: راه همواری برای چنین مصوبه ای در مجلس وجود ندارد.

به گزارش تسنیم، علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه صبح امروز پارلمان با حضور در جمع خبرنگاران، به تفاهم نامه اخیر ایران با 1+5 در قالب بیانیه لوزان اشاره کرد و در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا اجرای موقت پروتکل الحاقی نیاز به مصوبه مجلس دارد، خاطرنشان کرد: به خاطر می آورید که 10 سال قبل که دولت به صورت داوطلبانه این پروتکل را اجرا کرد، ما اعلام کردیم که اگر موضوع هسته ای ایران از شورای حکام به شورای امنیت منتقل شود، دولت را مکلف خواهیم کرد که اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند.

وی ادامه داد: آنها موضوع هسته ای ایران را به شورای امنیت منتقل کردند و ما مصوب کردیم و دولت را مکلف کردیم تا اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند و به همین دلیل این اجرا متوقف شد، لذا اجرای پروتکل الحاقی نیازمند مصوبه مجلس است و این چیزی است که تیم مذاکره کننده هم رسماً اعلام کرده است.

بروجردی در پاسخ به این سؤال که اجرای موقت هم نیاز به مصوبه مجلس دارد، گفت: پروتکل الحاقی نیاز به تصویب مجلس دارد. ما اجرا به صورت داوطلبانه را به این دلیل متوقف کردیم که موضوع از شورای حکام به شورای امنیت منتقل شود، اما اکنون فرض بر این است که با لغو کردن 6 قطعنامه، ما مجدداً از شورای امنیت خارج شویم و به یک وضعیت عادی برگردیم که این شرایط، شرایط قبل از مصوبه مجلس است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: لذا این بحث داوطلبانه موقت همان وضعیت 10 سال قبل است.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه نظر نمایندگان مجلس برای تصویب پروتکل الحاقی چیست، تأکید کرد: مقطع بحث در مورد این موضوع اکنون نیست و در زمان خاص خود باید در این باره صحبت شود، اما نظرات مخالف در این زمینه در مجلس فراوان است و حتماً راه همواری برای چنین مصوبه ای در مجلس وجود ندارد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در ادامه نشست، در مورد موضع کلی کمیسیون مطبوعش در خصوص بیانیه لوزان، گفت: قرار است در نخستین جلسه کمیسیون امنیت ملی آقای ظریف برای بحث درباره بیانیه لوزان و سپس تحولات منطقه حضور یابد لذا پس از بحث با دیگر دوستان در داخل کمیسیون می توان موضع کمیسیون را اعلام کرد.

بروجردی ادامه داد: پس از موافقتنامه ژنو، براساس برنامه صورت گرفته و تصمیمات اتخاذ شده قرار بر این بود که مذاکرات فشرده ای با مجموعه این کشورها چه به صورت انفرادی چه به صورت کلی برگزار شود که به صورت انفرادی جلساتی برای اعضای 1+5 و آمریکایی ها برگزار کردیم و پس از آن جلسه ای هم با مجموع این کشورها برگزار شد و مذاکرات رسمی صورت گرفت.

وی ادامه داد: در تعامل و مذاکره برای وصول به یک توافق، داد و ستد وجود دارد یعنی ما هم باید منافع خود را حفظ کنیم و هم براساس مصوبات شورای عالی امنیت ملی برخی از محدودیت ها را به صورت مقطعی پذیرا باشیم که این یک نُرم جهانی است و در تاریخچه کشورهایی که این مسیر را طی کرده اند، مانند ژاپن چنین چالش هایی با آژانس و مجموعه کشورها داشته اند تا اینکه به یک مرحله ای برسند که بدون این محدودیت ها فعالیت های هسته ای را ادامه دهند لذا آنچه که برای ما حائز اهمیت است، حفظ دستاوردهای ملی در عرصه فعالیت های هسته ای است.

بروجردی برهمین اساس تصریح کرد: یک بُعد این دستاوردها ظرفیت دانشمندان و متخصصان کشور و استمرار این سیاستگذاری است که از وظایف سازمان انرژی اتمی خواهد بود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به چالش های ایران با 1+5 گفت: یک چالش در پروژه اراک وجود داشت که غربی ها به خصوص آمریکایی ها اصرار داشتند که ایران حتما آب سنگین را از گردونه این طرح مهم حذف کنیم و با توجه به اینکه ایران کارخانه آب سنگین را در نزدیکی های پروژه اراک دارد و سال هاست که آب سنگین تولید می کند، اصلا برای ما قابل قبول نبود که آب سنگین را حذف کنیم و در نهایت متخصصان ما موفق شدند که نظر جمهوری اسلامی ایران را اعلام کنند و آنها هم بپذیرند که ایران با حفظ آب سنگین بتواند این رآکتور را با حداقل خروجی پلوتونیوم  جا بیاندازد.

وی با بیان اینکه اصل حفظ ظرفیت غنی سازی ایران و پذیرش آن توسط غرب یک موضوع مهمی است، خاطرنشان کرد: اگر ادبیات آمریکایی ها و شخص اوباما را به خاطر بیاوریم می بینیم که آنها به دنبال این بودند که ایران به هیچ وجه غنی سازی نداشته باشد و علت اساسی صدور 6 قطعنامه علیه ایران همین نکته بود اما امروز چرخش بسیار واضحی به وجود آمده و آنها غنی سازی جمهوری اسلامی را پذیرفته اند و پس از قرائت بیانیه و اعلام موضع اعضای 1+5، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که ما این موضوع را به عنوان یک اصل قبول داریم بنابراین جمهوری اسلامی ایران به طور رسمی وارد باشگاه کشورهای دارای فناوری صلح آمیز هسته ای شده است.

«گرچه غربی ها اصطلاح باشگاه را برای کشورهای دارای فناوری ساخت بمب اتم می دانند اما بنده در اینجا مجددا به مخالفت خود با این موضوع تاکید می کنم و معترض آمریکایی ها هستیم چرا که علی رغم اینکه طبق ماده 6 NPT باید به سمت کاهش بمب های اتمی بروند اما بمب های نسل جدید می سازند و آزمایش می کنند که این تخلف آشکار آمریکا از این تعهد بین المللی است».

بروجردی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: اگر آمریکایی ها و مجموعه 1+5 براساس آنچه که در بیانیه لوزان اعلام شد، بپذیرند که به تعهدات خود عمل کنند که یکی از آنها صدور قطعنامه ای است که 6 قطعنامه گذشته را ملغی کند و تحریم ها را اعم از تحریم های شورای امنیت، آمریکا و اتحادیه اروپا را لغو کند که ما لغو یک جا و فوری تمام این تحریم ها را به عنوان نظر جمهوری اسلامی از مسئولان ذیربط تیم مذاکره کننده شنیدیم، اجرای این تعهدات انتظاری است که ایران در مقابل امتیازاتی که داده، انتظار طبیعی و به حقی است.

وی با بیان اینکه حفظ توانمندی هسته ای جمهوری اسلامی ایران یک انتظار به حق ایران است، اظهار داشت: اگر آنها به هر دلیلی خلف وعده کنند و در انجام تعهدات خود تخلف کنند، نمایندگان مجلس همانطور که در گذشته فوریت طرحی را تصویب کردند که تکالیف جدیدی را برای دولت مشخص می کرد، این طرح در دستور کار قرار می گیرد بنابراین اگر آنها بخواهند به تحریم ها ادامه دهند ما هم تکالیف جدیدی برای دولت ایجاد می کنیم چرا که برای مان غیرقابل قبول است که ما محدودیت ها را بپذیریم اما آنها به تعهدات خود عمل نکنند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه توافق حتما یک جاده دوطرفه است، تصریح کرد: نمایندگان مجلس به دقت این موضوع را رصد می کنند تا تعهدات طرف مقابل به دقت اجرا شود و همچنین متنی که قرار است تا 11 تیرماه براساس بیانیه لوزان نگارش شود، حافظ منافع جمهوری اسلامی ایران در عرصه فعالیت های صلح آمیز هسته ای باشد و طرف مقابل هم به تعهدات خود عمل کند.

بروجردی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوالی در مورد برداشت های متفاوت ایران و آمریکا از متن بیانیه گفت: تفاسیر از متن بیانیه مختلف است اما به لحاظ حقوقی بیانیه تنها بیانیه است و الزام آور نیست تا زمانی که دو طرف مذاکره کننده به سمت یک متن حقوقی لازم الاجرا بروند. بنابراین آن چیزی که الزام آور است و الزام ایجاد می کند که به مرحله اجرا برسد، متنی است که قرار است تا 11 تیرماه آماده شود و طرفین براساس آن به توافق برسند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با نگارش چنین بیانیه ای در واقع یک توافق دو مرحله ای صورت گرفته است، گفت: دو مرحله بودن مذاکره زمانی صورت می گیرد که در هر مرحله الزامی در اجرا وجود داشته باشد، در حالی که این بیانیه الزام آور نیست و تنها متنی که تا 11 تیرماه آماده می شود الزام آور خواهد بود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در ادامه سخنان خود با اشاره به تاسیسات فردو و نطنز نیز گفت: تاسیسات فردو به دلیل پدافند غیرعامل به وجود آمد و به همین دلیل هم توافق شد که هزار سانتریفیوژ در آن باشد تا اگر آنها خواستند تخطی کنند، ما بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم در واقع وجود این هزار سانتریفیوژ در فردو یک نوع بازدارندگی را به وجود می آورد. همچنین از طرفی ظرفیت نطنز محفوظ است و در کنار آن براساس گزارشی که اعلام شده، کار تحقیقاتی در مورد پیشرفته ترین نوع سانتریفیوژ یعنی IR-8 صورت می گیرد و این جزء مطالبی است که رسما توسط وزیر خارجه ایران اعلام شد و اگر اعمال شود در واقع کمک می کند که ما در سانتریفیوژ قدیمی IR-1  در جا نزنیم لذا اینکه کار تحقیقاتی و توسعه ای را در عرصه هسته ای ادامه دهیم یک نکته مهم است.

بروجردی در خصوص سخنان غربی ها در مورد به جا ماندن تحریم های غیر از موضوعات هسته ای تاکید کرد: بحث ما و مذاکرات ما با 1+5 چیزی غیر از هسته ای نیست و طبیعتا تحریم های مترتب بر فعالیت های هسته ای هم در این محدود کردن بحث قابل تعریف است البته تحریم ها چه در زمینه نفتی و یا سیستم بانکی و شورای امنیت در زمینه موضوعات هسته ای است.

وی در ادامه سخنان خود تاکید کرد: اگر غربی ها به تعهدات خود عمل نکنند، ما آنقدر ظرفیت در زمینه اقدامات هسته ای صلح آمیز داریم که می توانیم این ظرفیت را نه تنها محدود نگه داریم بلکه با کار تحقیقاتی گسترش دهیم و اگر آنها بخواهند از تعهدات خود تخلف کنند و به هر بهانه ای به این تعهدات عمل نکنند با توجه به پیشرفتی که امروز در زمینه هسته ای داریم، شتاب ما در زمینه هسته ای همان شتاب 10 سال پیش نیست و به سرعت می توانیم به نقاطی برسیم که بتوانیم تمام توانمندی های خود را نشان دهیم و این نقطه ای است که آنها به شدت از آن پرهیز دارند لذا یک اهرم متقابل در این عرصه وجود دارد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به برخی تناقضات موجود در متن بیانیه قرائت شده توسط ایران و 1+5 گفت: ما به نکاتی که رسما از سوی تیم مذاکره کننده ایرانی اعلام شده، اعتماد داریم و براساس رهنمودهای مقام معظم رهبری اعتمادمان به تیم خودمان است و ما به آمریکایی ها بی اعتماد هستیم و به همین دلیل ملاک را حرف های آنها قرار نمی دهیم و ملاک برای ما نظراتی است که تیم مذاکره کننده ایرانی اعلام می کند.

بروجردی برهمین اساس افزود: موضوعی که اهمیت دارد کاری است که تا 11 تیر انجام می دهیم چرا که آن متن الزام حقوقی دارد و لازم الاجرا است لذا بیانیه در حد بیانیه است و به نظر می رسد که آنها هم برای قانع کردن افکار عمومی خود در کنگره و یا دوستان شان در منطقه از ادبیات خاص خود استفاده می کنند اما آنچه که باید به دقت توسط تیم مذاکره کننده ایران دنبال شود، نگارش متنی است که تا 11 تیر قرار است مورد توافق صورت گیرد و فکر می کنیم که در آینده نزدیک مجددا مذاکرات برای نگارش متن آغاز شود لذا آن متن حائز اهمیت است و نمی توانند از آن فرار کنند و به هر شکلی که بخواهند تفسیر کنند چرا که یک متن واحد توافقی است.

وی در پایان سخنان خود در مورد موضع مجلس و نمایندگان در مورد این بیانیه گفت: جامعه ما به برکت انقلاب اسلامی جامعه آزاد است و نمایندگان مجلس طبق قانون اساسی حق اظهارنظر دارند و نظرات آنها هم طبیعتا متفاوت است اما مهم این است که ما در سال جاری به عنوان نمایندگان ملت بتوانیم در یک مذاکره منطقی با مسئولین دولتی به خصوص تیم مذاکره کننده همکاری کنیم و هم توضیحات لازم را از آنها شنیده و هم نظرات مجلس را به آنها منتقل کنیم و این کاری است که از امروز در جلسه کمیسیون امنیت ملی کلید خواهد خورد.

کلید واژه ها: پروتکل الحاقی بیانیه لوزان کمیسیون امنیت ملی مجلس لوزان


نظر شما :