دیپورت اجباری خلاف حقوق بشر است

۳۰ فروردین ۱۳۹۴ | ۲۱:۰۵ کد : ۱۹۴۶۶۷۹ سرخط اخبار
معاون کنسولی و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه با انتقاد از پدیده دیپورت اجباری از سوی برخی کشورهای غربی تاکید کرد: از منظر ما بازگشت داوطلبانه هر ایرانی به کشور خود ایرادی ندارد و سفارتخانه ها موظف هستند زمینه این بازگشت را فراهم کنند.
 
به گزارش باشگاه خبرنگاران در پی سفر وزیر امورخارجه استرالیا به کشورمان، حسن قشقاوی، معاون کنسولی و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امورخارجه دلایل این سفر را بررسی کرد.

وی انگیزه این سفر را مبتنی بر ایجاد روابط دوجانبه و تحولات مربوط به مسائل هسته ای دانست و گفت: استرالیایی ها همواره درخصوص بحث پناهندگی دیدارهایی را با مقامات ایرانی داشته اند و سخت گیری ها نیز در این زمینه جدا از مهاجرت پذیری این کشور نیست.

قشقاوی این مسئله را مرتبط با پدیده ایران هراسی عنوان کرد و افزود: در این راستا انگیزه های کاذبی برای سفر به این کشورها ایجاد می شود و قوه قضاییه نیز در این راستا بسیار قوی عمل می کند.

وی ادامه داد: همه دولت های مهاجرپذیر ابتدا سعی می کنند نیروها را غربال کنند و آن بخشی که احساس می کنند برای جامعه شان مفید خواهند بود را در یک پروسه زمانی جذب می کنند.

معاون کنسولی و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه اضافه کرد: بخشی که مایل به جذب آن ها نیستند، به حوزه کنسولی سفارتخانه ارجاع داده می شوند تا دیپورت اجباری شوند.

قشقاوی اصلی ترین خواست غربی ها و کشورهای مهاجرپذیر را مبتنی بر پذیرش دیپورت اجباری از سوی جمهوری اسلامی دانست و تصریح کرد: ایران دیپورت اجباری را خلاف حقوق بشر می داند؛ در حالیکه از منظر ما بازگشت داوطلبانه هر ایرانی به کشور خود هیچ ایرادی ندارد و سفارتخانه های ما موظف هستند زمینه این بازگشت را فراهم کنند.

وی با بیان اینکه هیچ آماری از پناهجویی نداریم، افزود: دلایل این فقدان آماری را امتناع پناهنده ها از ارائه آمار عنوان کرد.

قشقاوی تصریح کرد: اصل پناه جویی از نفاق عظیمی برخوردار است؛ چراکه این امر یکی از شگفت انگیزترین اقدامات غیرانسانی است.

وی خاطرنشان کرد: اگر دیپورت اجباری در میان نباشد، هیچ مشکلی نخواهیم داشت؛ چراکه حق هر ایرانی است که به سرزمین مادری خود بازگردد.
 

کلید واژه ها: دیپورت اجباری دیپورت اجباری


( ۱ )

نظر شما :