کروز: توافق هسته‌ای با ایران یک اشتباه تاریخی است

۳۰ فروردین ۱۳۹۴ | ۲۳:۱۸ کد : ۱۹۴۶۶۸۵ سرخط اخبار

سناتور جمهوری خواه و از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا هشدار داد که هرگونه توافق هسته ای با ایران یکی از بدترین توافقات دیپلماتیک در تمامی دوران ها و در واقع یک اشتباه تاریخی است.

به گزارش فارس، سناتور «تد کروز» از ایالت تگزاس روز شنبه (دیروز) اعلام کرد که نهایی کردن هرگونه توافق هسته ای با ایران یکی از بدترین توافقات دیپلماتیک در تمامی زمان ها خواهد بود.

بنا بر گزارش پایگاه اطلاع رسانی «هیل» وابسته به کنگره آمریکا، کروز که یکی از نامزدهای جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا است، درباره توافق هسته ای با ایران گفت: این یک اشتباه تاریخی است. هرساله در ایران روز "مرگ بر آمریکا" را جشن می گیرند. اگر تاریخ قاعده ای را آموخته باشد، این قاعده این است که اگر کسی می گوید که می خواهد تو را بکشد، حرفهایش را باور کن.

کروز استدلال کرد که حتی چارچوب تفاهم «لوزان» سوئیس، امنیت جهانی را در معرض خطر قرار می دهد و تأکید کرد که تغییر ندادن این تفاهم، فاجعه بار خواهد شد.

این سناتور جمهوری خواه با اشاره به زمان باقیمانده تا پایان ریاست جمهوری «باراک اوباما» ادامه داد: 20 ماه آینده، زمان خطرناکی است.

وی با اشاره به رمان «سالار مگسان» «ویلیام گلدینگ» در خصوص بی نظمی اجتماعی در جزیره کودکان سرگردان در خصوص دوران باقیمانده ریاست جمهوری اوباما گفت: این دوران همچون "سالار مگسان" خواهد بود. تهدید یک ایران هسته ای، تنها بزرگترین تهدید برای امنیت ملی آمریکا است.

وی در اظهارات خود مدعی شد که هیچ کس حق مخالفت با رهبر معظم انقلاب اسلامی را ندارد و این در حالی است که بارها مقامات دولت و اعضای تیم مذاکره کننده ایران تأکید کرده اند که رهبری از تصمیماتی که آنها اتخاذ می کنند حمایت می کند.

کمیته روابط خارجی سنا آمریکا علیرغم مخالفت های کاخ سفید، هفته گذشته به اتفاق آراء طرح نظارت کنگره بر توافق هسته ای ایران و 1+5 را به تصویب درآورد و باراک اوباما به اجبار اعلام کرد که طرح اصلاح شده این لایحه را در صورت تصویب نهایی به امضا درخواهد آورد.

نمایندگان کنگره 30 روز مهلت دارند که متن توافق نهایی ایران و 1+5 را مورد بررسی قرار دهند.

کروز به همراه دو نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به نام های «رند پائول» و «مارکو روبیو» ماه گذشته به همراه 44 سناتور دیگر جمهوری خواه آمریکا، نامه هشدارآمیزی سرگشاده ای را برای مقامات ایرانی به امضا درآوردند و هشدار دادند که هرگونه توافق نهایی هسته ای با گروه 1+5 که بدون تأیید کنگره به امضا درآید تنها تا پایان دوران ریاست جمهوری اوباما اعتبار دارد.


نظر شما :