عراقچی: بیانیه لوزان توافقنامه نیست

۳۱ فروردین ۱۳۹۴ | ۲۰:۱۲ کد : ۱۹۴۶۷۳۰ سرخط اخبار
یک مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران با بیان این که هنوز هیچ توافقی وجود ندارد گفت: بیانیه لوزان تنها مجموعه ای از راه حل هاست.

به گزارش ایسنا، سید عباس عراقچی، عضو ارشد هیات مذاکره کننده ایران با 1+5 صبح دوشنبه در همایش "مذاکرات لوزان از نگاه علوم سیاسی" گفت: ما اصولا هنوز هیچ توافقی نداریم. یک توافق در یک مرحله و در دهم تیر ماه و شاید زودتر خواهیم داشت. آن چه که اکنون به آن دست یافته ایم بیانیه ی مطبوعاتی لوزان است که مجموعه ای از راه حل هاست.

او با تاکید بر این که هنوز هیچ توافقی نداریم گفت: این راه حل ها شاخص های ما در توافق خواهد بود تا به یک راه حل برسیم. و بر اساس این راه حل ها می دانیم که چگونه مساله ی اصلی را حل کنیم.

عراقچی اضافه کرد: به هر حال دست هایی است که می خواهند دستیابی به توافق را به هر نحو متوقف کنند. این دست ها ممکن است در هر مسیری به کار بیافتد که نمونه آن را در کنگره آمریکا مشاهده کردیم. این اقدام اخیر کنگره نشان داد که این توافق مطلوب کنگره نیست.

این دیپلمات کشورمان در ادامه با اشاره به اظهارات منتقدان در این همایش درباره ی بیانیه لوزان گفت: من با شنیدن صدای منتقدان در این همایش و در روزهای گذشته واقعا امیدوار شدم که انتقادات موجود ناشی از دغدغه های جدی است. اما برخی از این انتقادات نیز ناشی از نبود اطلاعات کامل است.

این عضو تیم مذاکره کننده هسته ای با طرح این پرسش که هدف از مذاکرات هسته ای رسیدن به یک توافق و حل مساله هسته ای بوده است و لزوما برداشته شدن تحریم ها گفت: این که برخی فکر می کنند هدف مذاکرات تنها برداشته شدن تحریم هاست ناشی از این نگاه است که ما اساسا به خاطر تحریم ها به مذاکرات وارد شدیم. در حالی که این نگاه اصلا درست نیست. نگاه ما در تیم هسته ای و مقامات دیگر این گونه نیست که فکر کنیم تحریم ها ما را به مذاکره کشانده است. آن چه باعث شد وارد مذاکره شویم دست پر ما در عرصه سیاسی، فنی و هسته ای بوده است.

او ادامه داد: ما می خواستیم حق مان به آن چه که به دست آورده ایم مورد شناسایی و احترام قرار گیرد. هدف اول ما این بوده است که در آوردگاه اراده ها بین ما و کشورهای غربی اراده خود را به طرف مقابل تحمیل کنیم. اساسا برای 10 سال دعوا بر سر این بود که ما غنی سازی انجام بدهیم یا نه. در حالی که NPT این حق را برای ما قائل است و یا حداقل باید بگویم که از نظر ما این حق وجود دارد و علاوه بر این بر اساس حاکمیت ملی مان این حق را داریم. ما هیچ وقت به دنبال به رسمیت شناختن حق غنی سازی نبوده ایم چرا که ما معتقدیم این حق برای ما وجود دارد بلکه می خواستیم به اجرای این حق کشورهای دیگر احترام بگذارند و دست به معارضه و تحریم علیه ما نزنند.

عراقچی گفت: این که آن ها 10 سال به ما می گفتند غنی سازی نکنید و ما این کار را انجام دادیم بحث سر این بوده است که در نهایت چه کسی و کدام طرف زیر بار زور خواهد رفت و ما در این صحنه نشان دادیم که زیر بار زور و سلطه پذیری نمی رویم. آن ها در شش قطعنامه از ما خواستند که غنی سازی را تعلیق، فردو و اراک را تعطیل کنیم و پروتکل الحاقی را اجرا کنیم اما همین قدرت ها امروز تمامی این فعالیت ها را برای ما می پذیرند و در نهایت غنی سازی را قبول کردند در حالی که برای آن ها غنی سازی برای ما حرام بود.

عراقچی گفت: آن که در این نبرد عقب نشینی کرد طرف غربی بود. ایران توانست از این نبرد از فصل هفت منشور سازمان ملل با غنی سازی بیرون بیاید. آن که سیاست غنی سازی صفر را کنار گذاشت آن ها بودند و باز هم آن ها بودند که در نهایت با ملت ایران با کرامت صحبت کردند. آن ها به صراحت گفتند اگر ما می توانستیم برنامه هسته ای ایران را از بین ببریم این کار را می کردیم و اجازه نمی دادیم یک پیچ و مهره باقی بماند. بنابراین رمز قدرت ما در آینده همین است و سلاح هسته ای ما هم همین است.

نظر شما :