رهبران نگران عرب خود را آماده دیدار با اوباما می کنند

تحرکات تازه اعراب قبل از نشست کمپ دیوید

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۴۷۱۸۶ اخبار اصلی خاورمیانه
دیدار رهبران کشورهای شورای همکاری قبل از رسیدن به کمپ دیوید و دیدار با باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا برای این است که مواضع یکسانی را در برابر تحولات مختلف منطقه ای داشته باشند.
تحرکات تازه اعراب قبل از نشست کمپ دیوید

دیپلماسی ایرانی: این روزها ریاض، پایتخت عربستان سعودی شاهد تحرکات رهبران کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، در راس آنها شیخ محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی بوده است. عمده این سفرها در چارچوب هماهنگی های دو جانبه و مشورت های میان دو کشور برای شرکت در نشست کمپ دیوید به میزبانی باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا در روزهای 13 و 14 می است. گفته می شود عمده هماهنگی های میان کشورهای عربی بر سر یمن و پرونده هسته ای ایران و توافق کشورهای 1+5 با ایران است.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، شیخ محمد بن زاید در این سفر پیام مکتوب شیخ حمدان بن محمد بن راشد آل مکتوم، ولیعهد دبی که در آن مراتب تبریک خود را به مناسبت انتصاب های جدید در عربستان را به پادشاه، ولیعهد و نائب او ابلاغ کرده نیز رسانده است.

هم زمان با سفر ولیعهد ابوظبی دیدار مشابهی توسط شیخ عبدالله بن حمد آل ثانی، نماینده امیر قطر نیز انجام شده که شیخ عبدالله بن ناصر آل ثانی، نخست وزیر و وزیر کشور و سرلشگر حمد بن علی العطیه، وزیر دولت در امور دفاعی قطر نیز او را همراهی می کنند.

این در حالی است که وزرای امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نیز نشستی را در ریاض برای بحث و مذاکره درباره آخرین تحولات امنیتی به ویژه بعد از توقف حملات هوایی به یمن و قطعنامه های اخیر شورای امنیت درباره حوثی ها و اوضاع یمن برگزار کردند.

ناظران امور کشورهای عربی شورای همکاری تاکید می کنند که کشورهای عضو شورای همکاری تلاش های بسیاری می کنند تا ضمن مشورت و هماهنگی بیشتر با یکدیگر مواضع یکسانی را در برابر قضایای مختلف منطقه ای اتخاذ کنند. همه تلاش آنها بر این است که با اتخاذ یک موضع یکسان در برابر مسائل مختلف منطقه ای بتوانند طرفی موثر در تمامی امور منطقه باشند.

منابع آگاه گفتند که وزرای کشورهای شورای همکاری توافق کردند که حمایت بیشتری از قبایل و گروه های طرفدار عبد ربه منصور هادی به عمل آورند تا از کنترل حوثی ها بر مناطق مختلف یمن جلوگیری کنند.  

این در حالی است که علی رغم اعلام آتش بس از سوی عربستان، حملات ائتلاف مبارزه با داعش به یمن همچنان ادامه دارد و در تازه ترین حملات مواضع گروه های وابسته به حوثی را در عدن و تعز و لحج و ابین بمباران کردند.

همه این ها برای این است که کشورهای شورای همکاری قبل از رسیدن به کمپ دیوید و دیدار با باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا مواضع یکسانی را در برابر تحولات مختلف منطقه ای داشته باشند. کارشناسان بر این اعتقاند که رهبران عرب در این نشست مراتب نگرانی خود را از نفوذ روزافزون ایران در منطقه بیان خواهند کرد. بسیاری معتقدند که مساله توافق نهایی میان ایران با 1+5 برای اعراب تمام شده است و اکنون آنها به دنبال تضمین هایی هستند که این توافق تاثیرات سلبی بر آینده حیات سیاسی شان نگذارد. به ویژه که تمامی آنها اعتقاد راسخ دارند که مرحله آینده شاهد سیر نزولی کشورهای منطقه در برابر سیر صعودی قدرت ایران خواهند بود. از این رو پیش بینی می شود مواضع کشورهای عربی در قبال بحران یمن و به دنبال آن مسائل امنیتی منطقه بر موضوع اصلی نشست که به موجب آن رهبران عرب به امریکا دعوت شده اند، یعنی توافق هسته ای غرب با ایران پیشی بگیرد. به اعتقاد کارشناسان اعلام توقف حملات عربستان و متحدان عربش در پیمان "عملیات قاطع" به یمن چند روز قبل از نشست کمپ دیوید با این هدف بوده است که به امریکا پیام دهند که نسبت به امنیت یمن نگران هستند و حاضر نیستند قربانی آن چه آنها توطئه ایرانی در منطقه می نامند، بشوند.

کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نیز به شرطی پیشنهاد مذاکرات جریان های یمنی را پذیرفته اند که این مذاکرات در ریاض و با نظارت شورای همکاری خلیج فارس صورت بگیرد. آنها پیشنهاد ایران برای انجام این مذاکرات تحت نظارت سازمان ملل و به میزبانی کشوری بی طرف را رد کرده اند.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: نشست کمپ دیوید مذاکرات ایران با 1+5 یمن


نظر شما :