با عدم تغییر در تصمیمات اوباما

اعراب نگران از کمپ دیوید خارج شدند

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۴۷۷۵۲ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: راجح الخوری
راجح الخوری می نویسد: پادشاه بحرین به جای پذیرفتن دعوت باراک اوباما برای نشست کمپ دیوید در مراسم نمایش اسب های ملکه بریتانیا شرکت کرد، برای این که به صراحت اوقات تلخی اعراب خلیج فارس را از سیاست های اوباما نشان دهد!
اعراب نگران از کمپ دیوید خارج شدند

دیپلماسی ایرانی: نشست امریکایی – عربی در کمپ دیوید در فضای خوش بینانه ای کار خود را آغاز کرد در حالی که با وجود همه روتوش ها و خنده ها، فضا چندان هم خوش بینانه نبود. کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نگرانی عمیق خود را از تلاش اوباما برای امضای توافق هسته ای با ایران که باعث رفع کامل تحریم های علیه این کشور خواهد شد و می تواند به دخالت های بیشتر ایران در منطقه کمک کند و اوضاعی مغایر با آن چه اعراب انتظار دارند به دنبال داشته باشد را مخفی نکردند!

تحلیلگران بارز در غرب بعید می دانند که اوباما بخواهد سیاست خود را در قبال ایران تغییر دهد، سیاستی که رویکردی کاملا آشتی جویانه در برابر ایران دارد و می تواند ضربه ای سهمگین بر پیکره کشورهای عربی محسوب شود. به اعتقاد آنها رهبران عرب شورای همکاری خلیج فارس درک می کنند که قرار نبود در نشست کمپ دیوید اتفاق خاصی بیفتد و این نشست تنها نشستی در سطح روابط کلی دو طرف بود و هیچ تاثیری در روند مذاکرات جاری میان تهران با 1+5 نمی گذارد. آنها خوب می دانند که کاخ سفید اوباما تمایل ندارد بیش از این درگیر مشکلات جنجالی با ایرانی ها در منطقه شود، برای همین هم بود که از سران شش کشور شورای همکاری تنها دو تن از سران عالی رتبه شرکت کردند.

علی رغم این که عربستان سعودی سریعا به تکاپو افتاد و رسما شایعات را رد کرد و بعضی تحلیل ها درباره غیبت ملک سلمان از نشست که می گفتند "پیام سرزنش و خشم" او به رئیس جمهور اوباما بود را نفی کرد، اما با این حال مجله فارن پالسی تردید نکرد که غیبت ملک سلمان را "ضربه ای به کاخ سفید" توصیف کند. فارن پالسی بر همین اساس می نویسد که اوباما برای رفع نگرانی اعراب گفت که امریکا حاضر است برای اطمینان کشورهای عرب خلیج فارس بر سر توافق با تهران و تاکید بر این که این توافق امنیت هیچ کشوری را تهدید نمی کند پیشنهاد استقرار سپر دفاع موشکی در منطقه را عملی کند.  

اما جیمز جفری، از مرکز مطالعات خاور دور در این باره می گوید که جلب اعتماد کشورهای عرب خلیج فارس چندان ساده نیست، علی رغم این که واشنگتن می تواند برخی تدابیر امنیتی ملموس را برای آنها تدارک ببیند. اما رهبران عرب خلیج فارس چیزی بیشتر از این می خواهند، آنها می خواهند امریکا تعهد دهد که توافق هسته ای اش با ایران باعث تشدید جاه طلبی های ایران برای تسلط بر منطقه نخواهد شد و لغو تحریم ها ایران را در موقعیت برتر قرار نخواهد داد و رویاپردازی های ایران را افزایش نخواهد داد.

ارون دیوید میلر، تحلیلگر برجسته نیز به شبکه CNN می گوید: «رهبران عرب خلیج فارس حق دارند از محور فارسی به خصوص رفتارهای اخیر کاخ سفید که در سال های اخیر به گونه ای هماهنگ با این محور اصلی رفتار کرده است، نگران باشند. اگر خواسته های منطقه ای ایران در یمن و سوریه و عراق را جدی بگیریم می بینیم که با مشکل بزرگی روبه رو هستیم. واقعیت این است که عربستان خوب می داند چه چیزی در شرف وقوع است و برای همین نگران است، عربستان گمان می کند که کاخ سفید به ریاست اوباما نسبت به کارهای ایران در منطقه بی تفاوت است. یا این که واقعا می خواهد این پیام جدید را بدهد که از نگاه او ایران قدرت اصلی در منطقه است!»

شاید به همین دلیل است که پادشاه بحرین که کشورش میزبان ناوگان پنجم امریکا است، از بریتانیا می خواهد که نقشی موثرتر در خلیج فارس داشته باشد و به جای پذیرفتن دعوت باراک اوباما برای نشست کمپ دیوید در مراسم نمایش اسب های ملکه بریتانیا شرکت کرده است، برای این که به صراحت اوقات تلخی اعراب خلیج فارس را از سیاست های اوباما نشان دهد!

منبع: النهار/ تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

راجح الخوری

نویسنده خبر

راجح الخوری، نویسنده و روزنامه نگار مشهور لبنانی است که یادداشت نویس ثابت روزنامه النهار لبنان محسوب می شود. 

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: عرب خلیج فارس نشست کمپ دیوید مذاکرات ایران با 1+5


نظر شما :