اوباما قادر به وتوی مصوبه سنا درباره توافق نیست

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۱۶:۳۳ کد : ۱۹۴۷۳۹۴ سرخط اخبار

شبکه تلویزیونی العربیه گزارش داد: اوباما قادر به وتو مصوبه سنا درباره توافق هسته ای با ایران نیست.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از این شبکه،مجلس سنای آمریکا دیروز با اکثریت آرا طرحی را تصویب کرد که به کنگره این حق را می دهد که توافق بین المللی هسته ای با ایران را بررسی یا آن را رد کند. پس از تصویب این طرح در مجلس سنا، باید مجلس نمایندگان آمریکا نیز نظر خود را درباره این طرح اعلام کند و پیش بینی می شود مجلس نمایندگان آمریکا هفته آینده نشستی در این زمینه داشته باشد.

منی شقاقی خبرنگار این شبکه در واشنگتن در گزارشی در این زمینه افزود: نود و هشت نفر از اعضای یکصد نفره مجلس سنای آمریکا با طرح بازنگری در توافق هسته ای با ایران موافقت کردند. برخی اعضای مجلس سنا خواهان اصلاحاتی به این توافق احتمالی هستند. برخی ها این اصلاحات را یک مانع توصیف می کنند که باعث می شود رسیدن به این توافق یا اجرای آن دشوار شود. مارکو روبیو نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و از اعضای مجلس سنا خواهان آن است که قبل از هرگونه توافق با ایران این کشور اسرائیل را به رسمیت بشناسد. رئیس جمهور آمریکا بر اساس این طرح در سی روز نخست امضای توافق با ایران نمی تواند تحریم های این کشور را لغو کند. کنگره در این مدت این توافق را بررسی می کند و همچنین کنگره این حق را برای خود قائل شده است که با این توافق مخالفت کند. از آنجا که این طرح در مجلس سنا با نود و هشت رای موافق تصویب شده است اوباما قادر به استفاده از حق وتو برای رد آن نیست.

مارکو روبیو گفت: این توافق دارای بند لغو تحریم ها بوده و بسیار مهم است بند ویژه ای در این توافق وارد کرد و ایران موجودیت اسرائیل را به رسمیت بشناسد چرا که ایران از پول های آزاد شده برای بی ثبات کردن منطقه استفاده خواهد کرد.
 

کلید واژه ها: مجلس سنا


نظر شما :