اوباما با رهبران عرب همانند احمق‌ها رفتار می‌کند

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۰۰:۵۴ کد : ۱۹۴۷۵۶۹ سرخط اخبار

نویسنده سرشناس دنیای عرب و سردبیر روزنامه رأی الیوم، سفر رهبران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به «کمپ دیوید» را یک حقارت و توهین شدید به اعراب توصیف می کند.

به گزارش فارس، نشست کمپ دیوید، فردا (چهارشنبه) به دعوت باراک اوباما با حضور رهبران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، برگزار خواهد شد.

عبدالباری عطوان نویسنده معروف عربی و سردبیر روزنامه رأی الیوم با حمله شدید به رهبران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در این باره می نویسد: کنفرانسی که قرار است به میزبانی باراک اوباما برگزار شود، اوج تحقیر برای ما اعراب است، به گونه ای که غیبت برخی رهبران عرب در این کنفرانس و فرستادن ولیعهدان خود، خواسته یا ناخواسته جوابی به این اهانت باراک اوباما است.

وی ادامه می دهد: اوباما، تمام حقارت و غرور را در تعامل با رهبران شورای همکاری خلیج فارس به کار برد، هنگامی که از آن ها خواست تا در کمپ دیوید جمع شوند؛ وی همچون ناظم مدرسه در دبستان با پادشاهان شورای همکاری خلیج فارس رفتار می کند، ابتدا می خواهد آن ها را راضی نگه دارد و سپس فریبشان دهد.

عطوان در ادامه نوشت؛ اوباما اگر قصد داشت آن ها را از خود راضی نگه دارد و خشنودیشان را کسب کند، خود باید به یکی از کشورهای شورا سفر می کرد، نه اینکه آن ها را به «کمپ دیوید» دعوت کند؛ محلی که در حافظه تاریخی اعراب به واسطه توافق با اسرائیل ، نحس و بدنام و خاطره شکست ها و حقارت ها است.

سردبیر رأی الیوم معتقد است که «جان کری» طراح چنین نشستی است و وی روز گذشته گفت که اوباما توافق امنیتی جدیدی با کشورهای شورای همکاری امضاء خواهد کرد و ما در نظر داریم ترتیبات امنیتی جدیدی را در این منطقه در پیش بگیریم.

عطوان می نویسد: این حرف جان کری، به معنی فروش بیشتر تسلیحات نظامی و کسب میلیاردها دلار و برپایی پایگاه های جدید در خلیج فارس است، توافقاتی که موجب می شود کشورهای شورای همکاری به انبارهای سلاح آمریکا تبدیل شوند یا اینکه بار دیگر کشورهای عربی شورای همکاری را به صد سال پیش باز گرداند، زمانی که استعمار انگلیس منطقه را در قبضه خود داشت.

سردبیر رأی الیوم ادامه می دهد: این توافق امنیتی از سوی دیگر به هیچ وجه موجب نمی شود نفوذ ایران آن گونه که مدعی می شود در منطقه از بین برود، در اصل باید گفت هرکشوری که به آمریکا یا هر قدرت خارجی اعتماد کند، نا امید خواهد شد، به طور کلی دنیای عرب بیش از هرچیزی چوب اعتماد به آمریکا را خورده است.

باید سؤال کرد که مگر موشک ها و حمایت های آمریکا از اوکراین توانست مانع از تسلط روسیه به «کریمه» شود؟ یا مانع از توسعه گری روسیه در گرجستان شود؟

این نویسنده نام آشنای عرب می نویسد؛ مشکل ما اعراب این است که همواره با ما همانند احمق ها برخورد می شود؛ بنابراین جای تعجب ندارد که باراک اوباما یا هر رهبر دیگر غربی با کشورهای شورای همکاری اینگونه رفتار کنند.

عطوان در انتها با مخاطب قرار دادن رهبران عرب می نویسد: اقامت در «کمپ دیوید» همراه با باراک اوباما خوش بگذرد، اما ما را ببخشید اگر حرف هایی بزنیم که دوست دارید فراموش کنیم.

کلید واژه ها: شورای همکاری خلیج فارس باراک اوباما رأی الیوم الیوم


نظر شما :