شرط کاسترو برای بازگشایی سفارت امریکا

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۱۹:۴۰ کد : ۱۹۴۷۶۱۲ سرخط اخبار

رئیس جمهور کوبا بازگشایی سفارت آمریکا در کوبا را منوط به حدف نام کوبا از لیست کشورهای حامی تروریسم دانست.

به گزارش فارس به نقل از «پرنسا لاتینا»، «رائول کاسترو» رئیس جمهور کوبا پس از بدرقه «فرانسوا اولاند» رئیس جمهور فرانسه در فرودگاه «هاوانا» (پایتخت کوبا) اعلام کرد که هاوانا و واشنگتن تا اواخر ماه مه (خرداد) سفرای خود را منصوب خواهند کرد؛ با این وجود، «جف راتکه» سخنگوی ایالات متحده آمریکا اذعان داشت که هنوز هیچ جدول زمانی خاصی برای انتصاب نمایندگان دیپلماتیک در هر 2 کشور تعیین نشده است.

رئیس جمهور کوبا تصریح کرد که انتصاب سفرا پس از اینکه آمریکا نام این کشور جزیره ای را از لیست کشورهای حامی تروریسم حذف کند محقق خواهد شد.

وی در این خصوص خاطرنشان کرد: ظرف مدت 45 روز که در 29 مه (8 خرداد) به پایان می رسد، دیگر این نوع اتهامات ناعادلانه برداشته می شوند و می توانیم سفرا را منصوب کنیم.

«کاسترو» در رابطه با مذاکرات هر 2 کشور که از اواخر ژانویه (بهمن 93) جهت بازگشایی سفارت ها آغاز شده اند، گفت: در حال حاضر وزارت امور خارجه مشغول مباحثه پیرامون تشریفات اداری جهت انجام مقتضیات لازم می باشد.

رئیس جمهور این کشور جزیره ای همچنین تاکید کرد که روند موجود میان هاوانا و واشنگتن برای از سرگیری روابط دیپلماتیک خوب پیش می رود اما با وجود سفرا، عادی سازی روابط فورا محقق نخواهد شد.

وی در ادامه افزود: هنگامی که سفرا منصوب و روابط دیپلماتیک از سر گرفته شوند، با هم روابطی خواهیم داشت اما عادی سازی روابط موضوع دیگری می باشد، باید محاصره به طور کامل برداشته و پایگاه «گوآنتانامو» نیز بازگردانده شود.

کوبا خواستار حذف نام خود از لیست آمریکایی کشورهای حامی تروریسم شده و چنین مسئله ای را به عنوان یک شرط برای آغاز مذاکرات بازسازی ارتباطات مخدوش شده طی بیش از نیم قرن قرار داده است.

در ماه آوریل (فروردین) دولت «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا تقاضای کوبا را به کنگره کشور خود ارائه داد؛ زمان تعیین شده برای پاسخ نهایی به این درخواست 29 مه (8 خرداد) می باشد.

پاسخ آمریکا

پس از اظهارات رئیس جمهور کوبا، «جف راتکه» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن با دوره های زمانی تعیین شده برای اعلام مبادله سفرا با کوبا کار نخواهد کرد زیرا هنوز موضوعات متعددی برای بحث میان طرفین باقی مانده اند.

«راتکه» در ادامه گفت: هیچ دوره زمانی مشخصی برای این موضوع وجود ندارد؛ هنوز در مذاکرات از سرگیری روابط دیپلماتیک هستیم.

وی همچنین تصریح کرد که مذاکرات نیازمند تلاش فراوانی بوده و همچنان کار برای انجام دادن باقی مانده، به نحوی که آماده اعلام هیچ چیز نیستیم.

«جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید نیز روز گذشته طی سخنانی به روزنامه نگاران گفت که «اوباما» احتمال سفر به کوبا را قبل از پایان دوران ریاست جمهوری خود (2017) رد نمی کند و احتمالا لیستی از نامزدهای انتخابی برای نمایندگی سفارت آمریکا در این کشور جزیره ای آماده کرده است.

از زمان اعلام عادی سازی روابط میان کوبا و آمریکا در 17 دسامبر 2014 (26 آذر 93) 3 مذاکره میان طرفین برگزار شده است؛ آخرین دور این مذاکرات در ماه مارس (اسفند 93) در «هاوانا» صورت گرفت یعنی حدود یک ماه قبل از اجلاس سران کشورهای قاره آمریکا در پاناما؛ «اوباما» و «کاسترو» در این اجلاس نشستی خصوصی داشتند.

کلید واژه ها: کوبا سفرا


نظر شما :