باید از همه تاسیسات نظامی ایران بازرسی شود

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۲۲:۳۱ کد : ۱۹۴۷۷۹۱ سرخط اخبار

«لیندسی گراهام» سناتور ارشد جمهوری خواه آمریکایی در یاداشتی نوشت برای مذاکرات هسته ای ایران، باید از همه تاسیسات نظامی و غیرنظامی ایران بازرسی شود.

به گزارش فارس، یک قانونگذار ارشد آمریکایی در مطلبی به بیان شرط و شروط از نظر خود لازم برای توافق نهایی هسته ای با ایران را مطرح کرد.

لیندسی گراهام سناتور ارشد جمهوری خواه آمریکایی در مطلبی زیاده خواهانه با عنوان «برای متوقف کردن حصول ایران به سلاح اتمی اقدامات بسیار بیشتری لازم است»، ادعاهای بی اساسی درباره ایران مطرح کرد.

گراهام نوشته است: «لایحه بازنگری در توافق هسته ای ایران اکنون در راه ارجاع به کاخ سفید است تا امضای از روی اکراه رئیس جمهور اوباما را به خود ببیند. او مجبور شد تا با آرای فراگیر دو مجلس نقش مبتنی بر قانون اساسی کنگره را در بازنگری هرگونه توافقی با ایران و برداشتن هرگونه تحریم های کنگره را بپذیرد. اکنون کار سخت تازه شروع شده است».

وی در این مطلب که در صفحه نظرات وال استریت ژورنال منتشر شده، افزود: «رئیس جمهور یا باید توافقی را به مذاکره بگذارد که به طور دائمی مانع از دستیابی رژیم غیرقابل اعتماد ایران به سلاح های اتمی شود و یا مذاکرات را رها کند. اگر او به طرحی متعهد شود که سبب مجهز شدن ایران به سلاح اتمی شود، کنگره باید مانع این کار شود».

گراهام با تکرار ادعاهای پوچ مقامات آمریکایی، «ایران را بزرگترین حامی تروریسم در خاورمیانه» خوانده و می نویسد: «ایران علنا متعهد به نابودی اسرائیل است».

این قانونگذار آمریکایی ادعاهای بی اساسی هم درباره نقش ایران در بحران سوریه، پیدایش داعش، بحران عراق و درگیری های یمن مطرح و درباره تبادلات تسلیحاتی ایران و روسیه هم ابراز نگرانی کرد.

سناتور ایالت کارولینای جنوبی در ادامه قصه بافی ادعایی خود درباره تلاش ایران برای دستیابی به سلاح اتمی، چنین اقدامی را تهدیدی برای آمریکا، متحدان آن و تهدیدی برای بقای رژیم صهیونیستی می خواند.

وی در ادامه نوشت: «به گونه هشدارآمیزی مذاکره کنندگان ما (آمریکایی ها) و ایرانی ها تفسیرهای به شدت متفاوتی از چارچوب توافق شده (چارچوب بیانیه مشترک لوزان) ارائه داده اند. ایران تاکید می کند هرگز شرایط و مفاد مورد نظر ما را نخواهد پذیرفت».

لیندسی گراهام برای پاسخ دادن آنچه به «سوالات جدی باقی مانده درباره توافق هسته ای ایران» می خواند، پیشنهادات زیر را مطرح می کند؛ پیشنهاداتی که پر از ادعاهای بی اساس و درخواستهای غیرقانونی و غیرقابل قبول است:

«- نباید به ایران اجازه توانمندی غنی سازی فراتر از نیازهای عملی برای تامین سوخت یک رآکتور تجاری داده شود. باید به ایرانی ها اجازه دستیابی به نیروگاه هسته ای صلح آمیز داده شود اما زیرساخت آن باید مرتبط و مناسب با نیازهای تنها یک نیروگاه هسته ای باشد؛
- همه مراکزی که زمانی محرمانه بود، باید بسته شوند. ایران باید به همه سوالات و موضوعات مطرح شده آژانس بین المللی انرژی اتمی به ویژه ابعاد نظامی احتمالی پاسخ گفته و این موضوعات را حل کند. تاریخ برنامه هسته ای ایران با فریب و نیرنگ آمیخته است؛
- بازرسی های هر زمان و هر مکان از همه تاسیسات نظامی و غیرنظامی ایران باید لحاظ شده و ایران نباید قدرت وتوی بازرسی بازرسان از تاسیساتش را داشته باشد؛
- رفع تحریم ها باید مرحله به مرحله و کاملا هماهنگ با تاییدیه آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره تبعیت کامل ایران از توافق صورت گیرد؛
- باید فرایند اعمال مجدد تحریم ها به صراحت آورده و اعمال شود تا در صورت نقض توافق تحریمها دوباره اعمال شوند؛
- نباید به ایران اجازه تحقیق و توسعه روی سانتریفیوژهای پیشرفته داده شود؛
- همه اورانیوم های غنی شده باید از ایران بیرون برده شوند. ایران نیازی به داشتن ذخایر زیاد اورانیوم غنی شده با غلظت پایین یا هرگونه اورانیوم با غلظت بالا ندارد؛
- پیش از هرگونه برداشتن محدودیت های اعمال شده روی برنامه هسته ای ایران، رئیس جمهور (آمریکا) باید تایید کرده و گواهی دهد که ایران رفتار تهاجمی خود را در منطقه تغییر داده و دیگر از تروریسم حمایت نمی کند».

سناتور جمهوریخواه آمریکایی در پایان می نویسد: «هرگونه توافقی که این اصول را تامین نکند، ناکام خواهد ماند؛ ناکامی ای که نتایج ناگواری برای امنیت جهانی خواهد داشت».


نظر شما :