راهی که برای عراق خطرناک است

تاثیر سقوط رمادی بر آینده عراق

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۱۹:۳۰ کد : ۱۹۴۷۸۶۶ اخبار اصلی خاورمیانه
بهترین آینده برای عراقی‌ها و صلح در منطقه، گونه‌ای از دولت فدرالی است که به مناطق کردی و سنی‌نشین، خودمختاری بیشتری براساس قانون اساسی فعلی دهد. این دلیلی است که ایالات متحده درباره بازپس‌گیری موصل با دقت عمل می‌کند.
تاثیر سقوط رمادی بر آینده عراق

دیپلماسی ایرانی: اشغال رمادی، مرکز منطقه حیاتی مسلمانان سنی عراق به دست داعش، ممکن است منجر به از هم پاشیدن استراتژی رئیس جمهور باراک اوباما در عراق شود. در حالی که ایالات متحده و رهبران عراق طرحی برای ضد حمله دارند -در نبرد پیش رو در موصل، بزرگترین شهر عراق که آن هم در کنترل داعش است- نیاز دارند تا مطمئن شوند که این نبرد به بهبود شکاف های فرقه ای کمک می کند.

سقوط رمادی، ارزش استراتژیک کوچکی در جنگ علیه جهادیسم دارد، چون درحال حاضر این گروه تروریستی مناطق اطراف آن را در کنترل دارد. در کوتاه مدت، پیروزی داعش یک پیروزی از لحاظ روانی محسوب می شود. با این وجود، فروپاشی نیروهای اکثراً سنی رمادی دلسردکننده بود. نه حمایت های هوایی ایالات متحده و نه کمک های نظامی رسیده از بغداد در آخرین دقایق نتوانست به نیروهای امنیتی کمکی کند. بیشتر تجهیزات نظامی آنها که شامل حداقل 60 وسیله نقلیه نظامی می شد، هم اکنون در دستان دشمن است.

نیروهای شیعه هم اکنون در حال پیشروی برای بازپس گیری رمادی هستند و موصل مطمئناً پاییز امسال توسط ارتش عراق و نیروهای پیشمرگه کرد بازپس گرفته خواهد شد. شیوه ای که در این عملیات های نظامی به کار گرفته می شود برای ثبات عراق در بلندمدت حیاتی است. موصل یک شهر چند فرقه ای است که مردمش تا حد زیادی به بغداد بی اعتماد هستند. اگر نیروهای شیعه و شبه نظامیان در این شهر رفتارهایی همانند با شهروندان سنی در تکریت داشته باشند، پایانی بر هرگونه امیدواری برای اتحاد عراق خواهد بود.

این مسئله شاید از نظر بسیاری از شیعیان و کردها و حتی بسیاری از آمریکایی ها که تعجب می کنند چرا ایالات متحده همچنان پس از چندین سال در امور عراق دخالت می کند، قابل قبول باشد، اما بحرانی برای منطقه و منافع ایالات متحده خواهد بود. دلیلش این است: دولت بغداد تحت نفوذ ایران قرار دارد، ایرانی که به طور فزاینده درگیر جنگ نیابتی بر سر هژمونی منطقه ای با عربستان سعودی و کشورهای خلیج فارس است، کردستان مستقل به طور گسترده ای مورد دشمنی همسایگانش قرار دارد و برای تامین امنیتش به شدت به ایالات متحده وابسته است و بر سر مسائل مالی به خاطر قرارداد کنترل منابع نفتی کرکوک توسط بغداد، دچار مشکل است. برای مناطق سنی نشین هم مشکلاتی پیش بینی می شود: حتی با فرض این که داعش شکست خورده است، این منطقه منبع نارضایتی و پناهگاه امن بالقوه ای برای دیگر گروه های تروریستی همچون القاعده باقی خواهد ماند.

بهترین آینده برای عراقی ها و صلح در منطقه، گونه ای از دولت فدرالی است که به مناطق کردی و سنی نشین، خودمختاری بیشتری براساس قانون اساسی فعلی دهد. این دلیلی است که ایالات متحده درباره بازپس گیری موصل با دقت عمل می کند.

در مقطع کنونی، تلاش های ایالات متحده برای آموزش و مشاوره نیروهای عراقی با قوانینی که دست و پای آنها را بسته، روبه رو شده است. ایران نفوذ خود را با اعزام افسران ارشد به خط مقدم به طور بی اندازه ای افزایش داده است. نیروهای ایالات متحده با پشتیبانی نیروی هوایی شان می توانند از تلفات بیشتر غیرنظامیان جلوگیری کنند.

ایالات متحده همچنین باید از طریق نفوذی که بر بغداد دارد از تیپ نظامی آموزش دیده سنی ها برای رهبری حمله استفاده کند و شهر پس از آزادسازی به طور بی طرفانه باید مورد اداره آن ها قرار گیرد. ایالات متحده همچنین باید از این که کمک های نظامی از طریق بغداد به دست پیشمرگه های کرد برسد، اطمینان پیدا کند.

این اقدامات زمان و پشتکار می خواهد، اما داعش را می توان مغلوب کرد. این که این اتفاق چگونه رخ دهد، مهم است و تاثیر عمیقی بر این که پس از افراط گرایان اسلامی یک دولت با ثبات تر و دموکراتیک شکل بگیرد، خواهد داشت.

منبع: بلومبرگ ویو/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: رمادي عراق موصل داعش


نظر شما :