اهمیت تنگه هرمز کاهش می یابد؟

۱۶ خرداد ۱۳۹۴ | ۱۹:۴۹ کد : ۱۹۴۸۴۵۱ سرخط اخبار
با توجه به اهمیت تنگه هرمز در امنیت انرژی منطقه ای و جهانی و کنترل ایران بر این آبراه به عنوان یکی از ابزارهای قدرت ملی، کشورهای عربی منطقه در راستای سیاست های جهانی غرب مبنی بر کاهش توان ملی ایران به اجرای برنامه هایی برای کاهش اهمیت تنگه هرمز و کنارگذاری آن از مسیرهای ترانزیت نفت و گاز پرداختند.
 
به گزارش اقتصادی، تنگه هرمز مهمترین گذرگاه جهان است که در سال 2011 حدود 17 میلیون بشکه نفت و طی سال های 2009 تا 2010 روزانه بین 1505 تا 16 میلیون بشکه نفت در آن جریان داشته است. به این ترتیب طبق بررسی مرکز پژوهش ها تقریبا 35 درصد نفت معامله شده در دریا با حدود 20 درصد کل نفت معامله شده جهان از طریق تنگه هرمز جریان داشته است.
 
با توجه به وضعیت موجود بازار نفت و گاز و نیز چشم انداز آتی تقاضا و واردات نفت خام و گاز طبیعی، انتظار می رود نفت تولیدی خلیج فارس و همچنین تنگه هرمز همچنان نقش استراتژیکی خود را حفظ کند.
 
در باریک ترین نقطه، عرض تنگه هرمز 21 مایل است اما عرض خط عبور کشتی در هر دو جهت فقط دو مایل است که به وسیله یک منطقه حائل دو مایلی نیز جدا می شوند. آب های تنگه هرمز عمیق است و عرض آن برای عبور بزرگ ترین نفت کش های حامل نفت خام جهان نیز کافی است.
 
لازم به ذکر است که تقریبا دوسوم محمولات نفتی جهان به وسیله نفت کش هایی با ظرفیت بیش از 150هزار تن حمل می شوند.
 
سال 2011 به طور میانگین روزانه 14 نفت کش حامل نفت خام در تنگه هرمز تردد داشتند که البته به همین تعداد نیز نفت کش خالی برای انتقال محمولات جدید وارد تنگه هرمز می شدند. بیش از 77 درصد صادرات نفت خام وارد بازارهای آسیایی شده که در این میان ژاپن، چین، هند و کره جنوبی مقاصد اصلی این انرژی اند.
 
در حال حاضر صادرات نفت کویت، نیمی از نفت عربستان و حدود 1.4 میلیون بشکه صادرات عراق از این تنگه انجام می پذیرد. کشور قطر در صادرات حدود 70 میلیون تن LNG و صادارت نفتی خود کاملا به تنگه هرمز وابسته است. کشورهای عربی منطقه در انتقال دیگر کالاهای خود به جز نفت نیز همچنان به تنگه هرمز وابسته هستند.
 
در این میان، ایران نیز به عنوان چهارمین تولیدکننده بزرگ نفت خام جهان و دومین تولیدکننده بزرگ گاز طبیعی جهان باید برای تقویت تنگه هرمز اقدامات تکمیلی خود را به سرانجام برساند.
 
در هر حال با توجه به اهمیت تنگه هرمز در امنیت انرژی منطقه ای و جهانی و کنترل ایران بر این آبراه به عنوان یکی از ابزارهای قدرت ملی، کشورهای عربی منطقه در راستای سیاست های جهانی غرب مبنی بر کاهش توان ملی ایران به اجرای برنامه هایی برای کاهش اهمیت تنگه هرمز و کنارگذاری آن از مسیرهای ترانزیت نفت و گاز پرداختند.

 

کلید واژه ها: تنگه هرمز اهمیت تنگه هرمز


نظر شما :