روس‌ها از قرارداد نفت در برابر کالا با ایران سخن می گویند

۱۹ خرداد ۱۳۹۴ | ۰۵:۰۶ کد : ۱۹۴۸۵۴۹ سرخط اخبار
چندی پیش، «مارک دابوویتز» در مقاله ای در «فارن پالسی» ۱۶ راهکار برای دور زدن تحریم ها را نوشت. یکی از راهکارهایی که دابوویتز در این مقاله به آن اشاره می کند، موضوع مبادله پایاپای نفت در ازای ارز کشور خریدار و همچنین مبادله نفتی با کشورهای انرژی که مالکیت آن ها دولتی است.

به گزارش «تابناک»، در این راستا پس از چندی، خبرگزاری رویترز در خبری مدعی شد که مذاکره ایران و روسیه برای عقد یک قرارداد بزرگ نفتی به صورت نفت در برابر کالا بوده و ارزش ماهیانه آن یک میلیارد و 500 میلیون دلار است که در مجموع بیست میلیارد دلار خواهد رسید.

طرح تهاتر نفتی ایران به روسیه به دلیل شباهت قابل توجه برخی از نفت خام های ایران با نفت اورال روسیه از حدود دو سال گذشته تاکنون با واکنش های مختلفی از سوی مقامات ایران، روسیه و حتی ایالات متحده آمریکا روبه رو شده است.

موضوع تهاتر نفتی ایران و روسیه ابتدا مورد تأیید مسئولان ارشد ایران و روسیه قرار گرفته، به طوری که اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در جمع خبرنگاران گفت: با روس ها بحث هایی برای مبادله حجم بالایی از منابع نفت و دریافت کالا در ازای آن مطرح کردیم که عده ای نسبت به این مسأله اعتراض کردند، ولی باید بگویم اگر به ایران وارد نشوید، افراد دیگری در این بازار حاضر می شوند و جایی برای شما نمی ماند.

پس از آن مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه هم در گفت وگو با دیلی کومرسانت با تأیید مذاکرات تهران و مسکو برای تهاتر نفت در برابر کالا، گفت: روسیه می تواند در قبال خرید نفت از ایران، دومین رآکتور نیروگاه بوشهر را بسازد؛ ضمن آنکه روسیه می تواند برای پرداخت پول نفت ایران به این کشور کامیون، ریل راه آهن یا کالاهای دیگر صادر کند، یا برای این کشور پالایشگاه های کوچک بسازد.

همزمان با این اظهارنظرها، یازدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی و تجاری ایران و روسیه با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران و الکساندر نواک وزیر انرژی فدراسیون روسیه به میزبانی تهران برگزار شد.

در حاشیه برگزاری این نشست مشترک اقتصادی و تجاری، وزرای نفت و انرژی هر دو کشور از توافق مقدماتی به منظور افزایش سطح همکاری های تجاری ازرقم 1.5 میلیارد دلار فعلی به بیش از 15 میلیارد دلار خبر دادند و حتی طرف روسی، تأکید کرد: هم اکنون وقت آن رسیده که گرد و غبار کت و شلوارهای خود را تکان دهیم.

در این بین بیژن زنگنه وزیر نفت ایران هم در جمع خبرنگاران، هر گونه مذاکره با وزیر انرژی فدراسیون روسیه برای انجام تهاتر نفت را رد کرد. همچنین وی در حاشیه مراسم بزرگداشت آیت الله دکتر علی اکبر صادقی در پاسخ به پرسشی در مورد قرارداد تهاتری ایران و روسیه اظهار کرد: ما اصلا قراردادی تهاتری نداریم. وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا قرار است ما از آنها مواد غذایی تحویل بگیریم، تصریح کرد: من این موضوع را نه تأیید و نه تکذیب می کنم.

در ادامه این کشمکش ها سرانجام در یازدهمین جلسه کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه، قرارداد 70 میلیارد یورو پروژه اقتصادی بین ایران و روسیه امضا شد؛ قراردادی که هرچند به گفته مقامات دو کشور، کلی است، قرار است فقط در حد حرف نمانده و برای اجرای آن گام های عملی برداشته شود. عده ای این توافق را ادامه توافق تهاتر نفتی میان دو کشور قلمداد کردند.

حال پس از این همه کشمکش بر سر این توافق، آقای زنگنه اعلام کرده که عملیات صادرات روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت ایران به روسیه ممکن است از هفته آینده آغاز شود. این تجارت در قالب قرارداد معاوضه نفت ایران با کالاهای روسی است که مذاکرات پیرامون آن از دو سال قبل ادامه دارد.

خبرگزاری بلومبرگ گزارش داده که بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران یکشنبه ۱۷ خرداد هنگام بازگشت از اجلاس اوپک در وین به خبرنگاران گفته است که «بخش زیادی از واردات نفت ایران به روسیه در ازای پرداخت وجه نقد خواهد بود و ما این پول ها را برای خرید اقلام از روسیه استفاده خواهیم کرد».

بیژن زنگنه وزیر نفت با تأکید بر اینکه با الکساندر نوواک، وزیر فدراسیون انرژی روسیه در وین پایتخت اتریش توافق کرده که روزانه کمتر از ۵۰۰ هزار بشکه در روز در مقابل پول نقد از ایران خریداری کنند، گفت: ایران این پول ها را برای خرید اقلامی نظیر فولاد، گندم و محصولات جانبی تولید نفت از روسیه استفاده خواهد کرد.

بخشی از این توافق نفتی بین ایران و روسیه شامل کشورهایی همچون قزاقستان و بلاروس هم خواهد شد، به طوری که وزیر نفت ایران تإکید می کند: قزاقستان و بلاروس هم بر اساس توافق خرید نفت از ایران را انجام خواهند داد، زیرا آنها هم بخشی از اتحادیه اوراسیا هستند.

سید محسن قمصری در توضیح این خبر گفت: این توافق به منزله تهاتر کالا در برابر نفت نیست. مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران با تأکید بر اینکه روس ها باید نفت خام ایران را ببرند و بفروشند و پولش در صندوقی بماند، تصریح کرد: بر اساس منابع این صندوق، امکان خرید انواع کالا و تجهیزات فراهم می شود.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه محدودیتی در فروش نفت ایران توسط روسیه وجود ندارد، اظهار داشت: البته ممکن نیست همه نفت ایران را شامل شود، زیرا تعهد فروش به سایر مقاصد نفتی داریم.

در رابطه با این موضوع دو مورد قابل طرح است؛ یکی اینکه آیا در شرایطی که احتمال توافق هسته ای و برداشتن محدودیت ها و تحریم های نفتی وجود دارد، اجرای شتابان این توافق را ـ که می توانست اهرم فشاری در دست مذاکره کنندگان برای دور زدن تحریم ها باشد ـ از دست خواهیم داد یا خیر؟ از سوی دیگر، آیا این توافق با توجه به شرایط کشور به نفع کشورمان خواهد بود نیز یکی از مباحث است؟
 

کلید واژه ها: ایران و روسیه وزیر نفت زنگنه وزیر نفت ایران


نظر شما :