اقدام بی‌سابقه آمریکا در تقابل با روسیه

۲۶ خرداد ۱۳۹۴ | ۱۸:۴۹ کد : ۱۹۴۸۸۴۶ سرخط اخبار

توماش سیمونیاک، وزیر دفاع لهستان می گوید که به زودی در مورد ذخیره کردن سلاح های سنگین ایالات متحده آمریکا، از جمله تانک، نفربر و خودروهای رزمی در لهستان تصمیم گیری خواهد شد.

سیمونیاک گفت که ماه گذشته در این مورد با اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا گفت و گو کرده است.

این در حالی است که ارتش ایالات متحده در میان نگرانی های منطقه ای از نقش روسیه در منازعه اوکراین، با متحدان خود در ناتو در شرق اروپا رزمایش های گسترده برگزار کرده است.

مقامات می گویند که سه کشور ساحلی دریای بالتیک هم قصد دارند اجازه حضور سلاح های سنگین ایالات متحده را در خاک خود بدهند.

سیمونیاک با تأیید گزارش آخر هفته نیویورک تایمز درباره بررسی شدن موضوع ذخیره سازی سلاح های سنگین ایالات متحده در لهستان، در صفحه توییتر خود نوشت: "تصمیم گیری نزدیک است".

از زمان پایان جنگ سرد، این اولین بار خواهد بود که جنگ افزارهای زرهی آمریکا در خاک کشورهای کمونیستی سابق ظاهر می شوند.

وزیر دفاع لهستان گفته است: "این اقدامی موقتی نیست بلکه برای سال ها و دهه ها است."

گزارش شده که تا ۵۰۰۰ سرباز ناتو می توانند با سلاح های که در شرق اروپا ذخیره می شود مجهز شوند. این تعداد سرباز و تسلیحات مطابق با نیاز نیروی واکنش سریع ناتو خواهد بود که در نشست ناتو در سال گذشته درباره آن توافق حاصل شد.

کاخ سفید و وزیر دفاع ایالات متحده هنوز باید ذخیره سازی سلاح های سنگین را تصویب کنند و مکان دقیق برای این اقدام هنوز اعلام نشده است.

سیمونیاک به خبرگزاری لهستانی PAP گفت: "این گامی دیگر در جهت حضور بیشتر آمریکا در لهستان و منطقه است".

یک مقام دفاعی روسیه در واکنش به این گزارش ها گفته است که اگر ایالات متحده سلاح های سنگین خود را در چند کشور دریای بالتیک و کشورهای شرق اروپا ذخیره کند روسیه نیروهای خود در امتداد مرزهای غربی اش را تقویت خواهد کرد.

خبرگزاری روسی اینترفاکس به نقل قول از ژنرال یوری یاکوبف گزارش داده که این اقدام آمریکا تهاجمی ترین اقدام از زمان جنگ سرد خواهد بود.

سخنگوی رئیس جمهوری روسیه گفته است که او فقط در پاسخ به بیانیه رسمی آمریکا در این باره اظهارنظر خواهد کرد.

'تنش ناشی از موشک ها'
گزارش شده که روسیه در کالینینگراد در نزدیکی لهستان و کشورهای بالتیک موشک های کوتاه برد "اسکندر" مستقر کرده است

ایالات متحده همچنین در منطقه ردزیکوو در لهستان یک پایگاه دفاع موشکی می سازد که بخشی از یک سپر دفاعی است که با هدف حفاظت از کشورهای عضو ناتو از هر گونه تهدید موشک های دوربرد از یک دولت "یاغی" بنیاد می شود.

روسیه طرح سپر موشکی را محکوم و ناتو را متهم کرده که امنیت اروپا را به خطر می اندازد. گزارش شده که روسیه در کالینینگراد در نزدیکی لهستان و کشورهای بالتیک موشک های کوتاه برد "اسکندر" مستقر کرده است.

ناتو و رهبران غربی روسیه را متهم می کنند که با فرستادن سرباز و تسلیحات از شورشیان طرفدار خود در شرق اوکراین حمایت می کند. روسیه مکرراً این اتهام را رد کرده و گفته است روس هایی که در منطقه می جنگند "داوطلبان" هستند.

گلوله باران متناوب و درگیری شورشیان با نیروهای دولتی توافق آتش بس را که در ماه فوریه در مینسک بین شورشیان و دولت اوکراین امضا شد بارها تهدید کرده است.

لهستان و سه جمهوری بالتیک شوروی سابق - استونی، لتونی و لیتوانی - با شدیدترین لحن سیاست روسیه در اوکراین را محکوم کرده اند.

تنش ها در پی جدا شدن شبه جزیره کریمه از اوکراین و الحاق آن به روسیه در ماه مارس سال ۲۰۱۴ شدت گرفت.

از بلغارستان، رومانی و مجارستان نیز به عنوان محل احتمالی ذخیره سازی جنگ افزارهای آمریکا نام برده شده است.
منبع: بی بی سی
 

کلید واژه ها: لهستان ناتو سلاح های سنگین اوکراین بالتیک


نظر شما :