اطمینان خاطر ایرلند از صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران

۲۸ خرداد ۱۳۹۴ | ۱۶:۴۰ کد : ۱۹۴۸۹۲۱ سرخط اخبار

رئیس مجلس شورای اسلامی در تشریح نتایجه سفر 3 روزه خود به ایرلند گفت: مواضع ایرلند نسبت به ایران به صورت روشن و شفاف از زبان رئیس مجلس این کشور در خصوص صلح آمیز بودن فناوری هسته ای کشورمان مطرح شد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) دکتر علی لاریجانی که روز دوشنبه (25 خرداد) در رأس هیأت پارلمانی به همراه جواد هروی رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ایرلند و شهلا میرگلوبیات نماینده ساوه به ایرلند سفر کرده بود، نیمه شب پنجشنبه به تهران بازگشت و مورد استقبال حجت الاسلام و المسلمین سید محمد حسن ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، محمدرضا خباز معاون تقنینی معاونت پارلمانی ریاست جمهوری و جمعی از مدیران کل مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

لاریجانی پس از ورود به فرودگاه مهرآباد ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان در تشریح سفره سه روزه خود به ایرلند گفت: در این سفر فرصتی شد تا با 10 نفر از مقامات ایرلندی شامل مسئولان پارلمانی، مجلس ملی و سنا، نخست وزیر، وزیر خارجه، وزیر دفاع و وزیر سرمایه گذاری ملاقات کنیم.

وی در ادامه با اشاره به گزارش هایی که از وضعیت کشاورزی در این کشور ارائه شد، عنوان کرد: ایرلند کشوری است که امکان کشاورزی در آن به صورت ویژه صورت می گیرد و از این حیث شرایط مطلوبی داشته و سرمایه گذاری خوبی در این زمینه دارند که می توان از تجربیات آن ها استفاده کرد.

وی درباره همکاری های پارلمانی میان دو کشور اظهار کرد: از زمانی که گفت وگوهای پارلمانی شکل دیگری به خود گرفت، سرمایه گذاری بهتری در این زمینه شد و آمادگی نیز برای توسعه کشور برقرار شد؛ لذا از فرصت بوجود آمده استفاده کردیم و تمرکز را بر روی سرمایه گذاری و بهینه سازی کار کشاورزی و استفاده از آن در جهت افزایش صادرات و امور ترانزیتی گذاشتیم که آن ها نیز در این زمینه علاقه مندی خود را نشان دادند. از این رو توصیه می کنیم ریاست جدید اتاق بازرگانی به موضوع همکاری های کشاورزی ایران و ایرلند توجه کرده و دولت نیز در این خصوص کمک کند.

رئیس قوه مقننه در ادامه با اشاره به سایر زمینه های سرمایه گذاری و همکاری های دوجانبه میان دو کشور اظهار کرد: در حوزه صنعت، معدن، انرژی، محیط زیست دارو و تجهیزات پزشکی علاقه مندی هایی برای همکاری با ایران زیاد است و به مرحله ای رسیدیم که نیاز به کار عملیاتی دارد که لازم است مسئولان اجرایی در این خصوص اقدام کنند.

وی همچنین درباره مباحثی که پیرامون مسأله هسته ای کشورمان در جریان گفت وگوهای دو جانبه میان ایران و ایرلند مطرح شد، گفت: مذاکرات خوبی در این خصوص صورت گرفت و نگاه و موضع ایران در این زمینه به مسئولان آن کشور توضیح داده شد.

وی با بیان این که «مواضع ایرلند نسبت به ایران به صورت روشن و شفاف از زبان رئیس مجلس این کشور مطرح شد»، تصریح کرد: مقامات ایرلندی مطمئن شدند فناوری هسته ایران، صلح آمیز است و ما به سمت ساخت سلاح نمی رویم از این رو از موضع ایران حمایت کرده و همه مقامات آن ها علاقه مند به نتیجه گیری مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5 بودند.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه به موضوع دیگری که طی این دیدارها مطرح شد اشاره کرد و یادآور شد: موضوع تروریسم در منطقه باعث درگیری بسیاری از کشورها شده و اروپا را نیز در معرض خطر قرار داده است؛ لذا مقامات ایرلندی نگرانی هایی داشتند که در این خصوص علاقه مند به همکاری با ایران بودند.

وی افزود: آن ها به تأثیرگذاری کشورمان در منطقه و امنیت پایدار موجود در آن اذعان داشتند و خواستار هکاری های نزدیک بودند که در خصوص نوع این همکاری ها نیز گفت وگوهایی صورت گرفت.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به وضعیت ژئوپلتیکی ایرلند خاطرنشان کرد: این کشور جزء اتحادیه اروپاست و می تواند نقش مؤثری از این طریق داشته باشد؛ در نهایت به طور کل فضا برای توسعه روابط فراهم و بحث های جانبی در این خصوص مطرح شد.

کلید واژه ها: ایرلند


نظر شما :