ایران برنده نسبی مناقشه گازی با ترکیه

۳۰ خرداد ۱۳۹۴ | ۲۰:۵۵ کد : ۱۹۴۸۹۹۱ سرخط اخبار
مدیر امور بین الملل شرکت ملی گاز با اشاره به اینکه ایران برنده نسبی مناقشه گازی با ترکیه است، گفت: ترکیه به اهدافش در مناقشه دوم گازی هم نمی رسد.

مدیراموربین الملل شرکت ملی گاز ایران در گفت وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه زمان اعلام نتیجه داوری بین مباحث گازی ایران و ترکیه هنوز مشخص نیست، گفت: به دلیل آنکه در دعوای گازی اول نتیجه داوری به نفع ایران اعلام شد شرایط برای اعلام نتیجه دوم نیز تاحد زیادی به نفع ایران خواهد بود و در واقع می توان گفت ایران برنده نسبی دعوای گازی با ترکیه خواهد بود.

عزیزالله رمضانی ادامه داد: پس از آنکه رسانه های مختلف خارجی اعلام کردند ایران منبع مطمئن تامین گاز است و نتیجه داوری گازی با ترکیه به نفع ایران تمام شده است این موضوع اثرات بسیار مثبتی را در سطح بین الملل برجای گذاشت و شاید یکی از دلایلی است که این روزها موجب شده تا شرکت های خارجی برای مذاکره گازی به ایران بیایند.

وی با تاکید براینکه در مناقشه دوم گازی ایران و ترکیه نیز به نظر می رسد شرایط به نفع ایران رقم خواهد خورد و ترکیه به اهدافش در مناقشه دوم نمی رسد.

مدیراموربین الملل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به قرارداد جدید صاردات گاز به ترکیه گفت: مباحثی که این روزها در خصوص افزایش حجم گاز در ازای قیمت کمتر مطرح می شود ربطی به مناقشه گازی ایران و ترکیه ندارد و با اینکه مسئولان ارشد ترکیه اعلام کرده اند نیازی به گاز بیشتر ایران ندارند اما این را می دانند که ایران منبع مطمئن تامین انرژی است و می تواند بخش زیادی از گاز ترکیه را در کنار روسیه تامین کند.

رمضانی خاطرنشان کرد: ترکیه به دنبال این است که منافع خود را دنبال کند اما ایران نیز منافعی دارد که به دنبال رسیدن به آن خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری فارس اواخر سال 93 بود که دیوان داوری بین المللی شکایت گازی ترکیه از ایران مبنی بر نامطمئن بودن شرکت ملی گاز ایران در تحویل گاز را رد کرد و بر دفاع انجام شده توسط شرکت گاز صحه گذاشت.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی گاز ایران پس از این صدور رای اعلام کرد: دعوای بسیار سنگین شرکت بوتاش ترکیه علیه شرکت ملی گاز ایران با خواسته کاهش در قیمت گاز صادراتی ایران به دلیل نامطمئن بودن شرکت ملی گاز ایران در تحویل گاز و نداشتن گاز کافی برای این منظور، به نفع شرکت ملی گاز ایران به پایان رسید.

عزیز الله رمضانی اضافه افزود: رای دیوان داوری بین المللی متضمن رد کامل ادعای شرکت بوتاش ترکیه و قبولی دفاع های انجام شده توسط شرکت ملی گاز ایران است.

وی خاطرنشان می کند ادعای شرکت بوتاش ترکیه در ژانویه سال ٢٠١٢ میلادی به دیوان داوری بین المللی ارجاع شد و در نهایت با رای ١٠ نوامبر ٢٠١٤ میلادی این دیوان به پایان رسید.

به گفته مدیر امور بین الملل شرکت ملی گاز ایران، دعوای دیگر شرکت بوتاش مربوط به ادعای کاهش قیمت به دلیل تجاری بود که هنوز تحت بررسی دیوان داوری بین المللی است.

کلید واژه ها: شرکت ملی گاز شرکت ملی گاز ایران دیوان داوری بین المللی شرکت بوتاش


نظر شما :