تا حصول توافق مورد نظر باید به ایران فشار بیاوریم

۳۰ خرداد ۱۳۹۴ | ۲۲:۳۰ کد : ۱۹۴۸۹۹۴ سرخط اخبار

مشاور سابق باراک اوباما و از نزدیکان به محافل صهیونیستی در آمریکا گفت که «برای رسیدن به بهترین توافق با ایران، دولت باید ضرب الاجل ۳۰ ژوئن را کنار بگذارد».

به گزارش فارس، مشاور پیشین رئیس جمهور آمریکا در یادداشتی درباره مذاکرات هسته ای ایران، خواستار کنار گذاشتن ضرب الاجل 30 ژوئن و ادامه فشارها بر تهران به منظور نیل به شرایط مورد نظر واشنگتن شد.

«دنیس راس» در یادداشتی برای پایگاه «یو اس نیوز» با عنوان «اجازه ندهید ضرب الاجل 30 ژوئن مذاکرات را هدایت کند، نوشت: «برای رسیدن به بهترین توافق با ایران، آمریکا باید ضرب الاجل را کنار بگذارد».

او افزود: «به عنوان فردی که تجربه مذاکرات با مخاطرات بالا را دارد و همچنین دانش آموز چنین مذاکراتی، من کاملا با استفاده از ضرب ‍الاجل برای به پیش بردن توافقات در مذاکرات سخت آشنا هستم. با توجه به ضرب الاجل 30 ژوئن برای به نتیجه رسیدن توافق هسته ای ایران، کسانی هستند که بر اهمیت ضرب الاجل و لزوم رعایت آن تاکید دارند و دیگران مساله را به شکل متفاوتی می بینند. آنها نگران هستند که این موضوع سبب ایجاد فشارها بر ما می شود و ایرانیها با توجه به تمایل ما برای توافق، از ضرب الاجل برای بدست آوردن امتیازات استفاده کنند. هر دوی این استدلالات مهم و با ارزش هستند».

مشاور سابق رئیس جمهور آمریکا ادامه داد: «اغلب در مذاکرات سخت اعمال یک تاریخ برای رسیدن به تصمیم منطقی است. برای هر رهبری امری نادر است که به دنبال انتقاد باشد. از سر باز کردن یا به تاخیر انداختن تصمیمات سخت یا دردناک، طبیعی است و یکی از دلایل ضرب الاجل در مذاکرات، همین است اما این ضرب الاجل ها باید واقعی باشند و هر یک از طرف ها باید اینطور موضوع را ببیند که ناکامی در نیل به توافق تا زمان ضرب الاجل حقیقتا رسیدن به توافق را به خطر می افکند».

مشاور سال های 2009 تا 2011 باراک اوباما که پس از خروج از دولت به منتقدان سیاستهای کاخ سفید مبدل شده، افزود: «اگر موازنه و تعادل منافع در نیل به توافق و ترس درباره عواقب ناکامی در توافق وجود داشته باشد، ضرب الاجل می تواند مفید و کارساز باشد».

مشاور سابق رئیس جمهور آمریکا با ادعای آنکه اظهارات و مواضع ایران درباره مذاکرات هسته ای نشان از عدم تمایل آن برای توافق نهایی است، نوشت: «لحن دولت اوباما قطعا متفاوت است و رئیس جمهور چارچوب توافق را فرصتی تاریخی خوانده است. البته اگر بخواهیم منصف باشیم باید این را هم گفت که هم رئیس ‎جمهور باراک اوباما و هم وزیر خارجه جان کری گفته اند که "عدم توافق بهتر از توافق بد است" اما به نظر می رسد این کلمات در قیاس با تاکیدی که بر عواقب ناگوار راه جایگزین توافق می شود، از اهمیت و ارزش کمتری برخوردار است».

راس افزود: «از منظر یک مذاکره کننده هرگز نمی خواهید این سیگنال را نشان دهید که شما بیشتر از شریک یا طرف مخاصمه تان در روی میز خواهان توافق هستید و منطق متعارف هم این است که دولت نه تنها خود را در چنین موقعیتی قرار ندهد بلکه ایرانیها هم درک کنند که این موضوع مصداق دارد(موضوع نیاز کمتر آمریکا به توافق)».

تحلیلگر ارشد کنونی که مطالبش در اندیشکده های آمریکایی زیادی منتشر می شود،  ادامه داد: «چرا ایرانیها بر این موضوع تاکید دارند که همه تحریمها باید فورا برداشته شوند؟ مردم ایران خواهان پایان دادن به تحریمها، وضعیت بهتراقتصادی و انزوای کمتر بین المللی هستند».

او با ادعای آنکه «ایرانیها به روشنی می فهمند که با حصول توافق منافع بسیاری خواهند برد»، به دولت اوباما توصیه کرد: «در حالی که می توان روی ضرب الاجل 30 ژوئن استدلال کرد اما دو دلیل برای اینکه این کار را نکرد، وجود دارد: «اول، الگویی برای مذاکره کنندگان وجود دارد که بر مبنای آن تا زمان ضرب الاجل ایرانیها توقف و امتیازات حداقلی پیشنهاد کرده و منتظر ما می مانند تا شکافها و اختلافات را حل کنیم که این موضوع فشار زیادی به ما وارد می کند. دلیل دوم اینکه تحریمها برای ایرانیها واقعا فشار است. خوب در این صورت چرا وقتی آنها آماده پذیرش تقاضاهای حیاتی مان نیستند، تحریمها را تخفیف و کاهش دهیم؟».

راس نوشت: «چون چارچوب توافق(بیانیه لوزان) به ایرانیها چیزهای زیادی پیشنهاد می دهد، ما نباید اجازه بدهیم ضرب الاجل سبب سوق دادن ما به سمت نرم کردن مواضعمان در قبال موضوع شفاف سازی و عواقب شدید تقلب ایرانیها سوق بیابیم. محتوای شفاف سازی و هزینه های توافق شده و معنادار تقلب است که مهم هستند و نه خود ضرب ‍الاجل. عاقلانه است که دولت آمریکا این موضوع را برای ایرانیها و اعضای کنگره روشن کند».

مشاور پیشین اوباما همچنین درباره مواضع کنگره اینطور اظهارنظر کرد: «اگر ترس از اقدام کنگره سبب ایجاد فشار بر دولت برای رسیدن به توافق تا زمان ضرب الاجل شود، باید راهای پیدا کرد تا این نگرانی مدیریت شود. اکنون زمان آن نیست که دولت به 30 ژوئن به عنوان ضرب الاجلی که نباید از آن تخطی شود، نگاه کند. همانطور که اسحاق رابین نخست وزیر اسبق اسرائیل درباره زمانبندی گفت هیچ "تاریخهای مقدسی" وجود ندارد و ما اگر خواهان ممانعت از اعمال فشار بر خودمان و نه فشار بر ایرانیها هستیم، نباید 30 ژوئن را به عنوان یک تاریخ مقدس ملاحظه کنیم».

کلید واژه ها: 30 ژوئن


نظر شما :