از میزبانی اپوزیسیون ایران تا باج برای آزادی مبارک

اسناد ویکی لیکس درباره دیپلمات‌های سعودی چه می‌گویند؟

۰۱ تیر ۱۳۹۴ | ۰۰:۳۰ کد : ۱۹۴۹۰۵۲ اخبار اصلی خاورمیانه
یک یادداشت که در سال 2012 منتشر شده است درباره پیشنهاد اغواگرایانه آمریکایی ها به ایران است مبنی بر این که ایالات متحده در صورتی که تضمین‌های کافی را دریافت کند، هیچ مخالفتی با برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران ندارد.
اسناد ویکی لیکس درباره دیپلمات‌های سعودی چه می‌گویند؟

نویسنده: مگی میشل

دیپلماسی ایرانی: دیپلمات های سعودی در سفارت تهران مشغول صحبت درباره انتشار نارضایتی جوانان از طریق فیس بوک و توییتر بودند و در سفارت خارطوم با نگرانی درباره کمک نظامی ایران به سودان گزارش می دادند. در همین حال ماموریت دیپلماتیک در عربستان مشغول انجام امور مربوط به لیموزین یک شاهزاده خانم سعودی و دوستانش هم بوده است.

سندهای دیپلماتیکی که توسط ویکی لیکس در روز جمعه منتشر شده است، تنها بخش اول اطلاعاتی است که این گروه گفته است قصد انتشار آنها را دارد. اما تا همین الان هم دیدی غیرمعمول و روزانه درباره دیپلماسی سعودی به دست آمده و عادت های هزینه ای شاهزاده های ارشد سعودی و توطئه چینی های سیاسی آنها در خاورمیانه مشخص شده است.

ویکی لیکس تاکنون 60 هزار سند را منتشر کرده است و این درحالی است که مقامات سعودی به صراحت صحت آنها را زیر سوال نبرده اند و دیپلمات های سعودی هم به درخواست ها برای اظهار نظر در این رابطه پاسخ نداده اند. با این حال وزارت خارجه صبح شنبه در حساب توییترش به شهروندان کشورش هشدار داد که «هر وب سایتی که این اسناد یا اطلاعات درز شده آن را منتشر کند اقدامی علیه کشور انجام داده است.»

قسمتی از سندهایی که مورد بررسی آسوشیتدپرس قرار گرفته اند نشان دهنده پیگیری فعالیت های ایران در سراسر منطقه و یا تضعیف منافع تهران توسط سعودی ها بوده است. در یک یادداشت بدون تاریخ از سوی سفارت عربستان در تهران عنوان شده است که: «شهروندان ایرانی دچار سرخوردگی شده اند و میل شدیدی برای تغییر حکومت دارند.» و راه های ابراز نارضایتی اجتماعی ایرانی ها را از طریق «اینترنت، رسانه های اجتماعی همچون فیس بوک و توییتر» معرفی می کند. در این سند دیپلمات ها همچنین پیشنهاد «میزبانی چهره های مخالف خارج از کشور و هماهنگی و تشویق آنها به برپایی گالری هایی که تصاویر شکنجه مردم ایران را نشان دهد» ارائه شده است.

سعودی ها همچنین مراقب پیشنهادهایی که به ایران شده هم بوده اند. یک یادداشت که در سال 2012 منتشر شده است درباره پیشنهاد اغواگرایانه آمریکایی ها به ایران است مبنی بر این که ایالات متحده در صورتی که تضمین های کافی را دریافت کند، هیچ مخالفتی با برنامه هسته ای صلح آمیز ایران ندارد.

یادداشت دیگری به تاریخ 2012، امارات متحده عربی را به کمک به روسیه و ایران برای دور زدن تحریم های بین المللی متهم می کند. سومین یادداشت که رده «بسیار محرمانه» دارد ادعایی بسیار تعجب آور مطرح می کند مبنی بر این که جت های جنگنده ایرانی در سال 2012 و در جریان درگیری ها بر سر منطقه نفت خیز هگلیگ، سودان جنوبی را بمباران کرده اند.

داستان های دیگری هم در سندهای سعودی وجود دارد. یکی از جنجالی ترین سندها درباره آمادگی کشورهای خلیج فارس برای پرداخت 10 میلیارد دلار به منظور آزادی حسنی مبارک است. در این یادداشت که بر یک کاغذ که تنها یک سربرگ درخت نخل و رده «بسیار محرمانه» دارد، آمده است که یکی از مقامات مصری می گوید که اخوان المسلمین موافق مبادله مبارک با دریافت پول است چون مردم مصر از حبس وی منفعتی نمی برند.

اگرچه این سند بدون تاریخ است اما اوضاع سیاسی که توصیف می کند نشان می دهد که در سال 2012 تنظیم شده است یعنی زمانی که اخوان المسلمین در حال رسیدن به قدرت بودند. اما ایده پرداخت پول به اخوان برای آزادی مبارک چندان قطعی نبوده است. چون دست نوشته ای که در بالای سمت چپ برگه نوشته شده است می گوید: «پرداخت باج ایده خوبی نیست.»

در قسمت دیگری از این یادداشت نوشته شده است «حتی اگر این مبلغ پرداخت شود، اخوان المسلمین قادر نخواهد بود کاری در راستای آزادی مبارک انجام دهد. به نظر می رسد هیچ راه جایگزینی برای رئیس جمهور جز ورود به زندان وجود ندارد.»

این یادداشت به ادعایی که در سال 2012 مطرح شد، اعتبار می بخشد. در آن زمان خیرت الشاطر، یکی از رهبران ارشد اخوان المسلمین مدعی شد که عربستان پیشنهادی میلیارد دلاری برای آزادی مبارک داده است، امری که مقامات سعودی به شدت آن را تکذیب کردند.

منبع: کریستین ساینس مانیتور/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: ويكي ليكس حسني مبارك ایران و عربستان


نظر شما :