پوتین و اوباما پس از 4 ماه گفت‌وگو کردند

۰۵ تیر ۱۳۹۴ | ۲۰:۵۸ کد : ۱۹۴۹۲۲۴ سرخط اخبار
روسای جمهور روسیه و آمریکا روز پنج شنبه تلفنی در مورد موضوعات مختلف از جمله وضعیت سوریه، برنامه هسته ای ایران و تحولات اوکراین گفت وگو کرده اند.

به گزارش خبرگزاری فارس، در حالی که اوضاع در مناطق شرقی اوکراین همچنان کم و بیش ناآرام است و کمتر از یک هفته هم تا ضرب الاجل مذاکرات هسته ای باقی مانده، ولادیمیر پوتین و باراک اوباما روسای جمهور روسیه و آمریکا پنج شنبه شب برای اولین بار در 4 ماه گذشته تلفنی گفت وگو کردند.

بنا بر اعلام کاخ سفید، این تماس به ابتکار پوتین انجام شده و طرفین طی آن در مورد نحوه مبارزه با گروه تروریستی داعش در سوریه، اوضاع اوکراین و همچنین پرونده هسته ای ایران بحث کرده اند.

پوتین و اوباما در این تماس توافق کرده اند که سرگئی لاوروف و جان کری به زودی برای گفت وگو در مورد داعش و موضوعات دیگر دیداری مستقیم داشته باشند.

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، تمرکز اصلی اوباما در این گفت وگو مسئله اوکراین بوده و آنطور که مقامات آمریکایی می گویند، وی در مورد لزوم پایبندی به توافق آتش بس مناطق شرقی اوکراین موسوم به موافقتنامه مینسک، صحبت کرده است.

در بخشی از بیانیه کاخ سفید آمده است: «رئیس جمهور اوباما لزوم اجرای تعهدات ذیل توافقنامه مینسک از جمله بیرون بردن تمامی نیروها و تجهیزات روسی از اراضی اوکراین را یادآور شد.»

همزمان کرملین نیز اعلام کرده است که دو رئیس جمهور توافق کرده اند که به زودی «گریگوری کاراسین» و «ویکتوریا نولاند» معاونین وزرای خارجه دو کشور برای بحث در مورد اوکراین، دیدار کنند.

نیویورک تایمز نوشته است که به نظر می رسد هدف از تماس شب گذشته پوتین با اوباما، تأکید وی بر این مسئله باشد که مسکو با وجود تحریم های اعمال شده از سوی غرب و تلاش آمریکا و اروپا برای منزوی کردن این کشور، همچنان نقش مهمی در تحولات جهانی از جمله مسئله هسته ای ایران و وضعیت سوریه دارد.
 

کلید واژه ها: اوکراین


نظر شما :