عدم انطباق نظر رهبران جمهوری‌خواه با افکار عمومی

اکثر مردم آمریکا موافق توافق هسته‌ای هستند

با وجود مخالفت قاطعانه کاندیدهای جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری و رهبران جمهوری‌خواه کنگره و درخواست‌های متعدد آنها از دولت برای ترک مذاکرات، رای‌دهندگان جمهوری‌خواه در این زمینه مردد هستند.
اکثر مردم آمریکا موافق توافق هسته‌ای هستند

نویسنده: جیم لوب*

دیپلماسی ایرانی: شورای روابط خارجی شیکاگو، قسمت هایی از نظرسنجی ای که در اواخر می و اوایل ژوئن درباره برنامه هسته ای ایران انجام داده را منتشر کرده است. نتایج این نظرسنجی موجب تشویق دولت اوباما برای به نتیجه رساندن مذاکرات گروه 1+5 و تهران و دستیابی به توافق می شود. نتیجه کامل این نظرسنجی روز دوشنبه منتشر می شود، اما روز پنجشنبه مهمترین نکات آن منتشر شده است.

نکته قابل توجه در نظرسنجی این است که با وجود مخالفت قاطعانه کاندیدهای جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری و رهبران جمهوری خواه کنگره و درخواست های متعدد آنها از دولت برای ترک مذاکرات، رای دهندگان جمهوری خواه در این زمینه مردد هستند. 51 درصد آنها مخالف و 46 درصدشان موافق توافق هستند. این نتایج نشان می دهد که موضع کادر رهبری حزب جمهوری خواه در قبال ایران جنگ طلبانه و برآمده از افکار عمومی حزب نیست. این مسئله به خوبی نقش تعیین کننده حامیان مالی بزرگی همچون شلدن ادلسن و پل سینگر در این حزب را نشان می دهد.

نتایج به دست آمده در سه ایالت جالب است به طوری که با واقعیت های سیاسی آن ایالت ها متفاوت است. براساس این نظرسنجی بیش از 7 نفر از هر 10 نفر رای دهنده در سه ایالت مریلند، اوکلاهما و ویرجینیا که 6 نفر از هر 10 نفرشان جمهوری خواه هستند، موافق توافقی هستند که برنامه اورانیوم ایران را در ازای لغو تحریم ها محدود کند. 6 نفر از هر 10 نفر جمهوری خواه هم از چنین توافقی حمایت می کنند. در ادامه به مهمترین نکات این نظرسنجی اشاره می شود:

1- 6 نفر از هر 10 نفر آمریکایی موافق چارچوب توافق با ایران هستند (59 درصد).

2- اکثریت قاطع دموکرات ها (74 درصد) و اکثریت مستقل ها (57 درصد) موافق توافق هسته ای هستند. در حالی که 51 درصد جمهوری خواهان مخالف و 46 درصد موافق توافق هستند.

3- قبل از این که هیچ گونه اشاره ای به مذاکرات فعلی با ایران شود، دو سوم (67 درصد) آمریکایی ها به طور کلی موافق استفاده از نیروی زمینی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای بودند.

4- در صورتی که ایران توافق را نقض کند، 56 درصد از مردم از حملات هوایی ایالات متحده برای نابودی تاسیسات هسته ای ایران حمایت می کنند. 6 نفر از هر 10 نفر (60 درصد) هم از حملات سایبری علیه سیستم کامپیوتری ایران حمایت می کنند. اما حمایت کمتری از اعزام نیروی زمینی برای نابودی تاسیسات هسته ای ایران می شود (44 درصد موافق و 51 درصد مخالف).

5- اگر ایران توافق را به صورت گسترده ای نقض کند، 80 درصد از مردم موافق اعمال تحریم های اقتصادی شدیدتر و 71 درصد هم موافق ادامه دیپلماسی هستند.

6- اگر توافق به دست بیاید، آمریکایی ها درباره سرانجام تاثیرات آن مطمئن نیستند. تنها 3 نفر از هر 10 نفر آمریکایی مطمئن هستند که توافق مانع از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای در 10 سال آینده خواهد شد. (29 درصد مطمئن هستند و 69 درصد اطمینان ندارند).

7- افکار عمومی برنامه هسته ای ایران را جزء هفت تهدید حیاتی پیش روی ایالات متحده قلمداد می کنند (57 درصد می گویند تهدیدی حیاتی است).

8- حدود 8 نفر از هر 10 نفر آمریکایی می گویند ایران نقشی منفی (44 درصد) یا خیلی منفی (33 درصد) در خاورمیانه امروز ایفا می کند.

شورای روابط خارجی شیکاگو روز چهارشنبه نظرسنجی دیگری هم در رابطه با روابط با کوبا منتشر کرد. در حالی که کاندیداهای جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری و رهبران جمهوری خواه کنگره مخالف اقدام دولت اوباما در برقراری روابط با کوبا هستند، اکثریت مردم و جمهوری خواهان از این اقدام دولت اوباما هم حمایت می کنند.

* جیم لوب حدود 30 سال است که رئیس دفتر واشینگتن خبرگزاری اینترپرس سرویس است و شهرتش مدیون پوشش سیاست خارجی ایالات متحده و نفوذ جنبش نومحافظه کاری است.

منبع: لوب لاگ/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: توافق هسته اي مردم آمريكا ايران آمريكا ایران و آمریکا


نظر شما :