موضع دموکرات‌های کنگره درباره توافق هسته‌ای

۲۸ تیر ۱۳۹۴ | ۰۵:۳۴ کد : ۱۹۵۰۱۸۲ سرخط اخبار
 اسوشیتد پرس در گزارشی از واشنگتن به قلم لوری کلمن LAURIE KELLMAN نوشت: 
 
نمایندگان دموکرات کنگره آمریکا گفته اند قصد دارند در 60 روزی که برای بازنگری توافق هسته ای با ایران تعیین شده است کاری مفید و موثر انجام دهند. 
 
بازنگری و تصمیم گیری آن در مورد توافقی که باراک اوباما رئیس جمهور این کشور در مورد برنامه هسته ای ایران به دست آورده است، امتیازی است که کنگره پس از مباحثات فراوان به دست آورد و می تواند در پایان مهلت 60 روزه در رای گیری خود این توافق هسته ای را - که حاصل فعالیت تیم سیاست خارجی اوباماست - تصویب یا رد کند. 
 
بخش عمده دموکرات ها که مخالفت با موافقت کنگره با توافق هسته ای به رای آنان بستگی دارد برای تصمیم گیری عجله ای ندارند. اما برخی و به ویژه اعضای یهودی در مورد چگونگی اجرای توافقنامه با توجه به اینکه ایران تهدید کرده است اسرائیل را نابود خواهد کرد پرسش هایی دارند. دیگران هم گفته اند برای به دست آوردن این دوره شصت روزه - که در آن اوباما اجازه ندارد هیچیک از تحریم های اعمال شده از طریق کنگره را لغو، معلق یا دچار کاهش و تخفیف کند - مبارزه کرده اند و اکنون مصمم به استفاده از این زمان هستند. 
 
این بدان معناست که کاخ سفید، گروه های حامی اسرائیل و گروه های لیبرال تنها ماه اوت را برای متقاعد کردن نمایندگان بلاتکلیف و خجالتی که تعداد آنها کم نیست و کلید تصمیم گیری کنگره هستند در اختیار دارند. گروه های دموکرات هم که در انتخابات ریاست جمهوری 2016 برای ادامه برتری حزب خود تلاش می کنند به شدت تحت فشار قرار دارند زیرا حزب آنها برای به دست آوردن کرسی هایی در مجلس نمایندگان و باز پس گیری اکثریت خود در سنا مبارزه می کند. 
 
اما حتی کسانی که پس از دوران ریاست جمهوری اوباما همچنان در کنگره خواهند بود - مانند سناتور کریس کونز Chris Coons از دلاور - با احتیاط سرگرم بررسی توافق هسته ای هستند. زمانی که انتخابات کنگره آغاز می شود تصمیم نمایندگان در مورد پذیرش یا رد توافق هسته ای احتمالا مشخص شده است. 
 
معادلات سیاسی برای سناتور چاک اسکومر Chuck Schumer از نیویورک با بقیه متفاوت است. بسیاری از اعضای کنگره او را به عنوان با نفوذ ترین عضو حزب دموکرات، رهبر آینده دموکرات های سنا می دانند. در شرایط کنونی اسکومر که یک یهودی است تحت فشار رئیس جمهور، هیلاری کلینتون نامزد ریاست جمهوری از حزب دموکرات و گروه های حامی اسرائیل که مخالف توافق هستند، سکوت پیشه کرده است. 
 
سناتور باب منندز Bob Menendez از نیوجرزی نیز از مخالفان سرسخت توافق با ایران بوده است. زمان تنفس کنگره که نمایندگان به صورت سنتی به شهرها و ایالات خود باز می گردند تا با سیاستمداران محلی رایزنی کنند، زمانی بسیار حساس برای آنست که مشخص شود چه کسی موافق و چه کسی مخالف توافق است. اوباما گفته است رای احتمالی کنگره مبنی بر مخالفت با توافق هسته ای را وتو خواهد کرد. برای زیر پا گذاشتن و بی اثر کردن وتوی رئیس جمهور باید دو سوم نمایندگان هر یک از مجالس نمایندگان و سنا به توافق رای منفی دهند. 
 
سران کنگره از برآورد و پیش بینی نتایج رای گیری نمایندگان در مورد توافق هسته ای خودداری کرده اند. نتیجه رای گیری کنگره تا حد بسیار زیادی به توانایی نانسی پلوسی Nancy Pelosi رهبر دموکرات های مجلس نمایندگان برای جمع آوری رای کافی از نمایندگان هم حزبی خود به منظور جلوگیری از خنثی شدن حق وتوی اوباما بستگی خواهد داشت. وی روز پنجشنبه توافق را مورد تایید قرار داد و گفت در مورد نتایج حمایت از اوباما خوشبین است. 
 
* نمایندگان تاثیرگذار دموکرات در بررسی توافق هسته ای با ایران 
 
سناتور چاک اسکومر Chuck Schumer از نیویورک: 
 
او امیدوار است سال آینده با به دست آوردن رای کافی در کنگره ماندنی شود و پیش بینی می شود برای چهارمین حضور پیاپی در سنا با موانع ناچیزی روبرو شود. اما رای او در مورد توافق هسته ای ایران می تواند تبعاتی برایش در پی داشته باشد.
 
وی به عنوان رهبر آینده دموکرات های سنا بر سر دوراهی راهی مخالفت اسرائیل و حمایت اوباما از توافق هسته ای گرفتار شده است. اسکومر 64 ساله نماینده ایالتی است که هشت درصد از جمعیت آن یهودی هستند و این بالاترین میزان این اقلیت در سراسر آمریکا به حساب می آید. بر اساس آمار، وی در شش سال گذشته در مجموع نزدیک به 259 هزار دلار کمک مالی از حامیان اسرائیل دریافت کرده است. 
 
سناتور بن کاردین Ben Cardin از مریلند: 
کاردین سناتور برجسته دموکرات در کمیته سیاست خارجی سنا است و از لایحه اعطای اختیار تصویب یا رد توافق هسته ای به کنگره حمایت کرد. این سیاستمدار 71 ساله که به عنوان با نفوذ ترین عضو یهودی کنگره پس از اسکومر شناخته می شود گفته است پرسش های فراوانی در مورد چگونگی اجرای توافق هسته ای در صورت تخلف ایران و خودداری آن از دادن اجازه بازرسی در ذهن دارد. وی که دومین دوره حضور در کنگره را سپری می کند نزدیک به 238 هزار و 500 دلار از حامیان اسرائیل دریافت کرده است. 
 
سناتور ریچارد بلومنتال Richard Blumenthal از کنتیکت Connecticut 
بلومنتال که نخستین دوره حضور در کنگره را سپری می کند سال آینده بار دیگر در انتخابات ایالت کنتیکت که حدود سه درصد جمعیت آن یهودی هستند شرکت خواهد کرد. وی نیز تاکنون نزدیک به 82 هزار دلار از گروه های طرفدار اسرائیل دریافت کرده است و هنوز در مورد اینکه چه رایی به توافق هسته ای خواهد داد چیزی نگفته است. بلومنتال نماینده 60 ساله و یهودی سنا در واکنش به حاصل شدن توافق هسته ای بین ایران و گروه 1+5 گفت: «من از اعلام توافق با ایران که پس از طی یک مسیر دشوار دیپلماتیک به دست آمد استقبال می کنم اما مفاد توافقنامه باید در کنگره به دقت مورد بررسی قرار گیرد». 
 
سناتور کریس کونز Chris Coons از دلاور: 
کونز از اعضای کمیته روابط خارجی سناست که می تواند در مورد سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران تصمیم گیری کند. وی در سنا جایگزین جو بایدن Joe Biden معاون فعلی رئیس جمهور شده است. وی از گروه های حامی اسرائیل 148 هزار دلار دریافت کرده است. کونز در مورد توافق هسته ای گفته است: «من از این توافق حمایت می کنم مشروط بر اینکه از دستیابی ایران به توانایی ساخت سلاح هسته ای جلوگیری کند». 
 
استنی هویر Steny Hoyer نماینده دموکرات مجلس نمایندگان از مریلند: 
هویر دومین نماینده با نفوذ دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکاست. این نماینده 77 ساله از سال 1982 به طور مداوم در مجلس نمایندگان بوده است. رای او در قبال توافق هسته ای به عنوان نشانه ای برای دیگران خواهد بود و تصمیم او می تواند در اینکه آیا تعداد کافی از نمایندگان دموکرات از توافق حمایت خواهد کرد یا خیر بسیار تعیین کننده باشد. هویر هنوز موضع خود را در مورد توافق هسته ای اعلام نکرده است اما گفت: «من نمی توانم از این توافق بدون آنکه به طور موثر و معنادار مورد راستی آزمایی قرار گیرد حمایت کنم». این نماینده هم تاکنون 116 هزار دلار از گروه های طرفدار اسرائیل کمک مالی دریافت کرده است.

کلید واژه ها: اسکومر


نظر شما :