کامرون: توافق هسته ای خوب است اما با ایران متحد نشده ایم

۲۸ تیر ۱۳۹۴ | ۲۱:۱۱ کد : ۱۹۵۰۲۰۷ سرخط اخبار

فرانس پرس نوشت: دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس روز جمعه گفت توافق هسته ای تاریخی با ایران به معنای هم پیمانی با ایران نیست. 
 
به گزارش «انتخاب»، این اظهارات در حالی بیان شد که قدرت های غربی تقلا می کنند به متحدان منطقه ای خود درباره این توافق اطمینان ببخشند. 
 
آمریکا و انگلیس بعد از انعقاد این توافق در وین دست به فرایند دیپلماسی دقیقی با متحدان خود در خاورمیانه (غرب آسیا) نظیر عربستان سعودی و اسراییل زده اند تا نگرانی آنها را نسبت به عدم اعتماد به پایبندی ایران به این توافق کاهش دهند. 
 
کامرون در گفتگو با شبکه العربیه گفت: «با امضای این توافق، انگلیس با ایران اتحاد برقرار نکرده است.» 
 
وی گفت: «با امضای این توافق، انگلیس و متحدانش شامل آمریکا، آلمان، فرانسه، روسیه و چین ایران را از سلاح هسته ای دور کردند.» 
 
وی گفت: «این توافق برای منطقه خوب است. برای ثبات منطقه ای خوب است. اما ما با ایران متحد نشده ایم.» 
 
اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا هفته آینده به اسراییل و عربستان برای کاهش هراس موجود سفر می کند. جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز ماه آینده میلادی به این منطقه سفر می کند. 
 
فیلیپ هاموند، وزیر خارجه کامرون هفته گذشته به اسراییل سفر کرد و با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل دیدار کرد. 
 
نتانیاهو این توافق را اشتباهی تاریخی خوانده و تلویحا حرف از احتمال پاسخی نظامی به میان آورده است. 
 
کاخ سفید جمعه گفت عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان در دیدار با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا از این توافق هسته ای استقبال کرده است. 
 
اما دیپلمات های این کشور عرب سنی به طور خصوصی گله می کنند این توافق موجب قدرت بخشی به رقیب شیعه آنها ایران می شود که ریاض به دامن زدن به ناآرامی در یمن و سایر نقاط منطقه متهم می کند. 
 
سفارت عربستان در بیانیه ای جداگانه گفت جبیر «بر حمایت عربستان از هر توافقی که مانع از دستیابی ایران به توان هسته ای شود حمایت می کند.» 
 
کامرون در این مصاحبه وعده داد انگلیس به خاطر آنچه رابطه نزدیک این کشور با سوریه و «حمایت از تروریسم» خواند مانند همیشه «رفتار سخت گیرانه ای» با ایران داشته باشد.» 
 
وی گفت: «البته ما نباید درباره ایران و برخی کارهایی که می کند ساده باشیم و باید مدام خاطرمان باشد. » 
 
دیپلمات ها گفتند شورای امنیت سازمان ملل قرار است روز دوشنبه رای خود را درباره این توافق اعلام کند. 
 
انتظار می رود این توافق بدون هیچ دشواری تصویب شود زیرا پنج عضو دایم سازمان ملل در انعقاد آن مشارکت داشته اند.

کلید واژه ها: اسراییل


نظر شما :