ایجاد شعب بانک‌های خارجی در ایران

۲۹ تیر ۱۳۹۴ | ۲۱:۱۲ کد : ۱۹۵۰۲۳۴ سرخط اخبار

اگرچه تا پیش از این شعب بانک های خارجی در ایران وجود نداشت اما با توافق اخیر هسته ای امکان دایر شدن این شعبه ها در کشورمان فراهم شده است.

به گزارش خبرنگار تابناک اقتصادی، حتی پیش از تحریم نیز به دلیل قوانین بانکی در ایران اجازه ایجاد شعب به بانک های خارجی داده نمی شد. حاکمیت قوانین دولتی بر بانک های ایران شرایط تاسیس شعب خارجی را فراهم نمی کرد به همین دلیل اغلب بانک های خارجی در ایران دفتر نمایندگی داشتند.

این دفاتر عموما تمام امور بانکی در رابطه با تجارت و اعتبار اسنادی را انجام می دادند که فعالان همین دفاتر نیز با تشدید تحریم ها دفاترشان تعطیل شد.

در دوره ای که بانک ها خصوصی شدند و با ابلاغ قانون اصل 44، محدودیت های ایجاد شعب بانک های خارجی برداشته شد؛ تحریم ها اجازه تاسیس شعبه به این بانک ها نمی داد. بنابراین طی سال های گذشته هیچ شعبه ای از بانک های خارجی در ایران دایر نشده بود.

حال در توافق جامع ایجاد شعب بانک های خارج در ایران امکان پذیر شده است. احمد حاتمی یزد کارشناس بانکی در گفت و گو با تابناک گفت: اگرچه تا پیش از این شعب خارجی در ایران وجود نداشت اما با این توافق امکان دایر شدن این شعبه ها فراهم شده است.

بر این اساس در صورت تمایل کشورها به ایجاد شعبه در ایران و اجازه بانک مرکزی برای فعالیت آنها این نخستین بار خواهد بود که بانک های خارجی در ایران شعبه دایر می کنند.

در متن توافق همچنین ایجاد شعب بانک های ایران در خارج از کشور نیز دیده شده که به این ترتیب بسیاری از شعب بانک ها که با تشدید تحریم ها تعطیل شده بودند می توانند مجدد فعالیت خود را از سر گیرند.


نظر شما :