وزیر اسرائیلی دانشمندان ایران را تهدید به ترور کرد

۱۷ مرداد ۱۳۹۴ | ۰۴:۱۶ کد : ۱۹۵۰۸۶۳ سرخط اخبار
در جدیدترین نمونه از موضع گیری های مقامات رژیم اسرائیل علیه توافق هسته ای ایران، وزیر جنگ این رژیم در اظهاراتی تهدیدآمیز، از احتمال هدف قرار دادن دوباره دانشمندان هسته ای ایران سخن گفته است؛ اظهاراتی از یک سو نقش مؤید نقش صهیونیست ها در ترور دانشمندان هسته ای ایران است و از سوی دیگر، با هدف جلوگیری از تأیید نهایی توافق در آمریکا ابراز می شود.
 

به گزارش «تابناک»، موشه یعلون، وزیر جنگ رژیم اسرائیل در گفت و گو با نشریه آلمانی «اشپیگل» اظهار داشته، این رژیم مسئول جان دانشمندان هسته ای ایران نیست؛ اظهاراتی که حتی مطبوعات اسرائیلی نیز آن را تهدیدی غیرمستقیم، مبنی بر ازسرگیری روند ترور دانشمندان ایرانی تعبیر کرده اند. وی همچنین گفته، رژیم اسرائیل برای متوقف کردن برنامه هسته ای ایران به هر اقدامی، از جمله اقدام نظامی متوسل خواهد شد.

یعلون گفته: «نهایتاً این خیلی واضح است که به هر شیوه ای، «برنامه نظامی هسته ای ایران» باید متوقف شود. ما به هر شیوه ای اقدام خواهیم کرد و مایل نیستیم یک ایران مسلح به سلاح هسته ای را تحمل کنیم. ما ترجیح می دهیم، این کار با استفاده از ابزار تحریم ها صورت گیرد؛ اما در نهایت، اسرائیل باید قادر به دفاع از خودش باشد». 

وی افزوده، رژیم اسرائیل «مسئول جان دانشمندان ایرانی نیست». در ادامه این مصاحبه، یعلون پا را فراتر گذاشته و مدعی شده، رژیم اسرائیل گزینه متوسل شدن به حملات هوایی علیه تأسیسات هسته ای ایران را نیز بررسی می کند.

این اظهارات در حالی بیان می شود که طی هفته های اخیر و در پی حصول برنامه جامع اقدام مشترک هسته ای میان ایران و گروه 1+5، مقامات ارشد رژیم اسرائیل، از جمله بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم، موضع گیری های خود علیه توافق هسته ای را شدت بخشیده و تلاش دارند، نمایندگان کنگره آمریکا را به مخالفت و عدم تأیید این توافق نامه متقاعد سازند. در همین راستا، نتانیاهو نیز اخیراً در تهدیدی ضمنی مدعی شد، توافق هسته ای نه تنها احتمال بروز جنگ را کاهش نمی دهد، بلکه سبب افزایش آن نیز می شود. 

اظهارات وزیر جنگ رژیم اسرائیل و تهدیدات مطرح از سوی وی را نیز باید در همین راستا بررسی کرد. در این زمینه، به نظر می رسد تهدیدات وی علیه دانشمندان هسته ای ایران، بیش از هر چیز به موضوع تلاش های موجود برای مصاحبه آژانس بین المللی انرژی اتمی با دانشمندان هسته ای ایران بازمی گردد؛ تلاشی که با مخالفت ایران روبه رو شد و ایران تأکید کرد، اطلاعات مربوط به دانشمندان هسته ای خود را در اختیار هیچ فرد یا نهادی قرار نخواهد داد.

بنابراین و با توجه به این موضوع که از یک سو در نقشه راه تدوین شده برای همکاری ایران و آژانس، احتمالاً هیچ ساز و کاری برای کسب اطلاعات از دانشمندان هسته ای ایران پیش بینی نشده و از سوی دیگر، یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس نیز در جلسه اخیر خود با اعضای کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، از افشای اطلاعات محرمانه مربوط به توافق با ایران خودداری کرد، می توان گفت که مقامات اسرائیلی سعی دارند با طرح این موضوع در شرایطی که کنگره مشغول بررسی توافق هسته ای است، بر نمایندگان فشار وارد کنند تا این موضوع نیز در متن توافق گنجانده شود. واضح است در چنین صورتی با توجه به مخالفت ایران، جلوی اجرایی شدن توافق هسته ای گرفته شده و رژیم اسرائیل به هدف خود در این زمینه خواهد رسید. 
 

کلید واژه ها: دانشمندان هسته ای دانشمندان هسته ای ایران


نظر شما :