کاهش بی‌سابقه ارزش لیر ترکیه

۲۸ مرداد ۱۳۹۴ | ۲۱:۴۰ کد : ۱۹۵۱۱۷۲ سرخط اخبار

ارزش واحد پول ترکیه ، لیر، در مقابل دلار آمریکا روز سه شنبه نیز به روند نزولی خود در بازارها ادامه داد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از خبرگزاری فرانسه ، در شرایطی که احتمالا ترکیه باید در آینده ای نزدیک انتخابات پارلمانی جدید برگزار کند و در حالی  که بانک مرکزی ترکیه اعلام کرده است در حمایت از لیر تصمیم جدیدی در زمینه نرخ تبادل ارز اتخاذ نخواهد کرد، ارزش لیر روز سه شنبه نیز در برابر دلار آمریکا باز هم کاهش یافت.

واحد پول ترکیه روز سه شنبه یک ممیز سی و یک صدم درصد ارزش خود را در برابر دلار آمریکا از دست داد و هر دلار در ازای دو و نود صدم لیر داد و ستد شد. 

در همین حال بهای لیر ترکیه روز سه شنبه شصت و دو صدم درصد در برابر یورو کاهش یافت و هر یورو در ازای  سه و بیست صدم لیر معامله شد.

واحد پول ترکیه روز دوشنبه نیز در برابر دلار و یورو کاهش یافته و هر دلار آمریکا در برابر دو و هشتاد وشش صدم لیر و هر یورو نیز در برابر سه و هفده صدم لیر داد و ستد شد که در مقایسه با تبادلات روز جمعه یک درصد کاهش یافته بود. 

با وجود این که کارشناسان اقتصادی پیش بینی کرده بودند بانک مرکزی ترکیه چاره ای جز مداخله در بازار و تغییر نرخ سود نخواهد داشت، صبح روز سه شنبه مسئولان بانک مرکزی ترکیه با انتشار بیانیه ای تاکید کردند در نرخ سود بانک تغییری ایجاد نخواهند کرد.

با این وجود یک روز پس از شکست گفتگوهای سیاسی برای تشکیل دولت ائتلافی،  بانک مرکزی ترکیه روز جمعه برای حمایت از ارزش لیر وارد عمل شد و سود سپرده های دلاری را کاهش داد.

روند کاهش ارزش لیر ترکیه در حالی ادامه دارد که این کشور به سمت برگزاری انتخابات پارلمانی جدید پیش می رود. 

در انتخابات پارلمانی هفتم ژوئن حزب عدالت و توسعه ترکیه نتوانست اکثریت پارلمانی را به منظور تشکیل دولت جدید به دست آورد.
 

کلید واژه ها: لیر دلار آمریکا بانک مرکزی ترکیه


نظر شما :