اعلام طرح جدید دی میستورا برای سوریه

الحیات: دمشق طرح ایران را رد کرد

۱۳ شهریور ۱۳۹۴ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۹۵۱۶۰۱ اخبار اصلی خاورمیانه
به گفته منابع آگاه دمشق طرح ایران برای حل بحران سوریه را به دلیل این که شامل برگزاری انتخابات زیر نظر جامعه جهانی می‌شود رد کرده است.
الحیات: دمشق طرح ایران را رد کرد

دیپلماسی ایرانی: استفان دی میستورا، نماینده سازمان ملل در امور سوریه نقشه راهی پیشنهاد داده که به موجب آن بیانیه ژنو به مرحله اجرا در می آید. در این نقشه راه اشاره مستقیمی به بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه نشده اما خواستار تشکیل حکومت انتقالی با صلاحیت های کامل با توجه به استثنائات احتمالی پروتکلی شده است. علاوه بر آن شورای نظامی مشترکی متشکل از مخالفان و اعضای حکومت سوریه در صورت توافق به وجود می آید. همچنین دو طرف توافق می کنند 120 نفر در مرحله انتقالی هیچ سمتی را بر عهده نداشته باشند. همچنین بعضی سازمان های امنیتی لغو شده و انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی زیر نظر سازمان ملل برگزار می شود.

از سوی دیگر در جده، عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان با مایکل راتنی، نماینده امریکا در امور سوریه دیدار کرد و با او بر سر بحران سوریه و تلاش های بین المللی موجود برای حل آن بحث و تبادل نظر کرد.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ بیروت، دی میستورا طرح خود را در دو نسخه به حکومت سوریه و مخالفان سوری ارسال کرده است. او در طرح خود بر ایجاد کمیته چهارگانه برای تامین امنیت، مبارزه با تروریسم، مسائل مرتبط با هیئت انتقالی و نهادهای دولتی به موجب دستورات شورای امنیت که در بیانه چند روز پیشش به آنها اشاره کرده، تاکید کرده است.

دی میستورا در طرح خود فرایند سیاسی را به سه مرحله تقسیم کرده است، در مرحله نخست مذاکره میان حکومت سوریه با مخالفان آغاز می شود تا بر سر مرحله انتقالی بدون در نظر گرفتن محدودیت زمانی مذاکرات توافق شود. در مرحله انتقالی شورای انتقالی صلاحیت کامل اجرایی به استثنای احتمالات پروتکلی حکومتی خواهد داشت. به محض تشکیل این شورا تمامی اختیارات مربوط به امور نظامی و امنیتی به این شورا منتقل خواهد شد. این شورا همچنین بر شورای نظامی مشترک نیز نظارت خواهد داشت. همچنین بر روند عملیات نظامی در جنگ با تروریسم نظارت خواهد کرد. همچنین همه اعضای شورای نظامی مشترک در بازپس گیری سراسر خاک سوریه از دست تروریست ها عملیات مشترکی انجام  خواهند داد.

وی همچنین پیشنهاد کرده است که کنگره ملی سوریه متشکل از حکومت سوریه، مخالفان و جامعه مدنی به وجود آید و بر حفاظت از نهادهای رسمی و صلاحیت های آن از جمله ارتش، بخش امنیتی و دستگاه قضایی نظارت داشته باشد. دی میستورا در طرح خود هر گونه پاکسازی از حزب بعث را قویا رد کرده و گفته است: "برای ایجاد اعتمادسازی نزد هر دو طرف در مرحله انتقالی 120 نفر از افراد که در درگیری ها دست داشته اند هیچ گونه سمت رسمی بر عهده نخواهند داشت. همچنین برخی از نهادهای امنیتی نیز تعطیل خواهند شد.

وی در ادامه افزوده است که در پایان مرحله انتقالی باید نتایج گفت وگوهای ملی به مرحله اجرا در آید و در قانون اساسی بازنگری شود. به دنبال آن انتخابات نمایندگی مجلس و ریاست جمهوری زیر نظر سازمان ملل برگزار شود.

پیش از این بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در مصاحبه با شبکه خبری المنار از نماینده سازمان ملل انتقاد کرده و او را فردی غیربی طرف توصیف کرده بود.

در همین رابطه منابع آگاه گفتند که فیصل مقداد، معاون وزیر امور خارجه سوریه در جریان دیدار اخیر دی میستورا از دمشق ایده برگزاری انتخابات ریاست جمهوری زیر نظر جامعه جهانی را رد کرده و گفته است که بشار اسد به موجب انتخابات سال گذشته رئیس جمهوری مشروع و قانونی سوریه است.

به گفته این منابع دمشق طرح ایران برای حل بحران سوریه را به دلیل این که شامل برگزاری انتخابات زیر نظر جامعه جهانی می شود نیز رد کرده است.

منابع آگاه همچنین می گویند تا نیمه ماه نوامبر کمیته های چهار گانه مذکور در طرح دی میستورا مجموعه ارتباطی منطقه ای – بین المللی ایجاد خواهند کرد که تا ماه اکتبر احتمالا نقشه راهی ارائه خواهند داد که به موجب آن نشست ژنو 3 برگزار خواهد شد.

از سوی دیگر ائتلاف ملی مخالفان سوریه بیانیه ای صادر کرد و در آن یادآور شد هر راه حل سیاسی باید شامل انتقال قدرت های اجرایی، قانون گذاری و قضایی از حکومت اسد به حکومت انتقالی با صلاحیت های کامل باشد.

در این بیانیه بار دیگر بر کنار رفتن بشار اسد از قدرت چه در مرحله انتقالی چه بعد از آن تاکید شده است.

این در حالی است که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز هئیت پیگیر نشست مسکو را به حضور پذیرفت و یادآور شد که مسکو فهرستی شامل 38 نفر که می توان آنها را به کنفرانس بین المللی حل بحران سوریه دعوت کرد به واشنگتن داده و خواستار تسریع در برگزاری نشست ژنو 3 برای تطبیق مفاد ژنو 1 شده است. لاوروف همچنین گفته است که مسکو آمادگی دارد در صورت لزوم نشست مسکو 3 را برگزار کند.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: مرحله انتقالی استفان دي ميستورا سوريه بشار اسد


نظر شما :